Om een goed beeld te krijgen van waar Nederlanders via Google naar zoeken, heeft Tribal een groot zoekopdrachtenonderzoek uitgevoerd. Welke termen vertegenwoordigen de meeste waarde? We keken in de Google Keyword Planner naar de zoekvolumes van tienduizenden termen, om die te vermenigvuldigen met klikprijzen. Zo is de economische waarde bepaald. Resultaat is de ‘Tribal top 100 zoektermen’.
Tekst door Mark van Werven, Directeur Tribal R&D en ADchieve
De meest waardevolle zoekterm van Nederland is ‘autoverzekering’. Deze zoekterm is 14.600.000 euro per jaar waard. Op plaats twee staat de zoekterm ‘uitvaartverzekering’, gevolgd door ‘sim only’. Hieronder vind je de top 25.
Tabel: Top 25 zoektermen
De 25 meest waardevolle zoektermen (jaarvolume x klikprijzen) gemeten over periode aug. 2014 t/m juli 2015.
Financiële zoektermen
Wat opvalt is dat er veel termen in staan voor financiële diensten. Bij de eerste twintig resultaten komen meer dan tien financiële termen terug. De achterliggende waarde van deze financiële diensten is hoog; een klant is veel geld waard en een klik dus ook.
Alleen al aan het woord ‘autoverzekering’ verdient Google een enorm bedrag. Naast de exacte term ‘autoverzekering’ is een aantal afgeleide zoekwoordcombinaties terug te vinden met ook een grote waarde. Denk aan combinaties als ‘goedkope autoverzekering’, ‘autoverzekering vergelijken’, ‘goedkoopste autoverzekering’ en ‘autoverzekering afsluiten’.
Hoogste prijzen per klik
De meeste zoektermen in de de lijst staan er niet zozeer vanwege een groot zoekvolume, maar vooral vanwege de hoge prijzen per klik. Er is in het onderzoek niet specifiek naar gezocht, maar als ‘bijvangst’ hebben we een top 10 samengesteld van zoektermen met de hoogste prijzen per klik:
Gevonden zoektermen met hoogste prijs per klik
Hoge zoekvolumes en de long tail
Binnen de top 10 dankt alleen het woord ‘vliegtickets’ zijn notering aan een heel hoog zoekvolume. De prijs per klik ligt iets boven de euro, maar het gemiddelde zoekvolume per maand is bijna een kwart miljoen zoekopdrachten. Het eerste zoekwoord in de top 100 met een klikprijs onder de euro is ‘weekendje weg’, op plaats 38 in de ranking.
De reis- en de kledingbranche komen maar weinig voor in de top 100, kleding zelfs maar één keer: de zoekopdracht ‘schoenen’ prijkt op plek 99. Voor de kledingbranche bestaat een enorm aantal zoektermen met relatief kleine aantallen zoekopdrachten en lage kosten per klik. De totale waarde van al die zoekopdrachten in de zogenoemdelong tail is natuurlijk enorm groot. Ook in de reisbranche is sprake van een lange staart aan zoektermen. Dit komt niet in deze top 100 tot uiting.
Plaatsnamen
In de top 100 staat ook een aantal plaatsnaamaanduidingen. Denk aan ‘Barcelona’, ‘Parijs’ en ‘hotel New York’. In het laatste geval kan het gaan om een hotel in de stad New York of om het hotel in Rotterdam dat de naam ‘Hotel New York’ draagt. In alle drie de gevallen gaat het om voorbeelden die min of meer aan de reisbranche gerelateerd zijn.
Daarnaast bestaan er zoekopdrachten met plaatsnaamaanduidingen omdat mensen naar bijvoorbeeld een winkel of dienstverlener uit die plaats op zoek zijn. Het voorbeeld daarvan uit de top 100 is ‘slotenmaker Amsterdam’. Deze term heeft een waarde van bijna een half miljoen. De term ‘slotenmaker’ is in combinatie met de vier grote steden goed voor een waarde van ver over het miljoen. Andere waardevolle aanduidingen met plaatsnamen zijn die voor loodgieters, letselschadeadvocaten, rijscholen en parkeermogelijkheden.
Trends in Search 2015 en de Performance Marketing Update 2016
De Tribal top 100 zoektermen maakt onderdeel uit van het boek Trends in Search 2016. Dit boek wordt gepresenteerd op de Performance Marketing Update 2016. Bezoekers van het congres ontvangen het boek gratis.
NB: dit onderzoek is tot stand gekomen door het opgeven van vele zoektermvarianten. Daarmee is niet gezegd dat we elk mogelijk topwoord hebben geraakt. Bovendien blijven klikprijzen en zoekvolumes altijd in beweging. Suggesties voor zoektermen met hoge zoekvolumes, hoge klikprijzen en per saldo hoge waardes zijn dan ook meer dan welkom.
Bron: Easy Internet Marketing
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter