“Als u pagina’s vult met zoekwoorden of cijfers, leidt dit tot een negatieve gebruikerservaring en kan dit nadelig zijn voor de positie van uw site.” (Bron: Google Webmasterhulpprogramma)
Uit bovenstaande citaat blijkt duidelijk dat het overmatig gebruik van zoekwoorden (ook wel ‘keyword stuffing’ genoemd) een negatief effect kan hebben op de positie van uw site in Google. Terwijl content steeds belangrijker wordt voor de ranking, is het essentieel om te blijven letten op de kwaliteit van uw content.
Uw zoekwoord op een effectieve manier gebruiken in uw content is als balanceren op een kwetsbaar evenwicht. Teveel zoekwoorden gebruiken en Google straft uw site, maar te weinig zoekwoorden gebruiken en uw site wordt niet op het gewenste zoekwoord gevonden.
Wat is keyword stuffing?
‘Keyword stuffing’ komt neer op het onnodig vaak herhalen van een zoekwoord om de positie van uw site in de ranking van Google te manipuleren. In veel gevallen maakt dit geen deel uit van de reguliere tekst op een website. Soms staat het verstopt onderaan een pagina. Er bestaan grofweg drie vormen van keyword stuffing:
- Content die alleen maar bestaat uit steden en provincies waarop de website gevonden wil worden.
- Het onnatuurlijk vaak herhalen van zoekwoorden in de tekst:
Voor de mooiste chesterfield banken bent u aan het goede adres bij de chesterfield banken expert van Nederland. Onze chesterfield banken worden voor u op maat gemaakt. Heeft u interesse in chesterfield banken, wacht dan niet langer en vervang uw huidige chesterfield banken met onze nieuwe chesterfield banken. - Het plaatsen van lange lijsten telefoonnummers zonder dat deze enige waarde hebben voor uw bezoeker.
Niet alleen zien teksten vol zoekwoorden er niet uit, uw bezoeker wordt er ook niet vrolijk van. De tekst leest niet fijn en het is duidelijk niet met de klant in het achterhoofd geschreven. Om deze reden worden dit soort teksten vaak verborgen door het met een witte kleur op een witte achtergrond te plaatsen. De bezoeker kan het op die manier niet zien, maar de zoekmachine ‘leest’ het wel. In plaats van een positief effect, hebben dit soort praktijken eerder een negatief effect voor de ranking van een website.
Hoe vermijd ik keyword stuffing?
Zoals eerder gezegd is er een smalle scheidslijn tussen teveel zoekwoorden en te weinig. Daarom kunt u de volgende tips in uw hoofd houden tijdens het schrijven van nieuwe content voor uw website:
1. Vergeet Google!
De beste manier om een goede tekst te schrijven is helder voor ogen te houden voor wie u het schrijft: Google of uw bezoeker? Aangezien het de bezoeker is die een dienst of een product van u koopt, is het antwoord op deze vraag helder. Vraag u dus tijdens het schrijven van een tekst af wat de bezoeker wilt weten. Waar is hij of zij naar op zoek? Welke informatie moet de bezoeker hebben? Het beantwoorden van deze vragen leiden u vaak in de goede richting wat betreft het schrijven van een tekst. Op deze manier verzekert u zich ervan dat u een tekst schrijft waar de bezoeker wat aan heeft.
2. Gebruik synoniemen
In een eerder voorbeeld kwamen teak tuinmeubelen ter sprake. De tekst stond vol met dezelfde term en dat maakte het onleesbaar en weinig waardevol voor zowel de bezoeker als Google. Door synoniemen te gebruiken kunt u dezelfde boodschap op een leesbare manier presenteren:
Voor de mooiste chesterfield banken bent u aan goede adres bij de expert op het gebied van stijlvol meubilair van Nederland. Ons assortiment wordt voor u op maat gemaakt. Heeft u interesse in nieuwe stoelen of tafels voor in uw woonkamer? Wacht niet langer en vervang uw oude meubels met artikelen uit onze kwalitatief hoogstaande collectie.
Hoewel er nog steeds een en ander opgemerkt kan worden over de kwaliteit van deze content, is hij een stuk leesbaarder geworden. Door woorden te gebruiken die nauw verband houden met het zoekwoord geeft u Google een signaal waar uw site over gaat en geeft u uw bezoeker een prettige gebruikerservaring.
3. Neem een professional in dienst
Het is goed voor te stellen dat u veel te druk bent met het runnen van uw bedrijf om zoveel tijd en moeite te spenderen aan uw teksten. Door een online marketing bureau in de arm te nemen kunt u een hoop werk uit handen geven. Uw site wordt zoekmachine vriendelijk gemaakt en biedt een prettige gebruikerservaring. Door te vertrouwen op mensen die ervaring hebben op het gebied van online marketing weet u zeker dat u zich niet schuldig maakt aan keyword stuffing.
Over de auteur
iClicks Nederland is een full service online marketing bureau dat u helpt beter gevonden te worden in Google. De ervaren online marketeers helpen u met het creëren van succesvolle Google AdWords campagnes, maken een geheel nieuwe website voor u of maken u bestaande website zoekmachine vriendelijk. Kijk op de website van online marketing bureau iClicks voor meer informatie.
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter