Zijn digitale magazines nou wel of niet geschikt voor online contentmarketing? Tegenargumenten genoeg. De meestgehoorde heb ik voor u op een rij gezet. En direct ook weerlegd.
1. “Ik kan die content ook gewoon op mijn site kwijt?”
Lekker makkelijk, toch? Alleen gaan mensen niet naar een website om daar heel veel content op te nemen. Op je corporate website willen bezoekers heel snel en ‘to the point’ vinden waarvoor ze in de eerste plaats gekomen waren, dus geen lange reportages of opiniestukken.
2. “Digitale magazines zijn gewoon een contradictio in terminis.”
Tja, semantics. Als ik met collega ‘custom publishers’ spreek, dan krijg ik regelmatig dezelfde non-discussie over het woord ‘magazine’ binnen ‘digitaal magazine’. “Magazine impliceert print,” heet het dan. Je spreekt over een magazine wanneer er een zekere periodiciteit van verschijnen is, dat kan zowel in print als digitaal.
3. “Het is te vluchtig.”
Je zal verbaasd staan, digitale magazines halen namelijk gemiddelde leestijden tussen de 5 en 10 minuten, afhankelijk van de content en het publiek uiteraard. Leestijden stijgen ook per editie.
4. “Ik heb al zoveel eigen kanalen.”
Onder druk van wat zelfverklaarde guru’s de laatste jaren op hamerden, hebben merken zwaar geïnvesteerd in allerlei ‘owned media’: naast die website ook nog een blog, een YouTube-kanaal, een Facebook pagina, Twitter account, Pinterest… En nu dus nog een kanaal erbij? Dat digitale magazine kan net de virtuele etalage zijn die al die versnipperde content samen brengt en versterkt.
5. “Wie gaat dat lezen?”
‘To be or not to be’ geldt net zo goed voor digitale magazines. En om te ‘zijn’ moet je dat kondig maken aan de wereld. Ondanks alle onheilberichten is e-mail nog altijd een sterk communicatiemedium en in deze een goede manier om mensen een geïndividualiseerde link van het magazine te sturen. Daarnaast is het zinnig om ook al die andere ‘owned media’ in te zetten.
6. “Ik wil alleen media die zorgen voor traffic naar mijn site.”
Met een digitaal magazine creëer je een virtuele etalage van je aanbod, met daarin de mooiste stuks, zo aantrekkelijk mogelijk voorgesteld. Zo kan je bv de kliks naar je webshop opdrijven.
7. “Het is te vrijblijvend om voor leads te zorgen.”
Voor Belisol, een merk van raamdecoratie, is het digitale magazine hun belangrijkste drijver van leads. Je kan je magazine vol steken met – liefst laagdrempelige – CTA’s: registratie, deelname aan een wedstrijd of het aanvragen van een brochure.
8. “Het kost te veel (tijd).”
Die tijden zijn gelukkig voorbij. De meeste tools bieden ondertussen verregaande templates, waarmee je heel snel en zonder enige technische kennis een magazine in elkaar kan steken. Sommige tools (zoals CUSTMZ) gaan daar zelfs nog een stuk verder in door ook allerlei functionaliteiten ‘off the shelf’ aan te bieden. Daarnaast kan het interessant zijn om advertenties of ruimte voor branded content te verkopen aan merken.
9. “Ik hoef niet te weten waar mijn publiek in is geïnteresseerd.”
Wel, als de principes van content marketing je welgenegen zijn, kan je maar best te weten komen wat je publiek en bepaalde segmenten daarin, geïnteresseerd zijn. Dat kan je doen door het meten van acties en reacties, likes en shares. Door dit van elke individuele lezer vast te leggen, kan je bouwen aan een CRM database. Op zijn beurt kan je daardoor nog beter inspelen op die interesses. Denk: band versterken en bouwen aan een fanclub voor je merk.
10. “Ik heb niet voldoende te vertellen.”
Je zou er verbaasd van zijn wat je merk of het emotioneel domein dat je er rond opbouwt voor mooie verhalen in petto heeft: het merkverhaal, visies, het publiek, acties en campagnes, events (aankondiging, verslag), enz.
Allicht heb je dus toch iets te vertellen: informatie over je merk(verhaal). Daarnaast is een digitaal magazine een goede manier om te werken aan je imago en profilering. Meer nog, door heel visueel te communiceren geef je je merk en de mensen er achter een gezicht. En dan hebben we het nog niet over interactie, verhogen van het engagement en leren uit de interesses van je publiek die ook weer content opleveren.
11. “Ik heb een zeer heterogene doelgroep.”
Laat dit nu net het voordeel van digitaal versus print zijn: je kan evenveel versies maken als je contacten in je database hebt. Je kan verschillende gesegmenteerde versies maken van je magazine, waar content toegevoegd, verwijderd of van volgorde veranderd is, naargelang het segment, maar je kan ook zover gaan dat er voor elke individuele lezer persoonlijke elementen in zitten.
12. “Kunnen we niet gewoon Facebook gebruiken?”
Daar zitten immers al veel volgers. Op zich heeft Facebook veel nuttige tools, maar jammer genoeg limiteert het je zichtbare posts, tenzij je er voor betaalt. De regels worden ook alsmaar strenger (bv niet meer dan 20% tekst in beelden). En Facebook is zeer vluchtig, goede commentaren gaan snel verloren. Beter niet dus. Je kan wel je magazine via een iframe in Facebook integreren.
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter