Content Marketing is populairder dan ooit, dat weet je nou wel. En tóch hebben veel Nederlandse bedrijven nog geen overtuigende cijfers die staven dat hun Content Marketing strategie werkt.
Daarbij zijn er tal van bedrijven die er wel over horen, maar nog niet begonnen zijn aan, of verder gekomen zijn dan het starten van een blog.
Op welke plek je ook staat: Content Marketing biedt geen gouden bergen zonder slag of stoot. De 5 oorzaken die jouw Content Marketing tot een mislukking maken, lees je hier:
1. Je gelooft het grootste sprookje dat ooit rond Content Marketing is ontstaan
We hebben al vaak geprobeerd een gevoel van realisme rond dit onderwerp in te bouwen, maar dit gebeurt niet vanzelfsprekend.
Wanneer je als bedrijf investeert en start met een content marketing strategie en dit baseert op de verwachting dat de content die je plaatst automatisch geklikt wordt, bezocht wordt en daarna klanten oplevert… kom je van een koude kermis thuis.
In werkelijkheid is niet te voorspellen hoe mensen met onze content in aanraking komen en welke keuzes ze dan maken. Uiteraard bied je informatie en conversiemogelijkheden, maar hoe men bij die conversie uitkomt of wanneer, wordt niet bepaald door jouw eenmalige publicatie.
Content Marketing is geen one-stop-shop. Het is een kwestie van relatie bouwen, beklijven, herkenbaar worden als bedrijf en merk en herhaald kwaliteit bieden.
2. Je hebt content gemaakt zonder publiek
Hoewel het ons allemaal fantastisch lijkt om een markt-gerelateerde viral te maken, het lukt bijna niemand. Ook als we echt goede content hebben gecreëerd, wil dat niet zeggen dat deze ineens massaal wordt gedeeld, zeker niet in Nederland.
Liever richt je je op het maken van content voor een specifieke doelgroep waarvan je verwacht dat ze aansluiting vinden met je boodschap en bereid zijn deze te steunen en versterken (delen).
3. Je stopt tijd in de content, maar niet in de versterking ervan
Wanneer we actief bloggen, downloads ontwikkelen en infographics samenstellen zijn we vaak ook wel zo helder om deze te verspreiden via onze social media kanalen. Welke promotende middelen voor jouw bedrijf het beste werken, is afhankelijk van je doelgroep.
Ga dus eens goed kijken naar online locaties waar je doelgroep te vinden is. Denk hierbij, sorry voor de afgezaagde term, eens ‘outside the box’. Er zijn meer kanalen en ingangen te vinden dan je denkt, met wat research en creativiteit.
4. Je denkt niet aan zoekmachines
Hoe eenvoudiger mensen je op zoekmachines vinden, hoe groter de kans is dat mensen ook echt met jouw content in aanraking komen. Daarbij is het ontstaan van relevante, natuurlijke links nog steeds een element in vindbaarheid en beïnvloedt het zo niet alleen vindbaarheid van die content, maar je gehele domein.
5. Je geeft veel te snel op
Misschien wel de allerbelangrijkste van allemaal: Je hebt het opgegeven.
Content Marketing is een lange termijn spel. Het is heel bijzonder als een individuele post ineens direct voor omzet zorgt. Een online bereik en herkenbaarheid heeft tijd nodig om te groeien en content staat niet per direct bovenaan in zoekmachines.
Zorg dat je vooral NIET opgeeft voordat je content de tijd heeft gehad om echt zijn kracht te gaan ontwikkelen. Wel iets om je directie te melden: Content blijft in zoekmachines zijn werk doen, dus het is nooit verloren.
Bron: Supair Marketing
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter