Veranderen in Europa’s meest klantgerichte, innovatieve en efficiënte netwerkcarrier. Dat betekent snijden in kosten en bureaucratie en investeren in productiviteit en efficiency. Het directe contact tussen management en medewerkers geldt daarbij als een succesfactor.
‘Ik heb een heel gave baan voor je.’ Met die woorden zet Wim Kooiman in 2009 voor Aart Slagt de deur open naar een toekomst in HR. Al overvalt de vraag hem in eerste instantie, Slagt ziet al gauw de mogelijkheden van de HR-positie en zegt ja. Dat de lat hoog zal liggen is vanaf dag één helder. Air France KLM is sinds 2012 bezig met een bezuinigingsoperatie die de organisatie in 2015 uit de rode cijfers moet halen. Structureel wil het management jaarlijks zo’n twee miljard besparen, waarvan zevenhonderd miljoen bij KLM, met zo’n 33.000 medewerkers. In 2014 maakte het Frans-Nederlandse concern, met in totaal ruim 99.000 medewerkers, bij een omzet van 5,7 miljard euro nog een operationeel verlies van 417 miljoen euro.
Opmerkelijk is dat Slagt aan het begin van zijn HR-loopbaan al kan bogen op tien jaar ervaring in de primaire processen van het bedrijf. Onder meer als VP Fleet Services en hoofd Crew Planning. In 2013 volgt hij Kooijman op als Executive Vice President HR & Industrial Relations. Het roer zal in veel opzichten om moeten. “Dit is een oud bedrijf dat in 95 jaar is opgebouwd tot wat het nu is: een toonaangevende organisatie, een begrip in de wereld van de luchtvaart. Maar ook één met 95 jaar aan regels, procedures en bureaucratie. Dat laatste is goed om een optimale vliegveiligheid te garanderen. Maar in een aantal andere opzichten maakt dat ons ook te duur, te ingewikkeld, te traag. Op HR-gebied lag en ligt er dus nog een forse uitdaging vóór ons.”
Uit welke dilemma’s bestaat die uitdaging?
“Verschillende. We zien teveel managementlagen, teveel regeltjes, teveel kosten. Kijkend naar de concurrentie uit het Midden-Oosten en die van de prijsvechters is ons pakket aan arbeidsvoorwaarden simpelweg niet meer houdbaar. We moeten de organisatie efficiënter inrichten. En we willen in vijf jaar de productiviteit met ten minste 20 procent verbeteren. De kunst is om hiervoor niet alleen de plannen te maken. We moeten ze ook aan onze eigen mensen kunnen uitleggen en hen in beweging krijgen.”
LEES MEER / HRM OPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS HRM / DOWNLOAD GRATIS WHITE PAPER
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter