De belangrijkste social media trends voor bedrijven
Social media marketing is hedendaags niet meer weg te denken uit ons leven en vormt voor bedrijven een steeds belangrijker onderdeel van de contentstrategie. Inmiddels maken wereldwijd zo’n 1,8 miljard mensen dagelijks gebruik van populaire sociale netwerken zoals Facebook, Twitter en Instagram. De verwachting is dat dit aantal zal groeien naar 2,5 miljard gebruikers in 2018.
Wat staat bedrijven de komende tijd te wachten op het gebied van social media? Welke invloed heeft social media op bedrijven? En wat zijn de perspectieven op de arbeidsmarkt voor social media experts? In dit artikel lichten we de belangrijkste social media trends voor de komende jaren toe.
Snelle adoptie van nieuwe social media platforms
De afgelopen jaren zijn er vele nieuwe social media platforms omarmt door verschillende groepen gebruikers. Voorbeelden als Telegram (alternatief voor WhatsApp), Tinder (datingapp) en Slack (zakelijke messenger) tonen aan dat mensen en bedrijven nog steeds openstaan voor nieuwe social media initiatieven. Dit gaat echter niet ten koste van de reeds gevestigde namen in social media landschap.
Anno 2015 is er nog steeds een sterke behoefte aan social media oplossingen bij particulieren en bedrijven: de markt is nog niet verzadigd.
Bedrijven experimenteren met WhatsApp
Op dit moment gebruikt al meer dan de helft van alle Nederlanders WhatsApp. Bij jongeren ligt dit percentage zelfs boven de 70%. Het is dus niet meer dan logisch dat bedrijven hier kansen in zien om hundoelgroep te bereiken. Zo zijn er meerdere websites (Transavia) en webshops (Coolblue) die testen met WhatsApp bij het inrichten van hun klantenservice.
Een andere social media trend is het aantrekken van verkeer door middel van het delen via WhatsApp. Door het een WhatsApp-button kan een pagina dus rechtstreeks gedeeld worden. Met name websites die zich richten op een jongere doelgroep zullen de komende jaren WhatsApp steeds meer in de social media-strategie opnemen.
Slack als zakelijke oplossing voor interne communicatie en kennisoverdracht
Naast oplossingen voor bedrijven, gericht op extern contact (WhatsApp, Twitter en Facebook), zal de komende jaren een duidelijke social media trend waarneembaar zijn op het gebied van interne communicatie binnen bedrijven om de efficiëntie te vergroten. Het beste voorbeeld is op dit moment het zakelijke social media-platform Slack. Dit platform maakt het mogelijk om interne communicatie tussen werknemers op één plek op te slaan en tegelijk toegangelijk te maken vanaf ieder apparaat. In de komende jaren zullen meer zakelijke oplossingen, zoals Slack, zich richten op interne kennisoverdracht en communicatie binnen bedrijven.
Bedrijven gebruiken vloggers: bloggers door middel van video
Vloggen is al een tijd populair bij jong publiek. Deze zogenaamde ‘videobloggers’ creëren vaak op Youtube een enorme achterban door filmpjes te uploaden, vaak gericht op humor of games. Voor steeds meer vloggers is deze hobby al uitgemond in een professionele baan. De verwachting is dat het aantal vloggers de komende jaren alleen maar toeneemt. Bedrijven zien deze populaire vloggers steeds meer als aanvulling op hun bestaande marketingstrategie.
Niet alleen het jonge publiek zal interessant zijn voor vloggers, tegenwoordig wordt ook steeds meer volwassen publiek bereikt met vlogs over beauty en food als twee meest uitgelichte onderwerpen. Door landelijke en lokale televisieoptredens van vloggers zal de interesse van bedrijven in deze vorm van social media toenemen. Vloggers worden vaak gezien als autoriteit in hun vakgebied.
Carrièreperspectief
Bovengenoemde trends op social media gebied tonen aan dat social media veel meer te bieden heeft voor bedrijven, dan alleen communicatie met de achterban door middel van het vergaren van followers en likes. De komende jaren zullen verschillende social media platforms deel uitmaken van de contentstrategie, marketingstrategie en interne bedrijfsprocessen.
Bedrijven zullen daarom meer en meer op zoek zijn naar social media experts die verder denken dan communicatie via social media alleen. Het gaat hier om de toepassing van social media binnen de verschillende bedrijfsonderdelen.
In de cursus Online Content Marketing wordt dieper ingegaan op de mogelijkheden van social media voor bedrijven. Vraag onze gratis brochure aan voor meer informatie en word een social media expert.
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter