Online Marketing Opleiding

marketingcursus

marketingcursusOnline marketing (ook vaak aangeduid als digitale marketing) kan worden omschreven als het verwezenlijken van marketingdoelstellingen door gebruik te maken van van online/ internet en aanverwante digitale technieken. Elk jaar wordt er weer intensief geïnnoveerd op dit vakgebied waardoor het een van de disciplines is die het meest aan verandering onderhevig is. Bijblijven op online marketing gebied is dus echt een must voor professionals die hierin actief zijn. Hier kunnen (online) marketingopleidingen goed dienst doen. Online marketing is een relatief breed begrip. Het behelst niet alleen e-commerce en webshops, maar ook domeinen als affiliate marketing, search engine optimization, social media, emailmarketing, etcetera. Dit is echter nog maar een kleine selectie uit het brede scala.


Wat is een online marketing opleiding?

Een opleiding op het gebied van online marketing leert deelnemers de fijne kneepjes van het digitale marketingvak. De essentie hiervan is dat er kennis wordt opgedaan over het (digitaal) zo goed mogelijk aan te sluiten bij de wensen en behoeften van de online klant. Inzet is om de klant online zo goed mogelijk te bedienen om hem/haar uiteindelijk een goede merkervaring te geven of iets te laten aanschaffen. Denk hierbij onder andere aan kennis en kunde op het gebied van online customer experience, online branding en reputatiemanagement, zoekmachineoptimalisatie, webanalytics en conversiemethoden, marketing intelligence, online communicatie, online advertising, etcetera. Opleidingen op het gebied van online marketing zijn er in alle soorten en maten; er zijn klassikale leergangen, online cursussen, tussenvarianten (blended cursussen) en schriftelijke/ mondeling cursussen. Verderop in dit artikel gaan we hier dieper op in.

Welk doel dient een online marketing opleiding ?

De meeste online marketingopleidingen hebben als doelstelling om deelnemers beter bedreven te maken in het gebruiken/inzetten van online marketing. Afhankelijk van de subdiscipline waar men in actief is, wordt actuele kennis en kunde bijgespijkerd. Er zijn ook marketingopleidingen die een wat meer strategische doelstelling hebben. Dit soort opleidingen wil doorgaans wat meer de kaders schetsen, de theorie achter ontwikkelingen duiden en zitten wat meer op strategie, visie of te volgen bedrijfskoers. Belangrijk bij dit soort opleidingen is dat men leert hoe er van bedrijfsdoelstellingen gekomen kan worden tot eenduidige online doelstellingen passend bij de online marketingstrategie.

Waarom is  het belangrijk?

Een online marketing opleiding kan als relatief belangrijk worden beschreven wanneer men het bedrijfsbelang als graadmeter hanteert voor de mate van belangrijkheid. Het opzetten, inrichten en uitvoeren van een goed online marketingbeleid kan namelijk van vitaal belang zijn voor het voortbestaan van veel bedrijven. Denk alleen al maar aan allerhande webshops en e-commercebedrijven. Aangezien steeds meer online wordt verkocht, is het voor veel traditioneel offline georiënteerde bedrijven zelfs noodzaak geworden om hierin mee te gaan. Stilstand is achteruitgang en dat is eigenlijk geen optie voor hen. Wanneer dit soort bedrijven, maar eigenlijk geld het voor alle bedrijven, goed geschoolde online marketeers in kan zetten, kan dit enorm veel voordelen met zich meebrengen. Het volgen van een gedegen online marketing opleiding is vanuit dit perspectief bezien dus erg belangrijk voor zowel individuele medewerkers als voor organisaties in het geheel.

Voor wie is het geschikt?

Een online marketingopleiding is met name geschikt voor professionals die al werkzaam zijn in dit vakgebied en een motivatie hebben om zichzelf verder te ontwikkelen. Aangezien het vakgebied erg snel verandert, is het bijna een noodzaak voor deze doelgroep om continu dit soort cursussen te blijven volgen. Ook is een online marketingopleiding geschikt voor deelnemers die voor het eerst stappen zetten in deze discipline. Er zijn voor elk niveau en elke discipline specifieke online marketingopleidingen waardoor er altijd voor een ieder wat wils is. Naarmate de kennis en kunde wat diepgaander en geavanceerder wordt, is het hebben van voldoende werkervaring / basiskennis/ denkniveau wel belangrijker. Een ”advanced” cursus over zoekmachineoptimalisatie of online advertising is vrijwel onmogelijk te volgen voor beginners. Uitzonderingen daargelaten.

Wat levert het op?

Een online marketingopleiding levert doorgaans veel nieuwe vaardigheden op die actief gebruikt kunnen worden in de dagelijkse praktijk. In dit opzicht is er vaak een 1 op 1 match te maken met het geleerde en de eigen werksituatie. Het voordeel van online marketing is verder dat het vrij meetbaar is allemaal. Uitgezette acties kunnen ”smart’ worden gemaakt en doorgemeten worden waardoor uw eigen handelen (in combinatie met het online klantgedrag) naderhand geanalyseerd kunnen worden en kunnen worden bijgestuurd. Vaak staat analyse dan ook wel ergens op het programma tijdens online marketing opleidingen, waardoor de vaardigheden die u hierover opdoet, erg waardevol/ nuttig zijn in uw online marketing werk. In zijn algemeenheid kan voorts gesteld worden dat het volgen van online marketingopleidingen enerzijds goede kennis oplevert over trends en ontwikkelingen van het vakgebied en anderzijds praktische online vaardigheden oplevert welke doorgaans goed gebruikt kunnen worden in de dagelijkse werksituatie.

Wat zijn de verschillen tussen diverse online marketing opleidingen?

Er bestaan veel verschillen tussen online marketingopleidingen. Online marketing is een verzamelterm waar een veelheid aan cursussen en opleidingen onder geschaard kan worden die elk weer hun eigen specialisatie en discipline hebben. Om deze reden is er op zich wel veel te noemen aan verschillen maar zegt het niet zoveel omdat het veelal appels met peren vergelijken is. Als er dan toch op een hoger abstractieniveau zinnige verschillen geduid moeten worden, dan halen we de eerder genoemde vergelijking aan; te weten het verschil in strategische kennis en praktische vaardigheden. Wanneer u bijvoorbeeld uw online marketing skills bijgespijkerd wil hebben, dan doet u er goed aan om geen opleiding te volgen waar veel strategische/ managementkennis aan bod komt. Andersom geld dat wanneer u juist wel kennis wilt opdoen over hoe u een online marketingstrategie kunt implementeren in uw organisatie, dat u dan wel voor dit soort opleidingen kunt kiezen. Buiten deze vergelijking is er op hoofdlijnen niet veel bruikbaars te noemen over verschillen tussen online marketingopleidingen.

Hoeveel kost een online marketing opleiding?

Er is een grote verscheidenheid aan opleidingen en cursussen op het gebied van digitale marketing. Er zijn bijvoorbeeld opleidingen te volgen over één bepaald onderwerp of daarentegen juist over het online marketing in het algemeen. Er zijn daarnaast verschillen in lengte (er zijn cursussen van een dag maar ook van een jaar) en verschillen in kwaliteit (opleidingen die volledig worden verzorgd door professoren zijn in de regel veel duurder dan opleidingen die door praktijkmensen worden verzorgd). Al deze verschillen in typen opleidingen heeft zijn weerslag op de kosten/ prijzen die gerekend worden voor de desbetreffende cursussen. Waar een gemiddelde masteropleiding al snel richting de 10.000 euro gaat, kost een introductiemiddag online marketing bijvoorbeeld vaak nog geen 100 euro (in sommige gevallen wordt dit zelfs gratis verzorgd). Gemiddeld genomen zou gesteld kunnen worden dat een online marketing cursus van 2 dagen, ongeveer 1000 euro kost (ex btw). Hierin is dan alles opgenomen zoals boeken, lesmateriaal, colleges en catering.


Redactie UBS Plus / Utrecht Business School

Dit artikel is geschreven door de redactie van inspiratieplatform UBS Plus. Het platform is bedoeld om professionals te inspireren en te motiveren bij het veranderen van uzelf, uw team of uw organisatie naar nieuwe gewenste situaties. UBS Plus is een initiatief van Utrecht Business School. Utrecht Business School is de business school voor management executives en business leaders in Nederland. Wij leiden onze deelnemers op tot zwaardere professionals en bereiden ze voor op een volgende stap in hun carrière. Dit doen we op de vakgebieden finance & accounting, marketing en communicatie, it en crm, bedrijfskunde, strategie, hrm, inkoop en management & leadership. Voor vragen, advies of meer informatie over Utrecht Business School contact de redactie en/ of bekijk de video hiernaast.