Eén van de snelst groeiende mogelijkheden van online advertising is video advertising. Met jaarlijkse uitgaven van meer dan 1 miljard dollar is het duidelijk dat er serieuze bedragen omgaan in video advertising en dit bedrag is alleen maar stijgende. Dit type advertising groeit niet alleen qua uitgaven heel snel, maar ook qua mogelijkheden en functionaliteiten. In dit blogbericht zijn enkele vernieuwingen, trends en inzichten te lezen voor deze snelgroeiende en veranderende manier van online advertising. Ook ga ik specifiek iets dieper in op YouTube advertising.
Cijfers en statistieken
Eerst wat interessante cijfers om aan te geven dat video steeds belangrijker wordt:
- Cisco voorspelt dat in 2021 82% van het internetverkeer video is
- De helft van adverteerders geven aan dat de uitgaven verhoogd worden voor digitale video en mobile video
- Twee derde van adverteerders gaan budgetten van tv-advertising verschuiven naar digital video advertising
- De uitgaven voor video advertising zijn met 53% gestegen tegenover 2 jaar geleden
Enkele vernieuwingen specifiek voor YouTube advertising, een kanaal wat we bij Happy Idiots veel inzetten voor onze klanten:
Video experimenten
Een nieuwe functionaliteit die onlangs is aangekondigd voor YouTube advertising is ‘video experimenten’. Video’s testen kan een vrij tijdrovende taak zijn waarbij niet altijd snel een significant resultaat te zien valt. Om dit probleem op te lossen, heeft YouTube een tool om meerdere video’s tegelijkertijd naast elkaar te testen. Hierbij kunnen onder andere de volgende doelstellingen worden doorgemeten: bewustzijn, overweging en aankoopintentie. Er kunnen zelfs binnen 3 dagen resultaten worden aangetoond, wat ten goede komt aan de prestaties van de campagnes.
YouTube en tv
De manier waarop gebruikers video’s bekijken op YouTube is veranderd door de jaren heen. De afgelopen paar jaren heeft mobiel de desktop ingehaald op videoconsumptie in YouTube. Nu in 2018 zien we dat gebruikers juist weer teruggaan naar de tv om YouTube te gebruiken. Dit komt doordat YouTube op steeds meer apparaten te benaderen is: smart tv’s, spelconsoles en streamingapparaten. Tegenwoordig bekijken gebruikers per dag meer dan 150 miljoen uur aan videomateriaal op tv-schermen via YouTube.
Van deze verschuiving van kijkuren naar tv willen adverteerders ook gebruik kunnen maken. Daarom gaat YouTube ‘tv schermen’ toevoegen als apparaat type waar je op kunt richten met YouTube-advertenties. Daarbij kun je enerzijds analyseren wat het gedrag en de prestaties zijn op dit type scherm, maar daarnaast ook bijvoorbeeld met andere advertenties en video’s gaan testen op tv schermen.
[alert type=”info” title=”Wilt u weten welke marketing opleiding bij u past? “] Klik hier en u weet het direct
Naast het toevoegen van een nieuw apparaattype, hebben AdWords en DoubleClick Bid Manager een nieuw segment gekregen: ‘light tv viewers’. Dit zijn gebruikers die het meeste van hun tv- en videocontent online consumeren en moeilijker via traditionele media te bereiken zijn. Dit segment is zowel via desktop, mobiel en tablet als tv-schermen te bereiken.
YouTube Director Mix (alpha)
Ook heeft YouTube een nieuwe tool geïntroduceerd om storytelling te bevorderen: YouTube Director Mix. Met deze tool (die nu nog in de alpha fase zit) kun je meerdere versies van een basisvideo maken en daarbij elementen instellen die uitwisselbaar zijn. Denk daarbij aan teksten, afbeeldingen, geluid en video-elementen. Hierdoor kan het algoritme van YouTube zelf selecteren wat getoond wordt aan de juiste gebruiker binnen de juiste context.
Video advertising: nog steeds groeiende en vernieuwend
Iedere dag worden er weer nieuwe inzichten vergaard omtrent video advertising. Daarnaast komen er ook steeds meer functionaliteiten voor adverteerders om video in te zetten, bijvoorbeeld via YouTube. In dit blogbericht staan enkele voorbeelden van vernieuwingen wat aangeeft dat video een zeer groeiende en veranderende oplossing voor advertising is, met heel veel potentie. Naast dit blogbericht hebben mijn collega’s onlangs ook interessante blogberichten geschreven over een nieuwe functionaliteit voor video op Instagram (IGTV) en 40+‘ers bereiken via YouTube.
Auteur: Kevin Gloudemans
Bron: Video advertising trends en vernieuwingen
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter