Marketing Management

6 lessen in contentmarketing van Netflix

leadership

Het bereikte me via mijn Twitter-feed. De derde reeks van House of Cards op Netflix was aanstaande. Had ik het niet van mijn volgers gehoord, dan was ik het bericht elders tegengekomen. Want de release van een nieuwe episode van House of Cards is wereldnieuws.

Opmerkelijk. Een televisieserie die de wereldpers haalt. En dat lukt de series van betaalzender Netflix steeds vaker. Oké, veel vrienden van mij vonden ‘Hollands Glorie’, ‘Overspel’ en ‘Ramses’ ook geweldig, anderen volgden even enthousiast ‘Dexter’ en ‘Breaking Bad’, maar menigeen raakte pas echt opgewonden als het over House of Cards en Frank Underwood ging. En ook deze keer zouden ze zich direct na de release een weekendje opsluiten zoals ook Obama dat steevast schijnt dat doen.

House of Cards heeft teevee-bingen en vooral betaalzender Netflix definitief op de kaart gezet.

Eerst wat cijfertjes. Wereldwijd steeg het aantal Netflix-abonnees afgelopen jaar met 13 miljoen naar 57,4 (39,1 uit Amerika). Alhoewel de betaalzender geen aantallen noemt per land, wil ceo Reed Hasting wel vertellen dat Netflix in ons land percentueel sneller groeit dan bij de start in Engeland. Wereldwijd dient de teller na het eerste kwartaal in 2015 op 61,4 miljoen te staan. Aan de basis staat een aanpak waaruit contentmarketeers zomaar zes lessen kunnen trekken.

Les 1. Kies voor content-creatie in plaats van content-curatie.

Hartstikke tof natuurlijk zo’n zender die oude biosfilms uitzendt. Maar wat te doen als je de meeste wel kent? Omdat ze soms wel een erg lange baard hebben. Voor een meer actueel aanbod kun je beter een abonnement nemen op Videoland of payen per view via bijvoorbeeld Pathé Thuis.

Netflix werd voor filmliefhebbers dan ook pas echt interessant toen de betaalzender in 2011 via ‘House of Cards’ met een eigen serie kwam. Veel thuisproducties zouden nadien volgen: ‘Oranje is the New Black’; ‘Hemlock Grove’; ‘Lilyhammer’; ‘Fargo’ en ‘Arrested Development’. En er staan maar liefst nog 18 nieuwe series klaar tot eind 2016. Want de marketeers van Netflix begrijpen donders goed dat ze met eigen exclusieve kwaliteitscontent moesten komen om andere betaaltelevisiegiganten als HBO en Showtime het hoofd te bieden. Daarbij zijn hun zogeheten Netflix Originals winstgevender dan films gelicenseerd van andere studio’s.

Blijf dus je content evalueren. Vernieuw. Stilstaan is achteruitgang. De afgelopen twee jaar won Netflix 45 Emmy Awards, 10 Golden Globe Awards en 2 Academy Award nominaties.

LEES MEER / CONTENTMARKETINGOPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR /  DOWNLOAD GRATIS WHITE PAPER

 

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.