Veel bedrijven en organisaties willen starten met E-learning. Slim, want E-learning biedt veel voordelen. Cursisten pikken kennis sneller en beter op dan bij traditionele (klassikale) leervormen, tegen lagere opleidingskosten. Helaas pakt nog niet iedereen E-learning vanaf het begin slim aan. Daarom, om u op weg te helpen: 5 tips voor een goede start met E-learning!
1. Zorg ervoor dat E-learning geen E-reading is
Tekst op een beeldscherm, in principe niet meer dan een digitale syllabus: vaak wordt dat al als ‘E-learning’ gezien. Maar échte E-learning is interactief en maakt gebruik van specifieke digitale technieken. Echte E-learning zorgt ervoor dat de cursist betrokken raakt bij de lesstof, waarbij veel lezen op een beeldscherm juist uit den boze is.
Bovendien: veel cursisten zullen de teksten uitprinten. Dan is er helemáál geen sprake meer van E-learning.
2. Zorg dat het Learning Management Systeem (LMS) en E-learning goed op elkaar aansluiten
Met een goed Learning Management Systeem (LMS) kun je de resultaten van E-learning nauwkeurig meten en analyseren: bijvoorbeeld de voortgang en studieresultaten van elke individuele cursist. Die data kan vervolgens op managementniveau ingezet worden voor bijsturing.
SCORM alleen is dus niet zaligmakend!
3. Breng goed in kaart wat je met E-learning en het LMS wilt bereiken en weten
Als je weet wat je wilt, kun je vanaf het begin goede keuzes maken over wat een LMS moet bevatten. Breng dus in kaart welke data belangrijk is, zoals:
- Wie geslaagd is
- Verschillen tussen groepen cursisten
- Hoe lang iemand met een programma bezig is geweest
- Of een cursist überhaupt een programma gevolgd heeft
- Een kostenoverzicht
Hoewel een LMS altijd aangepast kan worden op nieuwe wensen, is het kostenefficiënter om benodigde elementen direct te implementeren.
4. Zorg voor een goed implementatieplan
E-learning implementeer je niet zomaar. Mensen moeten geïnformeerd en soms gemotiveerd worden, je moet zeker weten dat alles goed werkt, etc. Zorg dus voor een gedegen implementatieplan, zodat u zeker weet dat aan alles gedacht is. Het implementatieplan bevat bijvoorbeeld:
- Welke doelgroepen geïnformeerd moeten worden, zoals leidinggevenden, managers en cursisten
- Een testplan, zodat technische problemen niet in de laatste week nog opgelost moeten worden
Een goed implementatieplan voorkomt veel leed en extra kosten na de lancering!
5. Kies voor een leverancier met ervaring
Er zijn veel aanbieders van E-learning. Hoe kiest u de juiste? Hier moet u op letten:
- Referenties: vraag leveranciers om controleerbare referenties, en bel die ook na!
- Ervaring met onderwijsvraagstukken: E-learning is niet puur technisch! Hoe gaat een leverancier om met puur onderwijstechnische vraagstukken? Formuleer enkele van die vragen, en leg die aan potentiële leveranciers voor.
- Hoeveel gebruikers de leverancier al bedient: als een leverancier een systeem heeft waar veel gebruik van wordt gemaakt, is dat een bewijs voor de kwaliteit en bruikbaarheid.
U begrijpt: u mag ons testen op bovenstaande punten. Graag zelfs! Want wij bewijzen graag dat we onderscheidend zijn in deze markt. Al sinds 1997, toen online leren voor bijna iedereen nog een brug te ver was! Om alvast een antwoord te geven over onze gebruikers: op dit moment maken 300.000 cursisten gebruik van ons E-learningsysteem…
[alert type=”info” title=”Leestip: Wilt u uw medewerkers de komende tijd vaker gaan trainen en opleiden via digitale kanalen zoals e-learning?”] Lees het artikel
Auteur: LearningOnline, Kennis brengt uw organisatie verder. Werk vandaag aan uw toekomst met LearningOnLine. Met innovatieve online opleidingen gunt u medewerkers vaktechnische verdieping of een stap in hun persoonlijke ontwikkeling. En u profiteert van een hoog rendement en lagere opleidingskosten. Uw vooruitgang is onze missie sinds 1997. Kiest u voor online leren, dan kiest u voor optimale flexibiliteit en kwaliteit. Ontwikkel uw cursisten 24/7 online en toets hun kennis voor gegarandeerd resultaat. Met variatie in didactische werkvormen maakt LearningOnLine leren gemakkelijk en spannend.
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter