Een gepersonaliseerde website door middel van IP marketing
Het opbouwen van gepersonaliseerde klantervaringen is een marketingtechniek die snel krachtiger aan het worden is binnen de business to business marketing. Met name in de B2B SaaS worden deze marketingtechnieken steeds meer toegepast. Real-time web personalisatie door middel van IP marketing maakt het mogelijk om specifieke website content te laten zien aan specifieke subdoelgroepen, buyer persona’s of specifieke leads.
Gebruik van IP adressen voor web personalisatie
IP adressen geven veel waardevolle informatie over de bezoeker. Denk bijvoorbeeld aan fysieke locatie, tijdzone en bedrijfsnaam. Het is mogelijk om met het IP van de bezoeker tientallen datapunten te vinden zoals: bedrijfsnaam, branche van het bedrijf, aantal medewerkers, locatie van het en zelfs de oprichtingsdata van het bedrijf. Deze data geeft een enorm voordeel: het is nu mogelijk om direct de doelgroep aan te spreken en te laten zien dat je hun behoeften snapt.
Voordelen van IP marketing voor B2B websites
Web personalisatie werkt voor elke organisatie anders. USP’s verschillen, doelgroepen zijn anders en proposities verschillen. In dit fictieve voorbeeld nemen we een een organisatie die zich focust op acquisitie trainingen:
Na enkele maanden ontwikkelen van een succesvolle sales methode ben je klaar om de markt op te gaan. De focus ligt op MKB bedrijven die hun sales willen verbeteren, echter weet jij als expert dat een salesgesprek voor de verkoop van software compleet anders verloopt dan een salesgesprek voor recruitment diensten. Door middel van web personalisatie is het mogelijk softwarebedrijven de specifieke aanpak te laten zien van de training die voor hen van toepassing zijn. Recruitment organisaties die de website bezoeken krijgen andere USP’s te zien die voor hen relevant zijn. Dit zorgt ervoor dat gebruikers zich begrepen voelen en verhoogt conversie.
Account based Marketing & IP Marketing
Waarschijnlijk heb je wel eens van Optimizely gehoord. Een A/B test tool die helpt bij het vinden van de optimale setting voor een website of app. Onlangs is de marketing focus bij Optimizely verschoven naar account-based marketing, ofwel focus op een kleine groep klanten en potentiële klanten. Personalisatie van de website op deze doelgroep was een groot onderdeel van de marketing campagne.
Optimizely heeft een tiental verschillende stukken content gemaakt die gefocust zijn op de desbetreffende specifieke klant of klantgroep. Door te focussen met content op de behoeften van de specifieke prospect werd de engagement verhoogt. Het gevolg? De versies die gepersonaliseerd waren zag een toename in conversie van 113%!
[alert type=”info” title=”Wilt u weten welke marketing opleiding bij u past? “] Klik hier en u weet het direct
De eerste klap is een Daalder waard
Het gezegde de eerste klap is een daalder waard kennen we allemaal. Dit geldt ook zeker in de B2B marketing. De eerste impressie van een bezoeker is belangrijk. Het is immers het moment waarop besloten wordt om verder te kijken op de site of te verlaten. Maar hoe voorkom je dat geïnteresseerden de website snel verlaten?
Interessante content en een scherpe propositie is zeer belangrijk maar slechts een deel van het antwoord. Het andere deel is web personalisatie door middel van IP marketing. Met first impression personalisatie is het mogelijk om delen of de gehele homepage aan te passen naargelang de karakteristieken van de bezoeker. Komt Oracle bijvoorbeeld op de website dan kun je de homepage aanpassen met de tekst: ‘Hallo Oracle, de klantervaring verbeteren met product X?’ Bezoekt een ziekenhuis de website? Dan wordt de website aangepast naar de meest relevante propositie voor hen die meer gericht is op zorg. Het gezegde de eerste klap is een daalder waard is van toepassing, laat direct relevante content zien voor de bezoeker.
Web Personalisatie als nieuwe standaard
Personalisatie van websites verovert snel terrein in het B2B marketing landschap. Toonaangevende partijen zijn hier al langer mee bezig. B2B web personalisatie werkt, het is slechts een kwestie van tijd voordat dit breed geaccepteerd en geadopteerd wordt door organisaties. Web personalisatie is niet iets wat moeilijk te implementeren is. Met behulp van tools zoals Optimizely of Google Optimize en een juiste data bron zoals Klue zijn de opties omtrent het creëren van specifieke doelgroepen en personalisatie voor die doelgroepen eindeloos!
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter