Crowdfunding is voor veel ondernemers niet meer weg te denken. Vooral voor startups en kleine MKB’ers is het dé manier om hun groei te financieren. Op de Crowdfunding Day in de Amsterdam Arena werd door verschillende ervaringsdeskundigen uit de doeken gedaan welke aspecten belangrijk zijn om je crowdfundcampagne te laten slagen. “Denk na over hoe je het gaat aanpakken, hopen is nooit een strategie.”
Contact
“Ga de straat op, maak een connectie met de mensen die je ondersteunen. Vraag de community om hulp.” zegt Chantal Engelen van Kromkrommer, die ‘lelijke’ groente aan de man proberen te brengen om zo voedselverspilling tegen te gaan. Ook Felix Heinricy van cloudservice Protonet is als onderdeel van zijn crowdfundcampagne de straat op gegaan. “Daar hebben we mensen gevraagd wat ze van ons vonden en wat we konden verbeteren, dat heeft een hoop nieuwe investeerders opgeleverd.” Een trouwe schare volgelingen is belangrijk. Helemaal als je na je eerste project een tweede, of derde, campagne wilt opzetten. “Je moet ze betrekken bij je bedrijf, vaak komen ze met goede ideeën”, zegt Heinrichy.
Geld binnenhalen
“Het gaat niet altijd om het werven van ambassadeurs”, legt Pascal Ontijd van autodeelplatform SnappCar uit. “Soms gaat het gewoon om het binnenhalen van nieuwe investeerders, nieuw kapitaal.” Dat is helemaal het geval als je bedrijf groter wordt en particuliere financiering niet meer toereikend is. ” Wij werken met een systeem van een deel crowdfund, een deel professionele investeerders. Zo behoud je het grote voordeel van ambassadeurschap maar heb je ook genoeg kapitaal om verder te groeien”, vervolgt Ontijd.
Strategie
Wat alle succesverhalen gemeen hebben is dat de ondernemers er achter goed hebben nagedacht over het traject van de campagne. “Dingen die je op voorhand kan plannen moet je uitwerken voor je aan de campagne begint, anders loop je al snel achter de feiten aan”, zegt Ontijd. “Je moet er wat voor doen, alleen maar hopen dat mensen geld gaan geven is geen strategie.” De eerste drie dagen zijn volgens Titiaan Zwart vanMantelaar, een zorgbureau dat ouderen aan studenten koppelt, cruciaal. “Je moet zorgen dat je vrienden en familie als eerst gaan investeren. Als je binnen drie dagen de eerste 50 procent van je streefbedrag binnen hebt heeft je project 97 procent kans van slagen. Als er één schaap over de dam is…”
Media
Media zijn een belangrijk onderdeel van ieder crowdfundproject. Het zijn de belangrijkste, zo niet enige, kanalen om het grote prubliek te bereiken. “Ga op zoek naar media, journalisten binnen je vakgebied. Zorg dat ze over je schrijven tijdens de lancering. Als alles eenmaal rolt moet je zorgen voor high-quality content, die media gewoon één op één kunnen overnemen”, tipt Don Molenaar van Beam, een draagbarebeamer met een lampenfitting. Titiaan Zwart: “Wij hebben gewacht tot het onderwerp zorg in de media kwam, zo konden we meeliften op die hype.”
Niet bang
Het beeld dat de crowdfundcommunity in het vaarwater van de banken ronddobbert en zo een bedreiging vormt voor de gevestigde orde is volgens de voorzitter van deNederlandse Vereniging van Banken, Chris Bijink onzin. “Banken zijn helemaal niet bang voor de competitie van de crowdfundplatforms. Het kan voor kleinere ondernemers een goed alternatief zijn als ze bij de bank geen krediet krijgen.” Bijink vindt dat banken deze alternatieve manieren van financiering serieus moeten nemen. “Banken kunnen veel leren van crowdfundplatforms, vooral op het gebied van persoonlijke benadering en de band tussen de kredietverstrekker en ondernemer.”
In Nederland is de eerste helft van het jaar voor 23 miljoen euro via crowdfunding opgehaald. In totaal werden daarmee meer dan 900 projecten en ondernemingen succesvol gefinancierd. Hiermee groeit crowdfunding opnieuw aanzienlijk. Dat blijkt uit onderzoek van crowdfunding adviesbureau Douw&Koren. “We zien dat de tendens van vorig jaar zich doorzet: van crowdfunding als innovatieve manier om een project mogelijk te maken, naar een mainstream financieringsvorm”, zegt Simon Douw van Douw&Koren.
Pioniers
“Crowdfunding was enkele jaren terug iets voor pioniers, iets experimenteels, maar inmiddels maken steeds meer mensen en organisaties er gebruik van. Aan de geld vragende kant zien we startende ondernemers, maar ook bestaande bedrijven en instellingen, kunstenaars, wijkinitiatieven en sporters. Daarbij lijken steeds meer mensen het interessant te vinden om via crowdfunding een donatie of investering te doen. Sommige mensen doen mee voor een tientje, terwijl anderen duizenden euro’s inleggen. De één doet dat met het oog op mogelijk rendement, de ander doet het om een bijzonder project mogelijk te maken”, aldus Douw.
Cijfers
Ondernemingen haalden in de eerste helft van 2014 maar liefst 19,2 miljoen euro op via crowdfunding, met als gemiddeld succesvol opgehaald bedrag 82.000 euro. Voor creatieve projecten bedraagt het totaal opgehaalde bedrag 2,6 miljoen euro en het gemiddelde bedrag per project was 6.200 euro. Voor non-profit projecten is het totaal opgehaalde bedrag 1,2 miljoen euro en het gemiddelde bedrag per project 4.700 euro.
Stapelfinanciering en burgerparticipatie
“Nu crowdfunding een geaccepteerde financieringsvorm wordt, bekijken ook banken en lokale overheden hoe zij op dit succes kunnen aansluiten”, zegt Gijsbert Koren van Douw&Koren. “Bij banken kun je daarbij denken aan het voorzien in stapelfinanciering, waarbij een ondernemer een deel van het kapitaal via crowdfunding verkrijgt en een deel via de bank. Gemeenten zien in crowdfunding een vorm van burgerparticipatie die projecten in de wijk kracht bijzet.”
Uitdagingen
Crowdfunding kent een forse groei en talrijke succesverhalen. Tegelijkertijd ziet deze ontwikkeling ook enkele uitdagingen tegemoet. “Vraag is nu of crowdfunding daadwerkelijk mainstream zal worden”, zegt Simon Douw. “Veel mensen weten niet wat crowdfunding precies inhoudt. Het belangrijk dat ondernemers en investeerders niet blind in crowdfunding stappen”, zegt Gijsbert Koren,”Het is zaak dat zowel ondernemers als investeerders zich er van bewust zijn dat het financieren van (startende) ondernemingen en projecten niet zonder risico is en niet alle projecten en ondernemingen zullen slagen.”
[alert type=”info” title=”Leestip: Utrecht Business Finance helpt ondernemers succesvol aan een bedrijfsfinanciering”] Lees het artikel.
Auteur: Martijn Vervest.
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter