Het internet is niet nieuw meer. Het is nu een gewoon onderdeel van ons leven. Van wie we zijn, hoe we werken, denken en communiceren. Communiceren op internet is dus normaal. Niet groots en opgeblazen, te anders of alleen maar engaging. Maar authentiek, oprecht en geloofwaardig. Zoals we offline ook met elkaar omgaan. In een winkel, als adviseur, of zoals een docent met leerlingen communiceert. Niks disruptives aan.
Hoe je de inhoud disruptive maakt.
Content betekent letterlijk ‘inhoud’. Een goede contentstrategie is dus een aanpak die gaat over de inhoud van je bedrijf, gericht op degenen (klanten bijvoorbeeld) voor wie je werkt. Die strategie moet zuiver, helder en haalbaar zijn. Zonder toeters en bellen. Het moet exact raken waar jij over gaat als bedrijf en waar jij verstand van hebt.
De aanpak zorgt ervoor dat je in deze snel veranderende wereld extreem flexibel manoeuvreert tussen alle on en offline kanalen en media. Op een manier waarbij je uniciteit, en je ‘Why’ optimaal uit de verf komen.
En toch, bedrijven hikken er tegenaan, durven het niet aan, weten niet hoe het moet of denken dat dit niet kan. Maar het tegendeel is waar. En het is simpeler dan je denkt. Soms moet je terug durven gaan naar de eenvoud, want zoals we allemaal weten, de beste oplossingen zijn vaak eenvoudig. En dat geldt ook voor een goede contentstrategie. En dan kan je wel degelijk disruptive zijn.
Alles mag ontbreken in een contentstrategie, behalve content goals!
Zonder deze doelen bereik je nooit de flexibiliteit die echt nodig is. En daar hamer ik altijd op. De meeste contentstrategieën hebben geen duidelijke content goals zoals in de twee afbeeldingen hieronder wordt uitgelegd. Heb jij content goals geformuleerd? Nee? Dan voorspel ik dat je blijft zoeken, uitproberen, en vragen beantwoorden rondom content marketing. Onder andere over ROI en de tijdsduur voordat het oplevert. Je blijft worstelen met draagvlak en met het afvlakken van je boodschap vanwege interne belangen. Met content goals is het eenvoudiger, helder en logischer werken. Niet alleen voor jou, maar voor je gehele organisatie met alle medewerkers en stakeholders.
Content goals maken je organisatie communicatief vaardig.
Content goals zijn actief. Ze doen wat je doet.
Hieronder enkele voorbeelden van content goals die vaak toepasbaar zijn. Idealiter combineer je er drie, maar nooit meer dan vier.
De belangrijkste succesfactor? ‘Walk your talk’.
Het is bijna eentonig, maar zolang organisaties dit nog niet begrijpen, verlaat ik me op de kracht van herhaling. Alleen content goals die je kunt waarmaken, ‘all the way’ moet je hanteren. Anders niet.
Pay-offs en klantbeloftes die niet waargemaakt (kunnen of willen) worden werken averechts. Brand je er niet aan. Denk niet als Vodafone in een kreet als ‘Power to you’. Dit lijkt op de content goal ‘We geven controle’. Maar krijg je power als klant? Echt power, ‘all the way’? Het antwoord is nee…en kijk daarvoor maar eens op de Facebookpagina van Vodafone. Hier wordt stoïcijns gepost waaronder steevast ontevreden klanten reageren. Power to you? Het is ver te zoeken.
Een voorbeeld van hoe het ook net niet werkte bij T-Mobile.
De case: enkele social media specialisten van T-Mobile ontdekten dat een van hun klanten via Periscope een popconcert aan het streamen was. En dat vraagt nogal wat van de batterij van de telefoon. Er ontstond een briljant plan dat weekend. Een medewerker van een shop ging op de scooter, gewapend met een volle batterij naar het festivalterrein, zodat de klant kon blijven filmen. Wat ontzettend gaaf! En wat geef je dan een power aan je klant. Echter……
Dit mocht maar kort duren. Je mag niet illegaal streamen en T-Mobile zit niet te wachten op juridische problemen. Dus helaas …. deze mooie, briljante en extreem klantgerichte actie moest in de kiem worden gesmoord.
Stel je nu toch eens voor. Als er mandaat was geweest. Als de juridische gevolgen op de koop toe zouden zijn genomen. (Bijvoorbeeld omdat je ten tijde van het vaststellen van de content goals door de juristen de risico’s hebt laten afwegen.) En je zou dit hebben doorgezet, omdat je opkomt voor het belang van je klanten. Omdat je vindt vanuit je ‘Why’ dat je klant 24-7 alles moet kunnen doen op internet, met wat voor device dan ook, wat ze ook maar willen. Omdat je je klant daarover controle geeft, en je het ze er makkelijk bij maakt. Wat zou dat betekenen? Wat zou dat opleveren? Goodwill van klanten? Free publicity? Fans? Ik vermoed sterk van wel. Wat denk jij?
Zal jouw content ooit disruptive worden? Alleen als je durft te gaan voor ‘walk your talk’ en dat ‘all the way’. Bespreek dit met je directie, kaart het aan! Want zonder mandaat en hun steun is ‘all the way’ gaan een ‘no go’.
Content is dus meer dan tekst en beeld. Content is de inhoud van je bedrijf. De maníer waarop je wáárover communiceert en hoe je je daarbij gedraagt. Content is wat je doet.
Ik ben heel benieuwd naar jullie mening over deze aanpak. Feedback is welkom.
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter