B2B content is over het algemeen minder sexy dan content van grote consumentenmerken als KLM, Coolblue, ING etc. Logisch want bij B2B content gaat het meer om inhoud terwijl het bij consumentenmerken meer gaat om beleving. En dus zie je dat consumentenmerken veel visuele content en video content inzetten. Content die goed scoort op social media. Met de sociale media die steeds meer gefocust zijn op visuele en video content zie je dat B2B bedrijven langzaam maar zeker zich ook meer richten op deze content vormen. Een positieve ontwikkeling, want ik denk dat veel B2B bedrijven het effect van kwalitatieve content onderschatten. Dit terwijl saaie content echt niet gelezen wordt. En als je concurrent je doelgroep met betere content weet te bereiken, dan ben je gezien en sta je buitenspel.
Veel B2B bedrijven worstelen met het bedenken en ontwikkelen van goede content, maar er zijn ook steeds meer sterke B2B voorbeelden. Zoals het Nederlandse software bedrijf Exact. Zij publiceren niet alleen een enorme hoeveelheid kwalitatieve content, maar bieden dit ook in alle verschillende vormen aan.
GESCHREVEN CONTENT
“Geschreven content hoeft niet saai te zijn”
Geschreven content is ideaal voor SEO. En dus schrijven we vanuit populaire key words netjes van kop tot staart een blog artikel met titel, headings etc. Geschreven content heeft het gevaar dat het saai is. Zorg dus altijd dat je beeld toevoegt aan je blog. Maar de kop moet ook stand alone zijn mannetje staan. Je moet je blog immers ook in beperkte tekst kunnen promoten via Twitter. Geschreven content hoeft dus niet saai te zijn. Het ligt eraan hoe je schrijft en hoe je het aanbiedt. Wat bijvoorbeeld heel goed werkt bij bloggen is het aansnijden van problemen of vragen, dilemma’s of controversiële onderwerpen die spelen bij je doelgroep.
Exact blogt op twee manieren. Op de corporate site staan voornamelijk praktische tips en how to’s over wat je kunt met de software van Exact. Op www.onlineondernemen.nl staan blogs die meer vanuit de beleving van de doelgroep zijn geschreven. Dit is een onuitputtelijke bron aan informatieve blogs, whitepapers en e-books. De content wordt op brancheniveau geschreven vanuit de specialisten van Exact zelf.
Hieronder een voorbeeld van een blog die uitdaagt om door te clicken
VISUELE CONTENT
“Visuele content nemen we 600.000x sneller op dan geschreven content”
Visuele content en social media is een sterke combinatie. Als je visuele content via verschillende mensen terug ziet komen dan is het waarschijnlijk dat het veel gedeeld wordt. Met goede beeld zegt meer dan 1.000 woorden. 600.000 x om precies te zijn. Gebruik dus sterke beelden om je boodschap meer impact en zeggenschap te geven. Social design is wat dat betreft heel populair. Zo zie je veel pictogrammen in huisstijl terug komen. Helemaal interessant zijn infographics. Interessant als je facts and figures hebt en dit via sociale media wil presenteren. Design werkt ook goed om moeilijke dingen vereenvoudigd uit te leggen.
Exact gebruikt veel blogs om hun content visueel over te brengen. Deze infographic laat zien hoe een traditionele boekhouder een business coach kan worden.
VIDEO CONTENT
“YouTube is na Google de grootste zoekmachine”
De meest “rijke” vorm van content is video content. Was je een paar jaar geleden al heel wat als je visuele content gebruikte, nu gaat het toch echt om video content. Denk aan how-to en demo video’s. Klant aan het woord (testimonials) ook zie je veel geanimeerde video’s. Voorbeelden te over. Voor je pré sales is het aanbieden van webinars nog het meest interessant. Directe interactie en het komt het meest dichtbij face-to-face contact.
Video content is king. Het verrijkt je website en video content van YouTube komt ook in Google goed naar boven. Het is dus ook goed voor je SEO ranking in Google.
Ook op YouTube heeft Exact veel content staan in de vorm van filmpjes. Dit is het corporate filmpje.
PS: Exact doet nog veel meer aan video. Zo staat op www.onlineondernemen.nl nog een flink aantal informatieve filmpjes onder andere met interviews en staat op de corporate site een demo filmpje centraal. Een leadtracker die je kunt downloaden in ruil tegen je persoonlijke gegevens.
ZET IN OP TRIPLE PLAY CONTENT
Staar je niet blind op enkel geschreven content. Ingegeven door concurrentie, social media en de manier waarop je doelgroep om gaat met content wordt de vorm van de content die je aanbiedt steeds bepalender voor de kwaliteit en het effect van je content. Blijf dus niet tappen uit uit hetzelfde (SEO) vaatje, maar breid je content palet uit met video en visuele content. Triple Play Content dus want geschreven content blijft natuurlijk een belangrijke rol vervullen. Ik verwacht dat B2B bedrijven die deze 3 content vormen goed combineren het meest succes zullen hebben bij hun doelgroep en beloond zullen worden met meer bezoekers, meer interactie, meer leads en uiteindelijk meer business!
[alert type=”info” title=”Leestip: Vijf veelgemaakte fouten in contentmarketing. maak ze niet! “] Lees dit artikel
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter