‘Kunt u al sturen op cijfers?’ vraagt Marjan Bleeker zich af. Vincent Peters mag in haar blog opmerken dat kennis van HR-Analytics tot nu toe een onderschoven kindje is. “Het risico bestaat”, weet hij, “dat het gat tussen de behoefte van het bedrijfsleven en wat een opleiding biedt steeds gapender wordt. Een afgestuurde HR-professional kan nog zo’n kanjer zijn, zonder kennis van HR-Analytics loopt hij het risico steeds minder toe te kunnen voegen aan de bedrijfsstrategie van een organisatie.”
Heeft Peters het hier over jou?
Wees dan gerust. Er bestaat ook nog zoiets al HR Metrics. En gelukkig, HR Metrics en HR Analytics verschillen fundamenteel van elkaar. HR Metrics zijn de gebruikelijke kengetallen. Die hebben een signaalfunctie. En niet meer dan dat. HR Metrics is informatie die de feitelijke werkelijkheid beschrijft en daaruit opvallende, beleidsrelevante zaken destilleert.
Een flinke stap verder gaat HR Analytics. Zij signaleert niet alleen, zij doet ook onderzoek naar oorzaken. De waarom-vraag zogezegd. Dat is een wetenschappelijke onderzoekstechniek die gebruikmaakt van statistiek en verklarende modellen.
Met andere woorden: HR Metrics onderwijs je aan hogescholen waar studenten worden opgeleid voor operationele personeelstaken, zoals het verzamelen van relevante informatie en signaleren van relevante beleidsissues. HR Analytics is voorbehouden aan studenten die academisch onderwijs volgen, omdat het een wetenschappelijke onderzoekstechniek betreft.
Gelet op de huidige stand van zaken doen veel P&O’ers er verstandig aan zich eerst – en wellicht uitsluitend – te richten op HR Metrics. In minder omvangrijke organisaties is dat immers goed genoeg. Heb je rijtje basis kengetallen gewoon goed op orde. Loop vervolgens naar die ene manager toe en vraag hem waarom het ziekteverzuim op zijn afdeling de pan uitrijst. En vraag aan zijn collega waarom bij hem jonge medewerkers zo snel weer voor een andere werkgever kiezen.
Kortom, laat je niet gek maken door alles wat over HR Analytics wordt beweerd. Als jouw primair proces de operatie is, als je je managers hebt beloofd vooral hun personele akkevietjes op te lossen, als dat jouw business partnership is, doe je met HR Metrics al een hele goede job!
Rolf Baarda, belonen, ontwerpen, waarderen.
[alert type=”info” title=”Leestip: HR Analytics: inzicht in impact op de praktijk”] Lees het artikel.
Auteur: Rolf Baarda. Rolf Baarda adviseert al bijna 25 jaar op het gebied van beloningsmanagement. “Mijn missie is belonen makkelijk maken.” “Bij Oxyma gebruiken we dit model al met veel succes sinds 2008. Het heeft ons enorm geholpen in de ontwikkeling van ons bedrijf.” Ronald Morcus, CEO Oxyma Group en uitgeroepen tot Best Managed Company, zie artikel hieronder. Opdrachtgevers zijn ook Auping, XS4All, Nederlandse Spoorwegen, Tam Tam, Dorel Juvenile Group, Van Gansewinkel, Boon Edam, ICM Opleidingen en Unicef Nederland. Nieuw is de Baarda Performance Indicator. “Werkt briljant! Ja, hier wordt ik heel blij van. ” Vrijblijvend een afspraak maken? Bureau Baarda T: 0416 – 272 092; E-mail: info@bureaubaarda.nl of W: www.bureaubaarda.nl
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter