Benut het potentieel van je toppers door het trainen van je interne coach!
Voor het intern opleiden en begeleiden van (nieuwe) werknemers kan het aanstellen van interne coaches of ‘buddies’ een goed idee zijn. Een minder goed idee: deze vaak vrijwillige belangrijke begeleiders aan hun lot over laten. Deze intern aangestelde coach is opgeleid in zijn functie en kan bijvoorbeeld een dijk van een designer, accountmanager of HR-professional zijn, maar is niet opgeleid met de juiste soft skills om ook als coach te kunnen excelleren. Verwachten dat een dergelijke medewerker hierin uitblinkt, is helaas vaker op hoop dan realiteit gebaseerd. Train dus jouw interne coaches!
1. Benut het potentieel van je toppers
Vaak worden interne coaches niet aangesteld, maar bieden ze zich vrijwillig aan. Omdat ze het belang ervan inzien, goede ervaringen hebben met een begeleider eerder in hun carrière, of gewoon voor de afwisseling en het contact met collega’s. Deze intrinsiek gemotiveerde medewerkers met “een hart voor de zaak” zijn echte toppers met veel potentieel. Motivatie werkt aanstekelijk, deze medewerkers nemen anderen op de werkvloer mee in hun enthousiasme. Op dergelijke mensen kun je bouwen. Daarom is het van belang dat je ze de juiste tools aanbiedt om zichzelf te ontwikkelen als coach. Dat bedrijven kiezen voor vrijwilligers, heeft echter ook een andere reden: er is vaak niet al te veel budget voor dergelijke projecten. Maar dat is helemaal niet erg!
2. Geen groot budget is geen probleem
Het liefst zou je wellicht al je medewerkers een persoonlijke coach geven. Maar dat is lang niet voor iedereen nodig en bovendien onbetaalbaar. Wel zouden veel medewerkers gebaat zijn bij een coach die los staat van hun leidinggevende. Dan is het fijn als die coach voor hetzelfde bedrijf werkt. Want hoewel externe coaches vaak zeker een bepaalde kunde bezitten, kennen ze de ins en outs van je organisatie natuurlijk een stuk minder goed. Om je interne coaches dezelfde kunde als professionele coaches te geven, kun je ze trainen op trainingsdagen. Het nadeel hiervan is, naast de gebruikelijke reiskosten etc, dat het veel tijd in beslag neemt en zo indirect ook weer geld kost. Een online programma kan soelaas bieden. Deze trainingen kosten simpelweg minder, maar dat is niet het enige voordeel. Zo kunnen de coaches trainen wanneer en waar zij dat zelf willen en dit makkelijker combineren met hun eigenlijke functie, die natuurlijk op de eerste plaats blijft staan. Daarnaast is het belangrijk om te blijven trainen. Ook wordt verloop in de vorm van nieuwe en vertrekkende coaches makkelijker opgevangen wanneer iedere deelnemer op zijn eigen moment aan het programma kan beginnen.
3. Flexibiliteit
Verloop van interne coaches is misschien wel de grootste uitdaging voor het actief en levend houden van je interne coachingsprogramma. Om iedereen alleen al bekend te maken met de juiste informatie, zul je waarschijnlijk meerdere keren per jaar een introductiebijeenkomst (“kick-off”) moeten organiseren. Maak het daarom flexibeler en individueler: in een online trainingsprogramma kun je een korte uitleg verwerken, waarbij je ook goede en slechte voorbeelden laat zien. Daarnaast kun je ervaren interne coaches vragen om online feedback te geven op de nieuwere coaches, waardoor de veranderende pool coaches juist een kracht wordt! Ook kan het een grote hulp zijn voor dat ene coachingsgesprek nog even een bepaalde oefening erbij kunnen pakken. De interne coach staat door het online oefenen van situaties nooit met een mond vol tanden, en kan altijd terugvallen op getrainde methodiek.
[alert type=”info” title=”Wilt u weten welke opleiding bij u past? “] Klik hier en u weet het direct
4. Als je het doet, doe het dan goed!
Op die manier beloon je de toppers die jouw organisatie intern verder willen helpen zonder dat het hen veel moeite kost en de organisatie veel geld kost. Als het slim en gedegen wordt ingestoken kan een intern coachingsprogramma zeer krachtig zijn en een geweldige ROI opleveren. Bovendien halen interne coaches meer voldoening uit de vrijwillige taak die ze op zich hebben genomen, doordat ze beter equipped zijn en dus het gevoel hebben écht iets bij te dragen. Je begeleidt interne medewerkers op de manier die ze verdienen! Zorg wel dat dergelijke programma’s niet halfslachtig worden opgezet, dan kost het de interne coach veel tijd en hij krijgt een onbevredigend gevoel doordat hij zich er wel bewust van wordt het nog niet in de vingers te hebben. Doe het dus slim en gedegen, of doe het niet. Wanneer je als organisatie zelf een serieuze aanpak hanteert met betrekking tot een intern coachingprogramma, zullen de coaches hun taak ook serieuzer nemen.
Bron: Traintool
Auteur: Irene van Vliet
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter