Opleidingskunde & HRD

Vier e-learning trends waar je echt op moet letten!

Je hoort het overal: e-learning wordt steeds groter. En het klopt: steeds meer organisaties gebruiken e-learning of laten hun eigen e-learning modules ontwikkelen. E-learning begint binnen veel bedrijven zelfs een eigen plaats te krijgen. Bij deze grote ontwikkeling zijn de volgende trends op te merken:

1. Grotere focus op data analytics e-learning

Een van de grote e-learning trends binnen klantcontact is op dit moment analytics en data verzamelen. Deze trend verschuift ook naar e-learning. Er wordt steeds meer naar patronen gekeken; dus wat is het leergedrag van deelnemers? Wat voor kenmerken hebben de deelnemers? Of simpelweg  het vragen van feedback aan de deelnemers. Al deze data wordt gebruikt om e-learning programma’s te verbeteren.

Vanuit deze ontwikkeling ontstaat er echter een andere vraag: hoe ver mag je gaan? De privacy van deelnemers zal naar alle waarschijnlijkheid de speelbal van menig discussie worden. Want wat zijn de gevolgen als hierin fouten worden gemaakt?

2. Integratie social media

E-learning begon klein, met als doel het overbrengen van kennis. Uiteindelijk is het leren steeds zelfsturender geworden met online simulaties, interactieve video’s en gamification. Hierbij heeft de zelfstandigheid geleid tot een grotere dialoog onder deelnemers en bedrijven.

Een opkomende trend is  dan ook dat de dialoog van e-learning steeds meer op social media verschijnt en bedrijven deze dialogen steeds meer faciliteren.

3. Personalisatie van e-learning lesstof

Veel bedrijven gebruiken inmiddels e-learning en de gemiddelde deelnemer is zo onderhand bekend met e-learning en de mogelijkheden.

Dit betekent dat e-learning ook steeds meer persoonlijk wordt. Voor zowel bedrijven (uitstraling) als deelnemers (manier van leren).

Bedrijven kunnen extra leerstof of aanvullende opdrachten aan de e-learning knopen of de volgorde/type stof aan de deelnemer zelf personaliseren. Door de lesstof/manier van leren per individu te veranderen, zal  het veel motiverender voor de deelnemer werken en de deelnemer efficiënter laten leren.

4. De opmars van Massive Open Online Courses

Een facet die voornamelijk in het hoger onderwijs steeds meer groeit, zijn Massive Open Online Courses(MOOC’s). Dit zijn toegankelijke online cursussen waarvan de inhoud op sommige momenten bewerkt en hergebruikt mag worden. Dit is bij studenten erg in trek, maar begint bij bedrijven ook een opmars te krijgen. Denk aan MOOC’s voor verandermanagement, houding & gedrag of leiderschap.

E-learning trends: volwassenheid

E-learning heeft zijn wortels uitgezet en is een heel eind richting volwassenheid gegroeid. In de toekomst zal dit alleen maar groter worden en meer facetten krijgen. Deze e-learning trends kunnen helpen met een scherpere blik naar e-learning te kijken. Natuurlijk blijft de basis echter altijd hetzelfde: kennis, didactiek en gebruiksvriendelijkheid.

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten