Jaarlijks organiseert Google het evenement Learn With Google waarin Google adverteerders uitnodigt voor korte 1-op-1 sessies van 45 minuten. Wij van Easy Internet Marketing worden jaarlijks gevraagd om deze sessies te geven. Ieder jaar weer kunnen we in 45 minuten de adverteerders beter op weg helpen met hun AdWords campagnes en het op de beste manier inzetten van advertentiebudget.
Vanuit de sessies bij Learn With Google en de 1-op1 trainingen die ik zelf op kantoor geef ben ik veel voorkomende fouten tegengekomen die beginnende maar ook gevorderde adverteerders maken, vandaar deze top tien meest gemaakt fouten in AdWords:
#10: Google display netwerk en Google search in één campagne
Veel beginnende adverteerders denken vaak hoe meer hoe beter. Dit is echter niet zo wanneer het gaat om targetingopties binnen AdWords. De ervaring die ik heb wanneer je voor beide targetingopties per campagne kiest, is dat je vaak teveel betaalt aan relevante klikken en de statistieken erg vertroebelen. Tip: Splits per campagne altijd Google Display van Google Search.
#9: Alle landen targeten
Zorg dat je de doelgroep target waar jij ze kunt bedienen. Ga niet zomaar in alle landen adverteren om maar meer zoekvolume te krijgen, maar kijk kritisch naar je omgeving en kies eventueel voor een regionale aanpak.
Tip: Bied eventueel 15% meer voor locaties die het meest interessant voor je zijn, dit om relevantere klikken te genereren.
#8: Naast Nederlands ook Engels als taal aanzetten
Zorg dat je naast de Nederlandse taal ook de Engelse taal target. Er zijn veel gebruikers in Nederland die de instellingen van hun Google browser op Engels hebben staan. Zorg ook dat deze mensen je advertenties te zien krijgen.
#7: Kijk niet naar dagbudget, maar naar ROI
Waarom zou je jezelf gebonden houden aan een budget terwijl er meer uit te halen valt? Veel adverteerders zijn al snel te angstig om geld uit te geven aan AdWords. Maar wanneer je uit iedere euro vijf euro zou kunnen verdienen, moet je er wel voor zorgen dat je er genoeg euro’s instopt.
#6: Zorg voor relevante landingspagina’s
Uiteindelijk draait het allemaal om je website, want daar moeten alle bezoekers jouw boodschap gaan waarnemen. Zorg dan ook dat deze website in orde is en duidelijkheid geeft aan je doelgroep. Geef je diensten en producten een eigen pagina en schrijf hier kort en krachtig wat over. Geef je doelgroep de mogelijkheid om een contactformulier in te vullen, of natuurlijk eenvoudig een bestelling te laten doen of een offerte aan te vragen.
#5: Accountstructuur
Veel beginnende adverteerders maken een campagne aan en beginnen vervolgens in het wild hun advertentiegroep te vullen met verschillende zoekwoorden over hun diensten en producten. De fout die ze hierin maken is dat ze zich heel specifiek per advertentiegroep moeten focussen op één product of dienst. Dit omdat je per advertentiegroep maar één advertentietekst te zien krijgt in de zoekresultaten. En die tekst moet dan wel relevant zijn.
Tip: Zorg dus dat de advertentietekst aansluit op de zoekwoorden die in je advertentiegroep staan. Dit zal je CTR sterk verbeteren, omdat er nu meer relevant bezoek op je advertentietekst zal klikken omdat deze tekst nu beter inspeelt op hun zoekopdracht. Dit zorgt er weer voor dat je kwaliteitsscore per zoekwoord zal gaan verbeteren, waardoor je weer goedkoper kunt gaan adverteren.
#4: Zoekwoorden vs zoekopdrachten
Veel AdWords adverteerders weten niet dat de zoekwoorden waarop ze willen adverteren via AdWords gematcht worden met werkelijke zoekopdrachten in Google. Dit kun je per zoekwoord terugzien door op details te klikken en vervolgens op zoektermen geselecteerd of alle te klikken. Dit geeft je een overzicht van zoekopdrachten van een bepaalde periode op de geselecteerde zoekwoorden. Hieruit kun je nieuwe inzichten halen, maar ook zien of je wel relevant adverteert.
#3 Zoekwoorden uitsluiten
Een bedrijf dat maatpakken verkoopt en daarvoor bijvoorbeeld adverteert op de zoekwoorden smoking en maatpakken kan onbewust 70% van de klikken ontvangen met gematchte zoekopdrachten in combinatie met huren of tweedehands. Dit terwijl het bedrijf helemaal geen verhuurservice aanbiedt en al helmaal geen tweedehands pakken verkoopt. Sluit deze zoektermen dan ook uit. Ditzelfde geldt voor zoekwoorden waar je werken, werk, job, jobs, vacature of vacatures voor kunt zetten waarop mensen kunnen zoek in Google. Zorg dat je hierover hebt nagedacht, zodat je hier geen geld aan verspilt.
#2 Zoekwoordopties gebruiken
Wat veel adverteerders niet weten is dat zoekwoorden op verschillende manieren kunnen worden ingezet. Vaak zie je dat zoekwoorden alleen maar breed worden ingezet. Wanneer je een zoekwoord op breed neerzet probeert Google “relevante” zoekopdrachten te matchen. Alleen zijn deze niet altijd zo relevant als je zou denken. Zo kun je breed op het zoekwoord: fitnessen adverteren en kun je zoekopdracht krijgen als sporten, afvallen, dieet enzovoorts. Natuurlijk is dit soms best relevant, maar soms ook helemaal niet. Zorg dat je zelf de controle houdt door te adverteren op:
– Woordgroep = “fitnessen”
Nu worden alle zoekopdrachten gematcht waar iets voor het zoekwoord komt en wat er na het zoekwoord komt dus: goedkoop fitnessen in Den Bosch
– Exact = [fitnessen]
Nu wordt er enkel gematcht op fitnessen of soms fitness. Dit komt omdat hij de sterk gelijkende varianten hiermee in opneemt. Dit is een instelling die je ook kunt uitzetten.
Tip: Gebruik gerust meerdere zoekwoordopties per zoekwoord. Houd dan wel rekening met je biedingen. Je hebt natuurlijk het meeste geld over voor de exacte matches, omdat deze het meest relevant zijn. Bied hier dan het meeste op, zodat het exacte zoekwoord het vaakst wordt gematcht.
#1 Conversie meting
Meten is weten en dat is de kracht van AdWords. Zorg dat je doelgroep op je website een meetbare actie kan maken. Wanneer het doel van je website is dat mensen een contactformulier invullen, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat wanneer iemand dit formulier invult, doorverwezen wordt naar een bedankpagina. Op deze pagina kun je dan een conversiecode implementeren (gegenereerd vanuit je AdWords account) die de conversies meet die vanuit je AdWords inzet komen.
Op deze manier kun je inzicht krijgen in je kosten en opbrengsten. Wanneer jij als ondernemer weet dat 1/3 van je conversies een order wordt en deze order je gemiddeld 250 euro oplevert, kun je hierop sturen. Stel dat een conversie bijvoorbeeld niet meer dan € 35,- mag kosten. Dan maakt het niet meer uit of je nu 5 euro per dag of 100 per dag adverteert, zolang je maar onder de grens van € 35,- per conversie blijft, zodat het rendabel blijft.
[alert type=”info” title=”Leestip: Geen geduld voor contentmarketing? Ga voor Google Adwords. Zelfs inbound marketing en sales kent zijn beperkingen. “] Lees dit artikel
Aan de gang!?
Een hele lijst… maar wanneer jij deze punten onder de knie kunt krijgen, ontdek je dat je veel efficiënter en effectiever zult gaan adverteren. Nu zijn het nogal wat handelingen en is het altijd lastig om dit alleen voor elkaar te krijgen. Daarvoor hebben wij Easy Express in het leven geroepen! Hiermee bieden wij persoonlijke 1-op-1 sessie aan voor zowel AdWords als SEO en Usability activiteiten. Kijk voor meer informatie op onze website of laat hieronder een reactie achter.
Bron: Marijn Prijs – Easy Internet Marketing
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter