Ben jij al ‘hooked’ aan podcasts? Ze zijn ideaal om je (vak)kennis bij te spijkeren. Gewoon tijdens het forensen, hardlopen of schoonmaken. Bij deze: een rijtje van 7 ‘must listen’ podcasts over contentmarketing.
1. Een podcast over Media
Alexander Klöpping is oprichter van Blendle en Ernst-Jan is uitgever van De Correspondent. Zij zijn al jarenlang bevriend en bespreken samen de toekomst van het Nederlandse medialandschap. Dat déden ze al, en op enig moment besloten ze die gesprekken op te nemen in de vorm van podcasts. Luister de aflevering ‘Medianieuwsbrief.nl, het was een ongelukje‘ van eind oktober. Elke maand een nieuwe aflevering.
2. Content Inc. & This Old Marketing
Contentmarketing ‘goeroe’ Joe Pulizzi begon in 2014 de podcastserie Content Inc, voorafgaand en tijdens de lancering van zijn gelijknamige boek. In totaal zijn er 200 afleveringen verschenen van elk minder dan tien minuten. Elke aflevering bevat een praktische tip die je direct mee kunt nemen in je dagelijkse werk. In totaal kost het je zes uur om alle afleveringen te luisteren, maar dat doe je natuurlijk niet in één keer. Makkelijk te consumeren podcasts van een paar minuten.
Joe heeft een tweede podcastserie met Robert Rose: This Old Marketing. In deze podcasts bespreken Joe en Robert de laatste ontwikkelingen in contentmarketing en praten over een fantastisch staaltje contentmarketing uit de oude doos, waar we vandaag nog steeds veel van kunnen leren.
3. The Brief
De podcast-serie The Brief wordt gemaakt door The Agency, het contentmarketingbureau van Wayne Parker Kent. In de afleveringen van deze podcast over media en marketing (in brede zin) interviewt host Mark Schoones met een co-host steeds een andere gast uit de mediawereld. Denk aan online marketeer Brechtje de Leij, contentstrateeg Fleur van Beijnum, influencer Anna Nooshin en radio-man Joris van der Pol.
4. Brand News Room (BNR)
Brand Newsroom is een wekelijkse (!) podcast van het Australische bureau Lush Digital. Bedoeld voor iedereen die zich met contentmarketing en corporate communicatie bezighoudt. James Lush, Nic Hayes en Sarah Mitchell voorzien luisteraars van hun visie op contentmarketing, traditionele media en PR en helpen de marketeers van nu met het vertellen van betere verhalen en effectiever communiceren.
5. LBL_content
Omdat we fan zijn van podcasts, maakten we in aanvulling op onze LBL Jaargids 2017/18. vijf podcasts om te experimenteren met dit medium-in-opkomst. We spraken met experts uit ons netwerk over de thema’s video, merk-identiteit, marketing automation, Facebook advertising en social media. De podcast pilot-serie is te beluisteren en downloaden via Soundcloud.
6. De beste social media
Platform De beste social media is recent gestart met een podcastserie over … de beste social media. In deze maandelijkse podcast worden onderwerpen ter sprake gebracht die iedereen op social media aangaan. Vanuit verschillende perspectieven bekeken en helemaal passend bij (de toon van) het platform.
7. Plan B (+ bonus: podcast over publieksbladen)
Carolien Vader en Jonas Nouwen van The Big Story zijn onlangs gestart met een eigen podcast-serie over marketing innovatie en content marketing: PlanB. De uitzendingen behandelen belangrijke ontwikkelingen in marketing en media. Bladendokter Carolien Vader maakt al wat langer podcasts over al wat raakt aan publieksbladen onder de noemer ‘Komt een blad bij de dokter’. Aanrader voor magazine-liefhebbers. Achter de microfoon hebben onder meer gezeten: artdirector en coverjunky Jaap Biesmans, Libelle-icoon Franska Stuy, Karin Swerink van Vogue en Leanne Hermans, manager digitaal van LINDA..
Start. Nu.
Kan bijna niet anders dan dat je na het lezen van dit blog en het luisteren van enkele podcasts, enthousiast bent geworden over dit ‘nieuwe’ en toch ook traditionele medium. Podcasts zijn ideaal om verdiepende verhalen te vertellen op prettig consumeerbare wijze of om interessante conversaties tussen experts te delen met anderen. Op een toon die past bij je merk, het onderwerp en de spreker. Hoogste tijd dus om je te abonneeren op wat podcast-kanalen en/of om zelf met dit medium te experimenteren.
Auteur: Lobke Heisen
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter