Flexwerken is niet altijd flex
Nederland staat bekend als kampioen ′polderen′. Het vinden van consensus tussen werknemers verzameld in vakbonden, werkgevers en de overheid. Dat poldermodel heeft recentelijk een nieuw resultaat opgeleverd: de tussenbaan.
In de discussie om hogere lonen van supermarktpersoneel zijn de bonden het met werkgevers en politici eens geworden over de tussenbaan. Met de tussenbaan zoekt de sector een middenweg tussen de vaste baan en de onzekere, tijdelijke baan.
Met de tussenbaan voor vier jaar maken de werkgevers maximaal gebruik van de wettelijke grenzen voor de toegestane flexperiode. In ruil daarvoor krijgt de werknemer dus meer zekerheid bij een tijdelijk contract.
Kritiek op vakbond
Over die flexwerkers is veel te doen de laatste tijd. De vakbonden maken zich er ook nogal druk om de laatste maanden. Een ingezonden brief zette mij onlangs aan het denken. Daarin wordt de vraag gesteld in hoeverre die aandacht die vakbonden aan flexwerk besteden gedreven is uit eigen belang? “Het verdienmodel van bijna alle vakbonden is immers alles behalve toekomstbestendig.”
Ook de NBBU, de organisatie die opkomt voor de belangen van uitzendbureaus, payroll-bedrijven en andere flexorganisaties, heeft kritiek op de FNV. De bond heeft een paternalistische houding en wilde lang niet meebewegen richting moderne arbeidsverhoudingen, volgens de NBBU. “De FNV wil ook terug naar een overzichtelijke tijd van werkgever en werknemer en heeft geen oog voor de arbeidsmarkt van deze tijd.”
Voordelen van flexwerk
Evenals de NBBU, heeft ook de Algemene Bond voor Uitzendondernemingen (ABU) kritiek op de huidige massale negatieve aandacht voor flexwerk. Het lijkt alsof flexwerk alleen maar slecht is. De ABU ziet uitzendwerk ook als flexwerk, maar met veel voordelen die zekerheid geven.
[alert type=”info” title=”Leestip: Het is tijd voor interne HR marketing”] Lees het artikel
De ABU vat de hele problematiek heel mooi samen door te constateren dat iedereen in de polder en de politiek worstelt met de fundamentele veranderingen die zich op de arbeidsmarkt voltrekken. Maar je moet wel flexibel genoeg zijn om mee te veranderen.
Auteur: Rob van Loenen
Bron: Hrbase
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter