Content marketing (ook wel: informatiemarketing) is een ‘hot item’ in de online business. Veel bedrijven beseffen dat ze er ‘iets’ mee moeten. Maar hoe? En wat is het precies? En welke rol speelt copy in dit verhaal? Een hoop vragen die moeilijk zijn te beantwoorden in één blog. Dit blog zal daarom vooral ingaan op de rol van ‘copywriting’ binnen een content strategie. Maar allereerst een korte uitleg van wat een content strategie inhoudt en een definitie waar ik me goed in kan vinden.
Definitie & doel van content marketing:
De kern van content marketing is het aanbieden van relevante informatie, via het juiste kanaal en voor het juiste publiek, om zodoende je doelgroep dichter aan je te binden.[1]
Het uiteindelijke doel is dus: nieuwe klanten aantrekken en bestaande klanten verder aan je binden. Je maakt dan van een prospect een klant en van een klant een ambassadeur.
Content strategie en de belangrijkste onderdelen
Bij de ontwikkeling van content marketing hoort allereerst een content strategie. Hoe ga je relevante informatie aanbieden? Welk kanaal ga je daarvoor gebruiken? Voor welke doelgroep? Pas als je dit op een rijtje hebt, kun je content inzetten om je doelgroep dichter aan je te binden.
Hierboven een visualisering van hoe de opbouw van je content strategie er uit zou kunnen komen te zien. Een korte samenvatting
- Kernboodschappen: Wat wil je precies overbrengen naar je doelgroep? Maak een korte en krachtige formulering.
- Thema’s: Waarover ga je content creëren? Joery Bruijntjes, specialist op het gebied van content marketing, adviseert om twee thema’s per jaar te kiezen die de leidraad gaan vormen voor alle te publiceren content. Onder zo’n thema kunnen weer verschillende ‘issues vallen’.
- Issue kalender: hierop houd je bij wanneer welke gebeurtenissen plaatsvinden waar je op kan inspelen als ‘issue’ onder een bepaald thema. Een thema zou kunnen zijn: ‘content marketing’. Issues die daaronder kunnen vallen zijn bijvoorbeeld ‘copywriting voor content marketing’ en ‘linkbuilding met content marketing’.
- Campagnes: wanneer ga je welke campagnes komend jaar voorzien van content? Welke acties ga je ondernemen?
- Kanalen: welke kanalen kies je om in te zetten? Welke content ga je daar voor (her)gebruiken?
- Doelgroep: wie wil je precies gaan bereiken met je boodschap? Hoe gaan zij om met het door jou gekozen kanaal?
Bovenstaande stappen zijn gebaseerd op de ideeën van Joery Bruijntjes. In zijn whitepaper-content-strategie kun je gedetailleerd verder lezen wat elke stap precies inhoudt. In de rest van deze blogpost zal ik ingaan op een belangrijk onderdeel van een content strategie, namelijk copy!
Het belang van copy
Welke content kun je inzetten gedurende je content marketing activiteiten? Een paar voorbeelden: digitale nieuwsbrief, blog, website, eBooks, whitepapers, presentaties, video, webcast, webinar, foto’s, podcast, online magazine, audio, polls, (mobiele) apps, serious game, nieuws, artikelen, infographics.. Alhoewel niet overal even belangrijk, mag het duidelijk zijn dat copy een grote rol speelt bij het inzetten van content.
De techniek van je website of blog kan perfect zijn, het design van je infographic kan goed in elkaar steken, je Facebook pagina kan er nog zo mooi uit zien… Maar zonder tekst kan de zoekmachine je onmogelijk vinden. Kan de zoekmachine je niet vinden, dan kan ook de gebruiker je niet vinden – einde verhaal. Ook bij foto’s, video’s en audio behoor je je content dus te ‘begeleiden’ met copy. Goede teksten zijn dus van levensbelang. Daaruit maakt de bezoeker (en de zoekmachine) namelijk op of je informatie relevant en waardevol genoeg is om te bekijken en (uiteindelijk) te delen.
Voorbeeld
Moz Whiteboard Friday is een goed voorbeeld van visuele content die wordt uitgebreid met copy voor de vindbaarheid. Moz, oorspronkelijk een SEO consultancy bedrijf, maar nu ook bekend SEO software developer, schrijft gegeven presentaties compleet uit. Deze tekst wordt vervolgens bij de video gepresenteerd. Handig, voor zowel bezoeker als zoekmachine!
Het schrijven van goede copy
Je kunt nog zulke prachtige content schrijven, als het niet gelezen wordt, heb je er niks aan. Hoe zorg je er voor dat je copy gevonden en gelezen wordt?
Schrijf voor mensen, optimaliseer voor robots
De zoekmachine voorziet in de informatiebehoefte van de bezoeker. Schrijf daarom voor je bezoeker. Zorg dus ook voor een onderwerp dat speelt onder het publiek. Hoe kun je daar achter komen? Gebruik je verstand, luister naar de mensen om je heen en gebruik bijvoorbeeld Google Keyword Tool om te zoeken naar interessante onderwerpen (op welke long tail zoekwoorden wordt veel gezocht?).
Optimaliseren doe je voor de robots. Dat houdt overigens niet in dat je bijvoorbeeld aan een bepaalde ‘keyword density’ moet voldoen. Dat is achterhaald en niet meer van deze tijd. Gezien je schrijft voor de mens onderzoek je wat voor taalgebruik je doelgroep gebruikt en, net als in een normaal gesprek, probeer je synoniemen en variaties in je tekst aan te brengen. Doen bepaalde ‘zoekwoorden’ er dan helemaal niet meer toe? Jawel! Enkele tips:
- Een geoptimaliseerde page title bestaat uit maximaal 70 tekens (liever maximaal 50 tekens in verband met leesbaarheid op een tablet/ smartphone). Verwerk hierin je belangrijkste zoekwoord.
- Een geoptimaliseerde meta description bestaat uit maximaal 156 tekens (liever maximaal 110 tekens in verband met leesbaarheid op een tablet/ smartphone). Een zoekwoord verwerken is aan te raden, maar probeer de meta description vooral aantrekkelijk te maken voor de bezoeker. Gebruik zeker een ‘call to action’. Hou het kort, maar krachtig. Zorg dat de bezoeker nieuwsgierig wordt.
- Maak in je tekst gebruik van strategische H1, H2 en H3 koppen waarin je zoekwoorden verwerkt.
- Maak gebruik van links. Gebruik daarbij duidelijke ankerteksten. Link naar eigen bronnen en link naar anderen. Content marketing draait om het delen van informatie. Doe dat dus zelf ook.
- Bij het gebruik van afbeeldingen en video’s vul je een duidelijk alt-tekst in (het liefst gebruik je daarbij een zoekwoord), zodat de zoekmachine snapt waar de afbeelding of video over gaat.
Word een autoriteit: wees uniek en schrijf kwaliteit!
Dit is misschien wel de belangrijkste les als het gaat om content marketing en copy in het bijzonder. Ga niet schrijven simpelweg om content te creëren, maar zorg dat je ook echt iets te melden hebt!
Geef bijvoorbeeld antwoord op vragen die leven bij je doelgroep. Ga de diepte in en zorg dat je duidelijker bent dan je concurrenten. De gemiddelde wegpagina die rankt in de top-10 van Google heeft meer dan 2000 woorden. Dit bekent niet dat je ook maar zo veel woorden moet gaan schrijven simpelweg om Google te ‘pleasen’. Zoek daarom onderwerpen waar veel over te vertellen is en waar je diep op in kan gaan. Zorg voor een echte toevoeging door bijvoorbeeld een nieuw aspect te belichten of een nieuw inzicht te geven. Of kies voor een originele invalshoek. Het is bewezen dat dit soort artikelen meer gedeeld worden en dat er meer links naar verwijzen.
Voorbeeld: goede content marketing dankzij slimme inzet van copy
Fashionchick.nl is een groot online mode & beauty platform dat werkt met een duidelijke content strategie. Middels kwalitatieve content voorzien zij bezoekers van alle ins-and-outs op het gebied van fashion en profileren zij zich als ‘expert’ op dit gebied. Hoe? Een speciaal ‘content-team’ maakt een kalender gebaseerd op de seizoenen en de laatste mode trends. Er wordt geschreven over belangrijke fashion events en bijvoorbeeld in februari al over bikini trends voor de zomer. Het resultaat? Hoog geïndexeerde shopping pagina’s in Google en een hogere naamsbekendheid. En daarbovenop: omdat bezoekers Fashionchick als een ‘voorbeeld’ zien, worden ze ‘verleid’ om kleding te kopen die bij deze website is aangesloten. Als een artikel dat wordt gepromoot door Fashionchick uiteindelijk wordt verkocht, krijgt de website daar een bepaalde commissie over.[2]
Een goede inzet van content marketing waarbij voor de doelgroep aan de website gebonden wordt, en waar (weer een stap verder) ook aan wordt verdiend!
Maak je resultaten inzichtelijk
Wanneer je kwalitatieve copy of ander content hebt gecreëerd bepaal je aan de hand van de strategie hoe je deze gaat verspreiden en promoten. De resultaten van je inspanning wil je uiteraard inzichtelijk kunnen maken. Hoe pak je dat aan met copy? En hoe definieer je een conversie aangezien je informatie ‘gratis’ verspreid? Een aantal ideeën:
Wat kan aangeduid worden als ‘resultaat’?
- Het aantal keer dat de copy is bekeken
- Een bepaalde tijd die de bezoeker aan een bepaalde pagina besteedt.
- Het aantal geïndexeerd pagina’s binnen Google.
- Een bezoek
- Een reactie
- Een link naar je content
- Een lead
- Een ‘share’
- Een bezoeker die meerdere pagina’s bezoekt
- Etc…
Wat kan dan aangeduid worden als ‘conversie’?
Tot slot
Ik heb in bovenstaand blog een duidelijk beeld proberen te schetsen van het belang van copy binnen content marketing. Hopelijk heb ik je ook een aantal bruikbare tips mee kunnen geven over de inzet van copy. Echter hebben ik en mijn collega’s nog veel meer ideeën over content marketing (en copy). Lees bijvoorbeeld ook eens het blog van collega Thomas Frenkiel over contentcreatie. Met het SEO team van Happy Idiots zijn we druk bezig om onze ideeën concreet te maken en om te zetten in een dienst ‘content management’. Wil je meer weten, aarzel dan niet om contact op te nemen!
Bron: Jessie de Bruin – SEO (content) Specialist – Happy Idiots
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter