Zo kom je tot een gedegen IT-strategie
Of je nu wel of niet input vanuit de business krijgt, zo relatief eenvoudig is het om zelf een IT-strategie te bedenken. Of je nu wel of niet input vanuit de business krijgt, zo relatief eenvoudig is het om zelf een IT-strategie te bedenken waarmee je aan de behoeften van de organisatie voldoet. Stel dat je als IT-manager in een positie zit waarin het bestuur nauwelijks zelf met een business strategie op de proppen kan komen. Is het dan onmogelijk om een IT-strategie te ontwikkelen?
Het antwoord van Bob Lewis luidt vastbesloten: “Nee.” De Infoworld-columnist onderkent dat in veel gevallen wordt afgezien van het opzetten van een strategie omdat de huidige manier van aanpak ‘prima’ werkt en het uitwerken van een aparte IT-strategie teveel geld en/of moeite zou kosten. Onterecht, vindt Lewis. “Het is net zoiets als dat je preventief onderhoud vermijdt. Dat gaat ook prima tot het moment dat er iets stuk gaat”, schrijft hij. Volgens Lewis bestaat een goede strategie uit vier componenten, die ieder hun eigen ingrediënten kennen. We nemen ze hieronder met je door.
1. Vul de gaten op
Jij en je medebestuurders moeten precies weten waar IT op dit moment zwakker is dan het eigenlijk zou moeten zijn. Richt je op het niveau brengen van vaardigheden, houding, methodologie, de technische architectuur en misschien een of twee serieus gedateerde applicaties.
2. Identificeer ontbrekende mogelijkheden
Waarschijnlijk lees je regelmatig IT-gerelateerde artikelen, dus weet je precies wat er gaande is in de IT-industrie. Hopelijk weet je hierdoor welke puzzelstukjes binnen jouw bedrijf ontbreken en wat dit voor jouw bedrijf zou kunnen betekenen als ze worden ingevoerd. Bedenk hoe je deze missende onderdelen op een productieve manier kunt gaan gebruiken.
3. Splits op
Ook zonder strategie kloppen de verschillende divisies, afdelingen of businessunits bij IT aan met hun wensen. Verdeel deze in twee categorieën. In de ene categorie plaats je de wensen die vragen om nog te ontwikkelen capaciteiten en in de andere capaciteiten die je al in huis hebt. In die laatste categorie doen jullie waarschijnlijk al goed je werk en deze wensen hoeven dan ook niet in het strategisch plan te worden opgenomen; ze hoorden eerder thuis in je jaarplan. Voor de wensen die vragen om nieuwe mogelijkheden geldt dat je ze tegenover de ontbrekende puzzelstukjes uit punt twee kunt afstrepen.
4. Kom tot het strategisch plan
Jouw strategisch plan bestaat uit projecten die bestaande zwakke punten binnen je organisatie met huidige technologie oplossen en uit projecten en activiteiten die je zult moeten ontplooien om aan de wensen vanuit de business te voldoen.
Vergeet verder niet dat een plan verder iets over de personele bezetting zegt, het budget en een tijdschema. Zonder ondersteunende arbeid, kapitaal en deadlines is een strategie niets meer dan gebakken lucht.
Werk deze punten voor jezelf uit, maak er een PowerPoint-presentatie van, geef het de titel ‘IT Strategisch Plan’, toon het aan het bestuur en ontdek of ze het ondersteunen. Als ze het doen, heb je een goed actieplan voor IT. En zo niet, heb je in ieder geval de aandacht getrokken.
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter