Het vakgebied Learning and Development maakt de laatste jaren een grote ontwikkeling door, niet in het minst vormgegeven door de alomtegenwoordigheid van smartphones. Wat zijn nu eigenlijk de belangrijkste trends in Nederland?
Deloitte onderzocht bij veertien Nederlandse multinationals in hoeverre zij de theoretische trends terugzien in de realiteit. De trends blijken vooral gevoed door de veranderende omgeving van organisaties, hun behoefte aan een duurzaam inzetbaar personeelsbestand en hun motivatie om innovatiever, adaptiever en klantgerichter te worden. Dit zijn de 8 trends:
1. Leren moet meetbaar bijdragen aan de bedrijfsresultaten
Bedrijven meten steeds vaker de impact van leren op hun resultaten, waardoor L&D meer nadruk legt op effectief en kostenefficiënt leren. Ze analyseren de kosten en proberen met onder andere wereldwijde databases en programma’s meer inzicht en overzicht te krijgen. Dat betekent ook dat de ontwikkeling van communicatieve vaardigheden steeds meer wereldwijd wordt aangeboden, waardoor het effect kan worden gemeten en vergeleken.
2. Strategisch talentmanagement wordt essentieel
Belangrijke werknemers strategisch aantrekken, ontwikkelen en behouden krijgt meer aandacht van L&D. Onderzoek toont namelijk aan dat organisaties met de meest waardevolle kernmedewerkers beter presteren. Organisaties investeren op veel manieren in menselijk kapitaal dat hun prestaties kan verbeteren. Zo kunnen bijvoorbeeld de juiste mensen aan het juiste project worden gekoppeld.
3. Focus op de individuele deelnemer
Gepersonaliseerd leren betekent dat steeds meer content en materialen aangepast worden aan de deelnemer en daarmee adaptief worden. Huidige kennis en vaardigheden van het individu vormen de basis voor wat aangeboden wordt. Het objectief inzichtelijk maken van harde en ‘softe’ vaardigheidsniveaus is hiervoor onmisbaar.
4. Werknemers krijgen meer verantwoordelijkheid
Meer keuzes worden bij de werknemer zelf gelegd: hij bepaalt zijn eigen carrièrepad en de kennis en vaardigheden die hij hiervoor nodig heeft. Werknemers worden dus ook verantwoordelijk gehouden om hun eigen expertise te blijven ontwikkelen als “lifelong learner”. Dan moet de mogelijkheid om je te ontwikkelen dus ook altijd en overal beschikbaar zijn: training als water.
5. Mobile learning en training wordt populair
Deze trend is een logisch gevolg van de vorige twee. Bovendien zijn flexibiliteit en mobiliteit vandaag de dag onmisbaar. Anyplace, anytime, any device wordt steeds meer gezien als de standaard.
6. Integratie van leren en werken
Trainen en leren raken steeds meer verstrengeld in het werk zelf. Informele tools en technologieën ondersteunen bewezen strategieën als on the job ontwikkeling, praktijkgebaseerd leren en experiential learning.
[alert type=”info” title=”Leestip: Drie waardevolle tips bij het inzetten van e-learning”] Lees het artikel
7. Meer kennis delen en teamleren
Professionals binnen hetzelfde vakgebied komen vaker samen om van elkaar te leren door casussen te bespreken en evalueren. Dit hoeft niet fysiek te zijn, ook social media, fora en blogs lenen zich hier uitstekend voor. Binnen online training is dit zichtbaar in het delen van antwoorden en geven van peer feedback.
8. Grotere behoefte aan contentcuratie
L&D creëert steeds minder materiaal, maar faciliteert en deelt steeds meer bestaande content. Het wordt door technologie makkelijker om de deelnemer met de content te verbinden door bijvoorbeeld Knowledge Management Systemen (KMS), Learning Content Management Systemen (LCMS) en Course Management Systemen (CMS).
Auteur: Jan-Hendrik Vervelde, Jan-Hendrik Vervelde is marketeer bij TrainTool, dat onbeperkte, online oefening van soft skills met videorollenspellen biedt via een innovatieve app. Door objectieve niveaumeting worden organisaties geholpen om systematisch een hoger competentieniveau te bereiken. Op de hoogte blijven van E-learning en Traintool kan via Linked en Twitter.
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter