Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel?
Als u bang bent om (op termijn) uw beroep als verkoper te verliezen aan robots, dan zal ik u alvast van deze doemscenario gedachte afhelpen. Als u niet in een transactiegerichte markt zit, kunt u volgens honderden onderzoeken zonder zorgen uw beroep blijven uitvoeren in de toekomst. Zodra producten en/of diensten complex worden, zullen mensen (uw klanten) altijd geadviseerd en gehoord willen worden.
Bepaald routinewerk kan echter makkelijk geautomatiseerd worden. De beste sales professionals van nu (en de toekomst) gebruiken technologie als hulpmiddel om hun eigen doelstellingen te behalen.
Hieronder een overzicht van de top 5 tools die u veel tijd kunnen besparen in het verkoopproces. Van prospecting tot de handtekening op het contract.
1. LinkedIn Sales Navigator
Nederland heeft meer dan 6 miljoen LinkedIngebruikers en behoort tot de bovendien al jaren in de top-3 ‘most engaged LinkedIn countries'”, aldus Bastian Verhulst van LinkedIn Nederland. De kosten van de “betaalde” versie van Linkedin zijn minder dag 30 euro per maand, dus de business case naar uw leidinggevende zou snel te maken moeten zijn. Met Sales Navigator kunt u (onbeperkt) leads zoeken en opslaan (tot 1.500), hun activiteiten bekijken zonder gelinkt met te zijn, inmails sturen en nog meer. Bekijk hier eventueel een demo.
2. Skrapp.io
Deze handige tool is een stuk minder bekend, en werkt als browser extensie i.c.m. Linkedin Sales Navigator. Met de gratis variant kunt u zoekresultaten van een zoekopdracht in LinkedIn Sales Navigator extracten naar bijvoorbeeld een Excelbestand. Met de betaalde variant wordt er aan elke lead in het zoekresultaat een zakelijk email adres toegevoegd (gebaseerd op de e-mail formats die zij in hun eigen database hebben). Zie voor meer informatie de website van Skrapp.io.
3. HubSpot (CRM & Sales)
Deze naam bent u ongetwijfeld tegen gekomen. Met een omzet van meer dan $270 miljoen dollar vorig jaar, timmeren ze hard aan de weg met hun Sales- en Marketingsystemen. Het CRM-systeem is erg gebruiksvriendelijk en biedt veel mogelijkheden die u als verkoper kunnen helpen. Een mogelijkheid is bijvoorbeeld om automatische e-mail opvolgingen in te stellen, zodat wanneer een prospect of klant niet reageert, u niet zelf keer op keer handmatig mails hoeft te versturen. Ik vind de koppeling met Outlook en Gmail ook ideaal, die zorgt ervoor dat al het mailverkeer wordt opgeslagen onder de “contact record” binnen het CRM. Daarnaast kunt u met de koppeling zien of iemand uw mail daadwerkelijk heeft geopend en hoe vaak. Het CRM-systeem is gratis te gebruiken, de Salestools betaalt u €50,- per gebruiker per maand voor. Kijk ook op de website van HubSpot..
4. Zoom.us
Al die meetings op locatie bij klanten kunnen soms best tijdrovend zijn. Als u ooit krap in de planning zit maar toch oogcontact wilt met uw prospect/klant, ga dan voor een videoconference. Zelf heb ik goede ervaringen met de (gratis) videoconference tool Zoom.us. Er is een webversie om te gebruiken, en een versie die je kunt installeren op je Mac/PC. Andere tools waar ik goede ervaringen mee heb zijn o.a. WebEx (betaald) en Google Hangouts (gratis). [alert type=”info” title=”Wilt u weten welke opleiding bij u past? “] Klik hier en u weet het direct
5. Preview
Als u elk contract, elke opdrachtbevestiging en andere documenten eerst uitprint, ondertekent en weer in-scant, bent u niet erg tijd efficiënt bezig. Ik ondertekenen zelf de meeste documenten elektronisch. Zelf gebruik ik een Mac en daar is Preview een standaard programma van (een soort pdf). Je kunt een handtekening tekenen op je trackpad en die vervolgens gebruiken hoe aak je wilt op elk pdf-document. Er zijn veel andere tools op de markt waarmee u documenten kunt bereiken, bijvoorbeeld HelloSign en DocuSign. Bij de laatste kunt u ook gemakkelijk contracten uitsturen naar klanten, en hebben zij de mogelijkheid om te ondertekenen. De documenten worden met encryptie beveiligd en voorzien van een audit trail.
Conclusie
Uw grootste bedreiging binnen het sales vakgebied zijn dus niet de artificial intelligence robots, maar collega verkopers die technologie omarmen en hun voordeel ermee doen. De ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op, mijn advies is daarom om up to date te blijven en zoveel mogelijk te leren over de (technologische) ontwikkelingen in het verkopers vak.
Auteur: Vladam Soldat, is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.
Bron: Verkopers online
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter