Soms is het beter om een nieuwe markt te zoeken, dan je product te blijven aanpassen. Sprout-expert Michiel Noij helpt je in 4 stappen op weg. Zoals veel oprichters van startups en innovatieteams loop je op een gegeven moment tegen een dilemma aan. Er is al een product gebouwd en er zijn al wat bezoekers, maar niet genoeg om laaiend enthousiast van te worden. Je staat voor een beslissende keuze. Ga je door op hetzelfde pad of moet je je strategie bijstellen? Welke keuzes moet je maken om meer traffic te genereren en een groter marktaandeel te verwerven?
In de tussentijd is er al een applicatie gebouwd, maar niemand weet meer welke interventie of feature welk gedrag veroorzaakt. Als dat gebeurt, zit je te diep in het proces. Je hebt al veel geld in het project gestoken. Dat maakt het moeilijk om de stekker eruit te trekken. Onder het mom van ‘strategische innovatie’ worden grote verliezen geleden.
Er bestaat een betere optie dan het doorontwikkelen van je product of dienst. Probeer hetzelfde product eens in een nieuwe markt. Oftewel: maak de markt ‘product fit’ in plaats van het product ‘markt fit’. Je zoekt dus naar een markt die wel goed aansluit bij je product. Dit gaat ook op voor het ontwerp van je business model .Je verandert daarmee een marktvariabele in je business model, maar houdt je product of dienst daarbij nagenoeg hetzelfde.
In 4 stappen naar een markt die aansluit op jouw product
Stap 1: Reflecteer op je aannames
Kijk eerst naar de aannames die je had over de markt die je eerder met je of dienst product wilde veroveren. Als je deze niet had, is nu het moment om dit alsnog te doen en je voorkennis te benutten. Waarom pakte deze keuze niet goed uit? Waarom vond je voor je product geen aansluiting in de markt? Waren de problemen die je oploste urgent genoeg voor de markten die je voor ogen had?
Bekijk de markten die gerelateerd zijn aan die je eerder probeerde te bestormen. Wat weet je hiervan af? In hoeverre lijken ze op elkaar of zijn ze verschillend? Blijf daarbij niet achter je pc zitten. Ga eropuit en houd interviews om de problemen in nieuwe markten te onderzoeken. Zo kun je achterhalen of je product vraagstukken oplost die pijnlijk genoeg zijn. Wat je ontdekt in de interviews die je afneemt, vergelijk je met de kennis die je hebt van je huidige klantenbestand.
LEES MEER / BUSINESS INNOVATIE OPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR BUSINESS INNOVATION
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter