Trump twitterde onlangs:
“General Motors is sending Mexican made model of Chevy Cruze to US car dealers-tax free across border. Make in USA or pay big border tax!”
En:
“We’re going to get Apple to start building their damn computers and things in this country instead of in other countries.”
Trump verzet zich bovendien tegen het Trans-Pacific Partnership dat Obama heeft gesloten met twaalf landen. Dat geldt ook voor de Noord-Amerikaanse vrijhandelsovereenkomst met Canada en Mexico. De verdragen kosten Amerikaanse banen. Trump heeft daarnaast veel kritiek op wat hij de ‘oneerlijke handelspraktijken van China’ noemt. Het ziet ernaar uit dat de Verenigde Staten onder Trump definitief een andere handelskoers gaan varen. Net als in de tijd van Ronald Reagan.
Gevolgen voor Nederland
Wat moeten we hier in Nederland nu van verwachten? Trump heeft zijn protectionistische pijlen vooral gericht op Azië en Mexico. Zijn plannen zijn om een importtarief in te stellen op goederen uit China (45%) en Mexico (35%). Dat zal ook gevolgen hebben voor Europa, is de verwachting. Zal het voor Nederland zo’n vaart lopen? Ik denk het niet. Voor Nederland is de VS de belangrijkste handelspartner buiten de Europese Unie. De VS is de grootste buitenlandse investeerder in Nederland. Maar Nederland is ook belangrijk voor de VS: we zijn de derde grootste investeerder in de VS. Ons land is bovendien de negende afzetmarkt voor de VS. Nederlandse bedrijven importeren jaarlijks voor 32 miljard euro uit de VS en exporteren er jaarlijks voor 17 miljard euro naar toe. De VS heeft aan ons dus meer te verliezen dan te winnen.
[alert type=”info” title=”Leestip: De toegevoegde waarde van inkoop. “Wat voor werk doe jij eigenlijk?” Die vraag hoor ik vaak op verjaardagen en feestjes. Als je vertelt dat je op een inkoopafdeling van een grote internationale organisatie werkt. “] Lees dit artikel
Tot en met 11 januari organiseert de Nederlandse regering onder leiding van Henk Kamp een economische missie naar Las Vegas en Silicon Valley. Het is natuurlijk prachtig als dit bijdraagt aan het vergroten van onze export. Maar zou het niet veel leuker zijn om Trump op een koekje van eigen deeg te trakteren en het reclamebudget voor de Vereniging Nederlands Fabrikaat weer eens flink op te schroeven? Dan krijgt hij de rekening van zijn beleid snel genoeg gepresenteerd.
Auteur: Wim Nieland (Aeves). Wim Nieland (1973) houdt zich in de rol van directeur Publiek bezig met de overheidsmarkt. Wim heeft ruim tien jaar voor verschillende inkoopadviesbureaus gewerkt. In januari 2012 sloot hij als mede-ondernemer bij Aeves aan. Wim voert met regelmaat inkoopgerelateerde onderzoeken uit in de publieke sector en publiceert daarover. Daarnaast schrijft hij veel columns en artikelen over inkoopdoelmatigheid en contractmanagement. Voor veel overheidsorganisaties voert hij onderzoeken en adviesopdrachten uit over deze onderwerpen.
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter