Als je mee wilt blijven doen in je werk, in de maatschappij, je gezin, je voetbalclub. Het vraagt continu van jou dat je meebeweegt. Stil blijven staan is geen optie. Alles bij het oude houden, helaas onmogelijk. Loopt je bedrijf lekker en leun je even achterover? Niet doen, je concurrent zit niet te slapen, ontwikkelt gewoon door en haalt je linksom in.
In organisaties zijn we steeds bezig met veranderen. Waarom kunnen we het niet houden bij het oude en gewoon ons ding blijven doen? Het gaat niet. Stiltand is achteruitgang. Niet alleen zijn er continu ontwikkelingen in de buitenwereld die aan ons vragen om zaken te veranderen. Het komt ook door onszelf, omdat we nu eenmaal niet alles steeds op dezelfde manier doen. Dat zit blijkbaar in ons. Ongemerkt toch dingen veranderen.
Als je besluit een veranderproces in te zetten, zet dan de volgende stappen:
- Wat is de bedoeling. Waar zijn we van. Wat is ons DNA, onze passie, de kern. Denk aan de Golden Circle van Sinek en begin bij het Waarom. Als je weet waar je van bent, weet je ook waarin je je onderscheidt van andere organisaties. Proef het verschil: Wij maken patiënten beter of Wij hanteren geen wachtlijst voor onze patiënten.
- Schets waar je naartoe wilt. De stip op de horizon. Probeer zo veel mogelijk te visualiseren, want een beeld zegt meer dan 100 woorden
- Wat zijn onze kernwaarden. Dit gaat om de positionering van je organisatie. Dit zijn aandacht en zorgzaam of efficiënt en snel. Beiden zijn goed maar er is een verschil in focus.
- Bedenk een motto dat de lading van het veranderproces dat je in wilt zetten dekt. Een korte zin die goed blijft hangen bij je medewerkers.
- Een oude communicatiewet zegt: wat binnen niet werkt, wordt buiten gemerkt. Als je intern het veranderproces goed aanpakt zal het buiten zijn vruchten afwerpen. Dit betekent dat je een traject uitzet waarin de medewerkers stap voor stap naar de stip op de horizon worden meegenomen.
- Voer regelmatig gesprekken met je medewerkers over de stappen die gezet zijn en vraag welke bijdrage zij eraan leveren en wat ze nodig hebben om mee te kunnen. Blijkt dat ze niet mee willen of kunnen, dan is het aan jou om daar actie op te nemen. Dat vraagt lef en steun.
- Vier je successen. Maak je medewerkers deelgenoot van de vooruitgang die jullie samen boeken en markeer de mijlpalen
- Houd vast aan de uitgezette koers. Veranderingen zijn niet heel snel zichtbaar en houd rekening met weerstand
- Tot slot: verlies je gevoel voor humor niet uit het oog. Er moet op zijn tijd ook gelachen worden. Dat houdt de motivatie van het personeel erin en voor jezelf blijft het ook een stuk leuker
Soms moet je veranderen om hetzelfde te blijven- Willem de Kooning, schilder
Heb je zin in een verandering? Volg dan de eendaagse training waarbij we alle stappen doorlopen zodat je aan het eind van de dag met een plan vertrekt.
Auteur: Annemien van der Veen is een doorgewinterde leidinggevende die in verschillende organisaties veranderingstrajecten heeft doorgevoerd. Momenteel werkt ze als consultant, coach en interim-manager
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter