Er is zoveel informatie op internet beschikbaar, dat er tegenwoordig niet alleen mensen nodig zijn die compleet nieuwe informatie publiceren, maar ook mensen die bestaande informatie toegankelijk maken. Deze activiteit wordt content curatie genoemd. Content curatie is het continu bijeenbrengen, organiseren, selecteren en duiden van informatie over een bepaald onderwerp in een online omgeving, op een manier die betekenisvol is voor een specifieke doelgroep.
Dit whitepaper is een vorm van eenmalige content curatie. Het zet bestaande informatie over het onderwerp content curatie op een rijtje voor de doelgroep B2B ondernemingen. Dit zijn bedrijven die overwegen om zelf content curatie in te gaan zetten als instrument om hun bedrijfsdoelstellingen te halen. Voor hen is dit whitepaper waardevol omdat het hen de tijd bespaart om zelf te gaan uitzoeken wat content curatie is, en of het wel of geen nuttige strategie kan zijn.
Het cureren van content is volgens marketingexpert Rohit Bhargava begonnen in de sociale media, waar internetgebruikers interessante content met elkaar delen op Twitter of op Facebook. Hij schreef er op 30 september 2009 een blog over, en noemde mensen die informatie selecteren en delen op internet ‘content curators’.
Een curator is een functieomschrijving die veel gebruikt wordt in de museumwereld. Een curator stelt kunsttentoonstellingen samen. Hij of zij cureert fysieke voorwerpen. In de online wereld wordt cureren nu gebruikt voor het organiseren van digitale informatie. De overeenkomsten zijn legio. Zoals een tentoonstelling een thema heeft, kiest een content curator ook een thema voor zijn informatieverzameling. En net zoals iemand die een tentoonstelling samenstelt, moet ook de content curator een keuze maken uit duizenden artikelen. Curatie impliceert expertise. Alleen een specialist kan bepalen welke artikelen de moeite waard zijn om te cureren, en welke niet. Er is ook een verschil tussen een kunst curator en een content curator. Tentoonstellingsbezoekers gaan voor hun plezier. Maar bedrijven hebben informatie nodig voor hun voortbestaan.
Seth Godin legt uit dat in deze tijd informatie bepaalt wat we doen, waardoor het beschikken over informatie erg belangrijk wordt. De persoon die de informatie selecteert heeft de macht. Marketingexpert Seth Godin: “If we live in a world where information drives what we do, the information we get becomes the most important thing. The person who chooses that information has power.
Wilt u meer informatie over content curatie? Download dan hieronder het volledige white paper.
Download Whitepaper Content Curatie
Het bericht White paper: hoe ga je aan de slag met content curatie? verscheen eerst op Content Marketing Management.
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter