Steeds meer bedrijven starten een contentplatform; een aparte website waarop u online kennis en informatie deelt met uw doelgroep. Dat is niet voor niets. Het is namelijk een uitstekende manier om klanten te inspireren, conversie te stimuleren, identiteit te versterken en interactie met klanten te bevorderen. Een bedrijf dat hierin uitblinkt is Albert Heijn. Tijdens de Grand Prix Content Marketing Awards 2016 was Albert Heijn maar liefst viermaal genomineerd en kwam de supermarktgigant tweemaal als winnaar uit de bus. Maar wat maakt Albert Heijn nou juist zo succesvol als het gaat om haar contentplatform?
Dat contentmarketing al heel lang bestaat bewijst Albert Heijn met het tijdschrift Allerhande, dat al 60 jaar meegaat. In oktober 2013 heeft Albert Heijn Allerhande opnieuw gelanceerd en is het geëvolueerd van een tijdschrift naar een crossmediaal contentplatform. Ook de invalshoek is veranderd; Allerhande richt zich sindsdien op maaltijdinspiratie in plaats van maaltijdcreatie. Die vernieuwing bleek een goede stap te zijn: het Allerhande contentplatform is mooi, gebruiksvriendelijk en genereert duizenden bezoekers per dag.
Nieuwste uitbreiding: social zender Appie Today
Albert Heijn blijft haar contentplatform voortdurend ontwikkelen en uitbreiden. Zo is het onlangs gestart met de social zender ‘Appie Today’, een interactief YouTube-kanaal met programma’s gemaakt voor en door klanten en medewerkers. Met deze zender wil Albert Heijn de jongere mediaconsument op een vernieuwende manier bereiken. Appie Today bestaat uit dagelijkse shows, reportages en series over eten, proeven, trends, actualiteiten, blunders en liefde binnen en buiten de supermarkt. Het is laagdrempelig en speelt in op wat er leeft bij de klanten. Met bijna 10.000 abonnees in de eerste week lijkt de social zender goed aan te slaan bij het publiek.
Wat kunnen we van Albert Heijn leren?
Als het gaat om het creëren van een succesvol contentplatform, kunnen we veel van de aanpak van Albert Heijn leren. Er zijn vijf punten waar Albert Heijn bijzonder sterk in is en die u mee kunt nemen in het vormen of verbeteren van uw eigen contentplatform:
1. Blijf innoveren
Albert Heijn is uitstekend in het vernieuwen en ontwikkelen van concepten. Ze loopt voorop bij het inzetten van applicaties, zoals de Appie App en de Allerhande Kersthulp via WhatsApp. Met de laatste applicatie heeft ze zelfs een award gewonnen in de categorie ‘Beste Content Campagne’. Ook is Albert Heijn de eerste supermarktketen die een online televisieplatform heeft. Het denkt out-of-the-box en weet goed voor te blijven lopen op de rest.
2. Verplaats uzelf in de consument
Weet wat er leeft bij uw klanten, zowel in positieve als in negatieve zin. Wees daarbij vooral niet bang om ook kritisch naar uzelf te kijken. Albert Heijn pakt dat goed aan door zelf onderwerpen aan te snijden waar ze volgens consumenten in tekort schiet. Dit doet ze bijvoorbeeld door op Appie Today een item te maken over waarom de zogenaamde eetrijpe avocado’s niet eetrijp zijn. Of hoe het nu gaat met ‘Appie’, de hagedis die in een zak sla van Albert Heijn werd gevonden. Albert Heijn houdt via social media scherp in de gaten wat er leeft en haakt daar slim op in.
3. Ga met de tijd mee
Met de sociale zender Appie Today blijft Albert Heijn up-to-date en lijkt daarmee vooral in te willen spelen op het jongere publiek en de klanten van de toekomst. Ze gaat moeiteloos mee in de populariteit van het vloggen en noemt de sociale zender zelf de moderne versie van de vroegere rol van een kampvuur: een verzamelplek voor met name jongeren om te praten en ervaringen uit te wisselen.
4. Zorg voor verbinding
Appie Today wordt gemaakt voor en door klanten en medewerkers. Albert Heijn staat met deze stap naar een interactief YouTube-kanaal midden in de samenleving en verbindt klanten en medewerkers op een zeer toegankelijke manier met elkaar.
5. Wees inspirerend
Last but not least, zorg net als Albert Heijn voor interessante content. Allerhande richt zich niet zonder reden op maaltijdinspiratie in plaats van op maaltijdcreatie. Mensen willen geboeid en geraakt worden door relevante, authentieke en prikkelende content. Informatie met échte toegevoegde waarde, die het leven een beetje leuker maakt. Verhalen waar ze over kunnen meepraten en om kunnen lachen zodat ze het willen delen en verder vertellen.
Een contentplatform zoals dat van Albert Heijn is wellicht wat te veel van het goede voor uw organisatie. Het is echter heel goed mogelijk om wat kleiner te starten en van daaruit uw platform uit te breiden.
Auteur: Malou Arends, ContentXperience.
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter