Video heeft de toekomst meldt Google. Een derde van onze totale online activiteit besteden we aan het bekijken van video’s. Studenten van Utrecht Business School mochten onlangs bij Google op kantoor een masterclass content(video)marketing bijwonen. Interessant om de uitvinder van zoekmachinemarketing eens te horen over hoe zij hun klanten adviseren over digitale strategieën.
Er zijn drie redenen om aandacht aan video te geven meldt Google. Het helpt je de juiste mensen te vinden, het stelt je in staat fantastische verhalen te vertellen en daarmee werk je aan sterke relaties.
Publiek online video groeit
Online video wordt steeds groter en dat biedt dus kansen voor bedrijven en organisaties. Tussen 2009 en 2014 zijn er bijna 20% meer videokijkers bij gekomen. Niet alleen de jongere doelgroep zit bijvoorbeeld op You tube, maar ook de oudere generatie is daar steeds vaker te vinden. Het publiek voor online video wordt breder. Bovendien zijn er niet alleen meer mensen video gaan kijken, er wordt ook meer per persoon gekeken. Dat komt met name door de vele mogelijkheden. Waar en hoe men kijkt, maakt niet uit. Tegenwoordig hebben we continu een device in onze handen.
Goed verhaal laat zich vinden
Online video stelt je in staat een fantastisch verhaal te vertellen. Je bent bij online video niet gebonden aan tijd, programmering of andere beperkingen, zoals met televisie wel het geval is. Bij online video gaat het om gevonden worden en bij televisie hoop je dat op het moment dat je jouw boodschap zendt deze ‘toevallig’ bij de juiste personen aankomt. Een goed verhaal laat zich vinden. Het voorbeeld van Volvo vrachtwagens met Jean Claude van Damme spreekt altijd aan. Deze commercial was speciaal gemaakt voor een niche-markt: de vrachtwagenchauffeur. Door het sterke verhaal, dat de merkwaarden onderbouwde, werd de commercial door vele andere mensen bekeken. Het ging viral en had zelfs een positief effect op het gehele merk Volvo.
Online testplatform
Door regelmatig een goed verhaal te vertellen bouw je een band met je publiek. GoPro en Red Bull zijn goede voorbeelden van merken die continu een sterk verhaal leveren dat aansluit bij de doelgroep. Overigens, geen zorgen, het is niet zo de GoPro’s en Red Bulls meteen scoren met hun video. Het kan, maar meestal gaat er een serie aan video’s vooraf. Online is dan ook het ideale testplatform. Je ziet perfect wat wel en niet werkt. Als een video succesvol is, kun je het bijvoorbeeld overbrengen naar televisie. Hoewel dat niet altijd werkt. Een bewustwordingsreclame van Dove (hoe je jezelf ziet) werd op tv ingekort, waardoor het verhaal niet krachtig overkwam. De online video duurde langer, maar werd veel beter gekeken, omdat het verhaal mensen raakte.
Drie typen content creators
Hoe je werkt aan een goed verhaal en het creëren van betrokkenheid heeft volgens Google deels te maken met het type content creator dat je bent. Google onderscheidt er drie: de campaginer, de collaborator en de channeler. Campaigners richten zich op content geoptimaliseerd voor online. De collaborator werkt samen met vloggers. Bij beauty- en kookvloggers zie je dit veelvuldig gebeuren. Een derde type content creator is de channeler. Die denkt vanuit het always-on principe en biedt een verhaallijn in meerdere series aan.
Mensen browsen en zoeken
Daarnaast zegt Google dat het type content wel moet aansluiten bij hoe je doelgroep zich beweegt online. Mensen browsen en mensen zoeken. Wie browst wil verrast worden met inspirerende content. Deze content noemt Google Hero content. Mensen die online zoeken, hebben een speciaal doel en willen op hun wenken worden bediend. Ze willen vinden wat ze zoeken. Dat soort content noemt Google Hygiene content. In Google Trends kun je kijken waar mensen vooral naar zoeken. Of vraag het de doelgroep zelf. Bij beide typen content geeft Google aan dat het ook niet ‘zomaar’ wordt gevonden. Natuurlijk zijn een sterk verhaal en het geven van de juiste antwoorden bij een zoekvraag van belang, maar gericht adverteren zorgt er bij bijna alle succesverhalen voor dat de content ook daadwerkelijk gevonden wordt.
Hub content
Dan is er nog een derde type content genaamd Hub. It is de burg tussen Hero en Hygiene. Hero content kun je niet continu produceren, vaak gaat dat twee keer per jaar op. Hub is bedoeld om mensen tussen het browsen en zoeken betrokken te houden bij je merk. Hub is content die aansluit bij de beleving van je doelgroep en die je regelmatig verspreidt; pushen dus. Een goed voorbeeld hiervan zijn de KLM cockpit tales.
Tip van Goole
Wat Google benadrukt is dat geweldige online video’s die wereldwijd viral gaan, niet zomaar ontstaan. Vaak is daar een lange weg aan vooraf gegaan van brainstormen, ontwikkelen, testen en bijsturen. Van organisch groeien en AdWords inzetten. Maar één ding is zeker: als je wilt opvallen, zul je dingen moeten proberen: innovate or die. Als je altijd doet wat je deed, zul je blijven krijgen wat je kreeg. Het helpt door anders te kijken naar dezelfde materie. Hoe kun je je boodschap op een meer creatieve wijze verwoorden? Hoe kun je je eigen product of dienst zien vanuit de beleving van je doelgroep? Een tip van Google: split je team op in drie groepjes. De ene groep lanceert ideeën voor Hero content, de ander voor Hygiene content en de derde groep voor Hub content. Laat de ideeën op een vel papier achter en schuif een groep door. De volgende groep borduurt voort op de ideeën van de vorige groep. De derde keer dat de groep doorschuift, wordt er één idee uitgewerkt tot een format. Voilà: een concept met drie content typen is geboren.
Wilt u zelf ervaren hoe Google te werk gaat of hoe u door inzet van de mogelijkheden van Google kunt zorgen voor extra traffic en een boost in de verkoop van uw product? Dan is wellicht een cursus Online Content Marketing of een opleiding Contentstrategie & Inbound Marketing wat voor u! Via deze link vindt u overigens enkele goede white papers over hoe online content marketing werkt en hoe u het kunt inzetten voor uw organisatie. Doe er uw voordeel mee!
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter