Inkoopmanagement

Veel voorraad, je moet er lef voor hebben

leadership

Auteur: Willem van Leeuwen
Bron: Graydon NL

Met zo’n 1.800.000 bezoekers per maand kun je de webwinkel van Bax-shop.nl een tophit noemen. Jaarlijks levert het bedrijf 600.000 pakketten met producten op het gebied van gitaren, drums, piano`s, dj-gear, licht, geluid, en aanverwante producten aan klanten in de Benelux en ook daarbuiten. Als partner van de FD Gazellen gingen wij op zoek naar het succesgeheim van Bax-shop.nl.

Ruime keuze en supersnelle levering, dat zijn de belangrijkste ingrediënten van het succes van Bax-shop.nl. Bestellingen geplaatst voor 22.00 uur zijn de volgende dag in huis. En dat wordt gewaardeerd getuigen de vele lovende reviews van klanten. Zo is de score op vergelijkingssite Kieskeurig.nl een 9.5.

Snel kunnen leveren is essentieel in muziek- en geluidsbranche volgens een van de oprichters van Bax-shop.nl, Jochanan Bax: ‘Het gaat veelal om instrumenten en apparatuur voor mensen die een hobby hebben. Een jongen die een paar jaar heeft gespaard voor een gitaar, of een volwassene die op een dag de knoop doorhakt en een keyboard gaat aanschaffen. Als het eenmaal zover is, dan wil je je instrument zo snel mogelijk in huis hebben en niet nog een week wachten. Dus leveren we ook op zondag en maandag en we hebben tijdvaklevering.’

Veel voorraad

Zo snel je klanten bedienen lukt alleen als je bereid bent een grote voorraad aan te houden, zegt Bax: ‘Wij hebben altijd geloofd in het gezegde: als je de voorraad hebt, dan heb je de klanten. Al is het ons vaak sterk afgeraden, het zou gevaarlijk zijn. En natuurlijk moet je wel durf hebben om niet alleen populaire modellen aan te bieden, maar ook de wat minder gewilde, want je kunt uiteindelijk blijven zitten met je spullen. Maar de houdbaarheid van onze instrumenten en andere producten is vrij lang. Veel voorraad, goede service tegen een goede prijs, dat is de combinatie waar we al bij de start van ons bedrijf in 2003 voor hebben gekozen. En het werkt.’

Verslag ter plekke

Daarnaast is het bijhouden van vernieuwingen en ontwikkelingen in de markt cruciaal. Bax: ‘Dagelijks speuren we het web af naar nieuwe producten. We hebben een goed contact met onze leveranciers, waardoor we vaak als eerste nieuwe producten in de schappen weten te krijgen. En voor de nieuwste ontwikkelingen en trends op het gebied van licht en geluid bezoeken we met onze eigen filmploeg beurzen als de NAMM Show in Anaheim en de Musikmesse in Frankfurt. Tijdens die evenementen groeit ons assortiment soms met honderden producten. Daar doen we dan ter plekke verslag van in onze video’s. Ik denk dat wij een verschil maken met de concurrentie doordat we voortdurend buiten zijn, op beurzen en op evenementen, bij fabrikanten. Continu rondkijken om te zien wat er in de markt gebeurt.’

Veel voorraad, goede service tegen een goede prijs

Specialisten

Ook knowhow is een onderscheidende succesfactor volgens Jochanan Bax: ‘We hebben productmanagers in dienst die breed georiënteerd zijn in productgroepen, zoals recording, gitaren, licht. Daaronder zijn er weer specialisten die van de verschillende typen in die productgroepen alles weten. Hulp bij installatie en bij problemen bieden we voor het grootste deel via de telefoon en de computer. Als de helpdesk problemen niet kan oplossen dan wordt er doorgeschakeld naar een productmanager, of eventueel naar een specialist. De klant wordt hoe dan ook geholpen.’

[alert type=”info” title=”Leestip: In vier stappen naar een succesvolle inkoopstrategie! “] Lees het artikel

Weinig uitbesteden

Bax-shop.nl kiest ervoor om zo weinig mogelijk werk uit te besteden. Zo is er een vertaalafdeling waar 25 medewerkers zorgen voor productomschrijvingen in onder meer Frans, Duits en Engels. Jochanan Bax: ‘Daarnaast doen we de ontwikkeling en implementatie van de software voor onze webshops zelf. Behalve dat het goedkoper is, zijn we er flexibel door en hebben we meer slagkracht, dan wanneer we dit zouden uitbesteden.’

De klant wordt hoe dan ook geholpen

In Europa

Ook de komende jaren blijft Bax-shop.nl gericht op groei: Jochanan Bax: ‘We gaan verder Europa in met onze webshop, we hebben inmiddels vertalers voor Spanje, Zweden en Italië aan boord. In die landen willen we lokaal overkomen, dus met lokaal ogende service, marketing en content. En we gaan ook fysiek uitbreiden, omdat we merken dat fysieke winkels bijdragen aan de omzet van de webshop. De winkel in Goes ligt aan de rand van Nederland, niet erg centraal. Dat gaat veranderen. ’

Auteur: Willem van Leeuwen (Tiel, 1959) heeft een passie voor schrijven en interviewen. Voor Graydon maakt hij portretten van ondernemers die ondanks economische tegenwind hun bedrijf succesvol laten groeien. Willems kijk op ondernemers:  “Succesvolle ondernemers zijn de motor van de samenleving, al zien ze dat zelf doorgaans helemaal niet zo. Het zijn vooral creatieve doeners, die hun omgeving weten te besmetten met hun energie en visie. Ze inspireren mensen. Ook deze interviewer.”

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten