Marketing Management

Influencer Outreach: de beste 5 opties van dit moment

leadership

Goed. Je hebt een blog opgesteld. Je hebt een thema gevonden en je schrijft een paar keer per week een geweldige post. En je krijgt wat viewers, maar het grote publiek blijft nog weg. Waar ligt dat nou aan? Je probeert toch alles? Je hebt een lopende Facebookpagina, je hebt kennissen/collega’s op de hoogte gesteld van je blog, maar het lijkt alsof niks mag baten. Dan is het misschien tijd om gebruik te gaan maken van Influencer Outreach. 

Het principe van influencer outreach is zo makkelijk als het uitvoeren moeilijk kan zijn. Door middel van het leggen van de goede contacten, laat je iemand die als “influencer” wordt beschouwd in jouw vakgebied iets over jouw blog schrijven. Zo krijg je niet alleen meer exposure, maar wordt de exposure vooral veel serieuzer genomen. Immers, wanneer een bekende tennisser zich positief over een nieuw racket uitlaat, heeft dat veel meer impact dan wanneer de producent zelf vertelt dat het racket de beste ooit is.

Dit principe is naar vrijwel elke branche of vakgebied te vertalen, maar de uitvoering ervan is behoorlijk tijdsintensief. De laatste tijd zijn er steed meer tools in opkomst waarmee je influencer outreach (voor een deel) kunt automatiseren. En dat kan je een hoop tijd besparen. Dit zijn 5 verschillende tools waarmee je het proces van influencer outreach kunt optimaliseren:

BuzzStream

Ten eerste: BuzzStream. BuzzStream is een complete outreach en contact-management oplossing. Dit betekent dat alle stappen van het proces geregeld worden. Vanaf het eerste moment dat je een belangrijke blog(ger) tegenkomt en je met twee klikken zijn/haar gegevens opslaat, tot aan de uiteindelijke outreach met jouw content en eventuele automatische follow-up emails: overal is over nagedacht. BuzzStream biedt een aantal template-emails, welke aan te passen zijn maar vaak al heel dichtbij een uiteindelijk email zitten. Een punt om rekening mee te houden: de emails zijn natuurlijk wel allemaal in het Engels geschreven.

Over het algemeen is dit een makkelijke, all-round tool. Voor het vanaf-tarief van $29/maand is het ook zeker te proberen. Kijk hier voor meer informatie over de vele functies van BuzzStream.

PitchBox

Ook PitchBox biedt goede all-round functies voor het vergroten van je publiek. Met automatische follow-ups, automatisch connecties zoeken uit relevante blogs en uitgebreide statistieken over welke emails converteren en welke niet, lijkt het in werking sterk op BuzzStream. De prijs ligt wel iets hoger dan bij Buzzstream: Pitchbox begint bij $69/maand, maar voor regulier gebruik inclusief alle essentiële functies betaal je minimaal $99/maand.

Connector

Een andere goede kandidaat is Connector, van de mensen achter contentmarketer.io. Deze tool focust zich dan vooral op het aanleveren van hoge kwaliteit email templates voor allerlei doeleinden. Dit is ietwat minder uitgebreid, zeker omdat het hele contact-management hier niet van toepassing is. Dit zie je echter ook weer tetug in de prijs: voor slechts $9 per maand kan je al gebruik maken van de professionele email-templates van Connector.

TIP: voor $9 extra heb je ook toegang tot Notifier, een dienst die automatisch een tweet stuurt naar iedereen die in je blogpost genoemd wordt, om hen erop te attenderen dat ze ergens genoemd zijn en zo (hopelijk) een Retweet of andere vernoeming te forceren. 

InkyBee

Ook InkyBee focust zich op het gehele proces. Met een duidelijke, op “influence” gesorteerde, lijst van influencers in jouw vakgebied en een robot die continu het internet afstruint en een melding geeft als er een nieuwe influencer opstaat, ben je altijd op de hoogte van wie wie is. InkyBee houdt al het contact bij in een overzichtelijke lijst, waardoor je altijd weet wat de status is.

InkyBee begint vanaf $79, voor meerdere gebruikers heb je een “small team”-plan van $99 per maand nodig. Hier komt overigens misschien nog wel $9 bij voor Connector, want InkyBee heeft geen uitgebreide templates beschikbaar.

NinjaOutreach

NinjaOutreach doet eigenlijk exact hetzelfde als BuzzStream en PitchBox, maar dan voor een hele goede prijs. Geloof het of niet: abonnementen beginnen bij $29 en voor twee tientjes meer heb je ook ondersteuning voor geautomatiseerde emailing, zoals bij voorgenoemde concurrenten. Daarbuiten biedt NinjaOutreach ook specifiek ondersteuning voor Instagram influencers. Handig, want Instagram wordt in 2016 nog belangrijker als platform voor influencer outreach.

Bonus: Rapportive

Met Rapportive geïnstalleerd zie je direct vanuit je email-client het LinkedIn-profiel van degene met wie je contact hebt. Zo heb je direct een beeld bij iemand, ken je zijn/haar achtergrond en zie je of jullie connecties delen. Deze extensie is helemaal gratis. De plugin voor Chrome en Firefox is hier te downloaden.

Auteur: Jijonline. JijOnline is een dochterlabel van ons bedrijf We Are Media. Wij begonnen ooit met ondernemen om het anders te doen. Om een omgeving te creëren waarin je kunt ontdekken waar je goed in bent en wat goed bij je past. Om de best mogelijke online service aan onze klanten te leveren en om zoveel mogelijk kennis over te brengen aan anderen. De online wereld verandert razendsnel. Het is onze missie om een online partner te zijn voor onze klanten. Wij helpen onze klanten om te gaan met deze veranderende omstandigheden en er positief resultaat uit te halen.

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten