1. Visie uitdragen
Allereerst is het belangrijk dat je als werkgever een helder beeld hebt van de kernwaarden en doelen van de organisatie. Waar sta je voor en wat wil je bereiken? Wat voor gedrag verwacht je bij het verrichten van de werkzaamheden? Zet deze verwachtingen om naar een duidelijke visie die je vervolgens communiceert met de werknemers. Waar hecht je het meeste waarde aan? Kwalitatief goed werk, effectieve samenwerking of allebei? Zorg ervoor dat dit concreet en helder is voor zowel jezelf als de werknemers.
2. Constructief en ondersteunend leidinggeven
Uit onderzoek is gebleken dat het bieden van erkenning en waardering een goede manier is om werknemers te belonen voor het werk dat zij doen. Denk bijvoorbeeld aan; ‘Ik vond dat je die spoedorder goed hebt afgehandeld’. Op deze manier zal de werknemer werkelijk ervaren dat hij of zij wordt ‘gezien’, zinvol bezig is en iets toevoegt aan de organisatie. Onthoudt dat de werknemer hierdoor gestimuleerd wordt om zo door te blijven gaan! Tegelijkertijd zorgt dit voor een werkklimaat waar veiligheid en vertrouwen worden bevorderd.
3. Herhalen, herhalen, herhalen
Veel leidinggevenden worden gefrustreerd als zaken niet gaan zoals ze willen. ‘Ik heb het nog zo in de vergadering aangegeven!?’. Hou er rekening mee dat als je echt iets wilt bereiken dat je jouw boodschap vaker zal moeten herhalen. Net zolang totdat alles helder is. De grootste uitdaging is om dit met veel plezier en energie te blijven doen! Duidelijkheid scheppen is een van de belangrijkste motivatoren, onderschat deze nooit.
4. Zorg voor een uitdaging
Wanneer het werk als een uitdaging wordt gezien, is dit een effectieve motivator. De combinatie van verwachtingen vanuit de werkgever en doelen die de werknemer zelf heeft opgesteld, zullen ervoor zorgen dat het werk uitdagend blijft. Leg de lat hoog, maar onthoudt dat het wel haalbaar moet zijn. Je wilt niet dat de werknemer ontmoedigd wordt doordat het doel niet haalbaar is en daardoor juist gedemotiveerd raakt.
[alert type=”info” title=”Leestip: De opkomst en toekomst van e-HRM “] Lees het artikel
5. De juiste sfeer creëren
Het is belangrijk om een werksfeer te creëren waardoor de werknemer zich gemotiveerd voelt om de opgestelde doelen te behalen. Beloon gewenst gedrag en prestaties. Focus op verbetering, maar een keer onderuit gaan moet kunnen. Geef complimenten als een werknemer het goed doet, geef opbouwende kritiek als het minder goed gaat. Bijvoorbeeld; ‘Ik waardeer dat je de klant snel wilde helpen, maar zou je volgende keer eerst met mij willen overleggen?’. Pas bovenstaande tips bewust toe om je personeel te motiveren, want ze hebben meer in huis dan je tot nu toe hebt gezien!
Auteur: Franklin Zielinski, werkzaam als Senior account manager bij IP-Staffing. IP-Staffing is onderdeel van de Staffing Groep, sinds haar oprichting in 1986 uitgegroeid tot één van de grootste detacheerders van Nederland. Wij richten ons op de vakgebieden HR, Finance, Legal, Marketing Communicatie, Techniek en Supply Chain. Door het optimaal inzetten van kennis en kunde vanuit verschillende vakspecialismes, kan IP-Staffing elke opdracht naar volle tevredenheid van opdrachtgever en interimmer realiseren. Hoe complex de opdracht ook is. Een gespecialiseerd team van recruiters is bij IP-Staffing actief met het benaderen van de benodigde experts.
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter