Wanneer koop ik een product? Als het uniek is? De iPad werd gepresenteerd tijdens Mac World en was nieuw. Binnen zes maanden kwam Samsung met een slimmere, kleinere en goedkopere versie. Die was niet zo cool als de iPad en zal dat waarschijnlijk ook nooit worden.
De iPad was maar zes maanden uniek. De differentiatie van de iPad nam daarmee af. Elk succesvol product wordt ogenblikkelijk nagemaakt. In het chinees wordt Copyright gelezen als Right To Copy. Maar coolness (lees betrouwbaarheid en relevantie) kan je niet kopiëren. Goed beschouwd zijn er maar heel weinig producten en diensten uniek. Hoe kiest de consument?
Hoe belangrijk en uniek is dit product?
Dan komt de vraag : Hoe belangrijk is dit product, of deze dienst voor mij? Wat is de relevantie? Heb ik het echt nodig? Differentiatie en relevantie kan je met communicatie beïnvloeden. Reputatie niet. Dat denkt men wel, maar dat is niet zo. Iedere marketeer weet dat een betaalde testimonial reclame is en dus minder betrouwbaar. Zo niet op de sociale media. Daar wordt een peer-to-peer testimonial wel als betrouwbaar ervaren. Want die komt van vrienden en die belazeren je niet. Vertrouwen en waardering zijn het resultaat van jarenlang in business zijn. Die zijn door communicatie moeilijk te beïnvloeden.
Wat is de kern van betrouwbaarheid en relevantie?
Onze traditionele criteria zijn differentiatie, relevantie, vertrouwen en waardering. Nu zijn we ergens achter gekomen. Als een onderneming niet hoog gedifferentieerd is en niet relevant is, moet je er waanzinnig veel geld in stoppen om vertrouwen en waardering te krijgen. Dat is bij veel ondernemingen een bekende praktijk. Maar we ontdektte wat de kern is van betrouwbaar en relevantie. Dat is energie. Hoe energieker de onderneming in het nu staat, hoe hoger de waardering en het vertrouwen van de gebruikers wordt. Een hoog energielevel wordt opgeteld bij differentiatie en relevantie.
Wat zijn jouw Points of Contact?
Een energieke onderneming is aantrekkelijker dan een niet-energieke onderneming. Een energieke onderneming levert meteen verhalen op over de merkbelevenis. Als je op weg wilt van geweldig naar coolness, dan moet je weten hoe energiek je merk is. Daar kom je achter door all points of contact te checken. Via alle PoC’s praat je onderneming met de klant. De PoC’s zijn internet, je vervoermiddelen, je bedrijfskleding en jezelf. Alles waarin je onderneming zich uit.
Het is maar goed dat internet niet naar oude vis kan ruiken, want dan zou het stinken van al die websites die al tijden niet meer zijn aangeraakt. Als een folder op is, wordt hij opnieuw gemaakt, maar een website wordt vaak niet geupdated. Terwijl 98% van alle zoektochten op internet begint.
Straal energie en enthousiasme uit!
Alle PoC’s moeten kloppen. Dat begint bij je beste verkoper of jezelf in het geval van zelfstandig ondernemers. Er is onderzoek gedaan met 24 foto’s van alle verkoopmedewerkers van een onderneming. 75% koos deze persoon binnen drie seconden. Zorg dus dat je verkoopmedewerkers en jij energie en enthousiasme uitstralen.
Als je de energie van je onderneming weet op te stuwen, heb je een veel grotere kans om vertrouwen en waardering te krijgen. Tegenwoordig noemen we dat “relevantie en betrouwbaarheid”. De beslissing over de koop volgt deze route : van het hoofd, naar het hart naar de portemonnee.
[alert type=”info” title=”Leestip: De lerende organisatie: het verandermanagement voorbij. Volgens sommigen is verandermanagement, als aparte discipline, slechts een lapmiddel voor gebrekkig aanpassingsvermogen van organisaties.”] Lees het artikel
Hoe maak jij jouw onderneming energiek?
Reageer direct en zo leren van elkaar en gebruiken we ons netwerk.
Auteur: Martijn Blaauw; Uw ideeën laten uitgroeien tot een succes is mijn doel. In lijn met uw missie en visie kan ik uw ideeën vertalen in concrete plannen met als basis de wensen van uw klanten. Dat is mijn uitdaging. Waarmee kan ik u van dienst zijn? Dit is zeer divers, zo kan ik u bijvoorbeeld advies geven over uw ondernemingsplan, de financiële situatie of het bepalen van de marketingstrategie. Ook voor grafische en/of technische vraagstukken bent u bij mij aan het juiste adres. Denk hierbij aan het ontwerpen van uw huisstijl, een nieuw logo en het bouwen en ontwerpen van uw website. Kortom: een volledige bedrijfskundige dienstverlening gebaseerd op marketing principes.
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter