Marketing Management

Slimme inhakers als hero content

leadership

Viral gaan met een inhaker, daar droomt iedere marketeer of communicatiespecialist van. Het levert immers veel bereik en rumoer rond je merk op. Maar zo snel als je die roem vergaart, zo snel ben je ‘m ook weer kwijt. De commotie moet daarom nooit een doel op zich zijn, maar een middel om waardevolle connecties met nieuwe volgers aan te gaan.

De belangrijkste voorwaarde voor een inhaker is dat de gebeurtenis of trend waarop je inhaakt, past bij je merk(uitstraling). Ook de manier waaróp je inhaakt, bijvoorbeeld de humor die je gebruikt, moet dicht bij jezelf en je merk liggen. Dan bereik je iets waardevols: je wekt sympathie onder écht geïnteresseerde mensen die bij je merk passen. En dát wil je. Nieuwe volgers die je inhaker waardeerden maar helemaal niets met je merk hebben, zijn geen blijvers.

Inhakers zijn hero’s

Inhakers zijn de hero content binnen het HHH-model. Met dit soort content probeer je een paar keer per jaar een groot bereik te creëren voor je merk. Je hero’s moeten niet slechts een losse prikkel zijn, maar onderdeel van je gehele contentstrategie. En daarom hebben ze altijd een follow-up-plan nodig. Zodat je een waardevolle connectie kunt zoeken met nieuwe volgers die je met je inhaker verworven hebt.

Welke haakjes?

Je kunt inhaken op vooraf geplande of jaarlijks terugkerende evenementen en feestdagen. Vaker zul je willen meeliften op het gesprek van de dag naar aanleiding van een onverwachte gebeurtenis. Je ziet ook dat merken via social media op ludieke wijze op consumenten of op elkaar reageren …

Hoogste tijd om even (na) te genieten van een paar briljante inhakers

Unox en Febo: de rookworstkroket

Jarige Febo (75 jaar) feliciteerde HEMA met haar 90ste verjaardag en stelde voor samen een combisnack op de markt te brengen. Dat zag HEMA niet zo zitten, maar Unox daarentegen wel:

Nadat we op Facebook dat telefoongesprek tussen FEBO en Unox hebben kunnen volgen, zien wij dat de rookworstkroket inmiddels een feit is! De handen zijn geschud, de smaak bepaald en vanaf dit weekend kun je ‘m proeven bij FEBO. Toch bijzonder dat FEBO, een merknaam die je niet snel in verband zou brengen met met rookworst nu een samenwerking heeft met Unox.

Norwegian Airlines – Brad is single

De hele wereld was deze zomer in de ban van de Brangelina-scheiding. Norwegian Airlines kwam prompt met een enkeltje Los Angeles voor een spotprijs. Brad is immers weer single. Wie niet waagt, wie niet wint…

Randstad – de juiste baan kiezen

Weet je het nog? Dat noodlottige moment dat Sven Kramer tijdens de Olympische Spelen in Vancouver (2010) bij de 10 km in de verkeerde baan verder schaatste? Hij lag op koers voor goud, noteerde de beste tijd, maar werd na afloop gediskwalificeerd. Randstad kwam vervolgens met deze inhaker waar je, zelfs als fervent schaatsliefhebber, wel om móet grijnzen.

Hema – worsten en tompoucen

In aanloop naar de Gay Pride afgelopen zomer zette HEMA haar klassiekers, de rookworst en de tompouce, in voor een unieke marketingstunt. Tijdelijk werden er drie t-shirts in het assortiment opgenomen: rookworst hartje rookworst, tompouce hartje tompouce en voor de biseksuelen en hetero’s de variant rookworst hartje tompouce. Want, HEMA is er voor iedereen, zo schreef het warenhuis. De shirts sloegen in als een bom. Hoewel ze alleen in Amsterdamse filialen te koop waren, had het hele land het erover.

WNF – Pokémon hype

Het Wereld Natuur Fonds gebruikte het immens populaire Pokémon om een statement te maken. Sommige dieren moeten dus juist níet gevangen worden.

Heineken – nieuw logo

Bekende grote merknamen als Heineken en KLM staan bekend om hun briljante inhakers. Je zit er bijna op te wachten. Toen Google haar nieuwe logo introduceerde, postte Heineken bovenstaande tweet.

Jumbo – sollicitatie

Joey zoekt een baan… en Jumbo reageert zo:

Grolsch – in de ringen

Prompt nadat bekend werd dat Yuri van Gelder het Olympisch dorp moest verlaten afgelopen zomer, kwam Grolsch op Facebook met deze inhaker voor Radler 0,0%. Deze post zorgde voor flink wat commotie en dat was niet alleen maar positief. Veel kritiek was er onder meer op de timing (Yuri had zelf nog geen verklaring afgelegd) en de smakeloosheid om over de rug van een persoon reclame te maken voor je product. Ook hier moet je zorgdragen voor een goede follow-up: het gesprek aan blijven gaan, ook als de reacties negatief zijn.

LBL is een content marketingbureau in Arnhem dat merken helpt verhalen te vertellen. LBL ontwikkelt en produceert magazines, online media en videos.. Meer informatie over LBL vindt u hier.

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten