Marketing Management

”Be aware” voor organisatie die nummer-posities in Google beloven!

leadership

Menig SEO-bureau adviseert met kreten als: “word nummer 1 in Google” of “we beloven een toppositie in Google”. Als je een ondernemer bent met een website, dan klinkt dat natuurlijk als muziek in de oren. Als je namelijk hoog in Google staat, dan komen er meer bezoekers naar je website en krijg je vanzelf meer klanten. Dit klinkt eigenlijk te goed om waar te zijn en dat is het ook. In deze blogpost zal ik uitleggen waarom een nummer 1 positie in Google niet te beloven is. 

Ad

Google is mysterieus

Google gebruikt een zeer complex en geheim algoritme voor het genereren van zoekresultaten. Gelukkig weten wij online marketeers wel iets van de werking van Google door uitspraken van Google medewerkers zelf en onderzoek van SEO-specialisten. Zo weten we bijvoorbeeld dat waardevolle links naar een webpagina een positief effect hebben op de zoekresultaten en dat Google bijvoorbeeld de tijd dat een gebruiker op een webpagina is, mede gebruikt om deze pagina te waarderen.

Alleen kennen we niet alle factoren die Google meeweegt en daarnaast ontwikkelt en verandert Google zijn algoritme bijna constant. Ook een SEO-specialist weet dus niet precies hoe Google werkt en kan dus nooit met zekerheid een nummer 1 positie in Google beloven voor bepaalde zoektermen.

Google Zoekresultaten zijn niet voor iedereen gelijk

Daarnaast geeft Google zelf aan dat het met zijn zoekresultaten rekening houdt met onder andere de zoekgeschiedenis, locatie en apparaat (bijvoorbeeld desktop of smartphone) van de gebruiker. Kortom, wat er bij de ene persoon in Google bij een bepaalde zoekterm bovenaan staat, hoeft nog niet bij een andere persoon bovenaan te staan. Dé nummer 1 positie in Google is dus niet zo vast als veel mensen wellicht denken. Je bent niet de enige met een website.

Verder is je positie van je website in de zoekresultaten ook afhankelijk van je concurrentie. Je kunt een website en webpagina’s hebben die op veel SEO factoren goed scoren, maar dit kan natuurlijk ook het geval zijn voor de websites en webpagina’s van je concurrentie. Toch kan er slechts één zoekresultaat bovenaan staan in Google. Als er in theorie 10 SEO-specialisten aan verschillende klanten de nummer 1 positie in Google beloven voor precies dezelfde zoekterm, dan zullen minimaal 9 SEO-specialisten hun klant moeten teleurstellen. Je kunt SEO dus als een wedstrijd zien, waarbij veel goede deelnemers kunnen meedoen, maar slechts één deelnemer kan winnen voor de nummer 1 positie.

Moeten we SEO-specialisten dan maar helemaal niet meer geloven?

Ad

Zoals ik al uitgelegd heb, moet je op je hoede zijn voor online marketeers die je de nummer 1 positie in Google beloven. Betekent dit dan dat je SEO-specialisten helemaal niet meer moet vertrouwen? Nee, dat gaat te ver en dat zeg ik niet, omdat ik zelf een SEO-specialist ben. Zoals ik al schreef, weten we gelukkig wel redelijk wat van de werking van Google. Daarnaast kunnen we dankzij verschillende hulpmiddelen vrij goed inschatten hoe gemakkelijk of juist moeilijk het is om op bepaalde zoektermen goed te scoren in Google. SEO is echter, zeker anno 2015, meer dan goed scoren op enkele zoektermen.

Google is steeds beter geworden om de bedoeling van een gebruiker in te schatten en kijkt niet alleen meer naar zogenaamde keywords. Het is dus niet optimaal om je op een paar keywords te richten en hierop in Google te willen scoren. Dit wordt echter onderwerp van een volgende blogpost. Laat je dus niet in de luren leggen door online marketeers die je op één of meerdere zoektermen de nummer één positie in Google beloven. Ten eerste is dit nooit te beloven en ten tweede is het niet optimale SEO. Graag hoor ik jullie mening over dit onderwerp!

Het bericht ”Be aware” voor organisatie die nummer-posities in Google beloven! verscheen eerst op Content Marketing Management.

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten