15 Power tips van online marketing experts
Als je blogt, ben je waarschijnlijk net als ik altijd op zoek naar manieren om je artikelen onder de aandacht te krijgen van jouw publiek. Ik vroeg daarom aan de gastbloggers van Mediaweb om hun power tips met ons te delen. Het resultaat lees je hieronder.
De online marketing experts die ik vroeg hun beste tips met ons te delen zijn Frans Jan Boon (Addtofriends), Steven van Vessum (ContentKing), Edwin Vlems, Keesjan Deelstra (SEO Effect), Danny Oosterveer, Christian Slagter (Slagter Media), Nils van der Knaap (Sky Internet Marketing), Melchior van Velzen, en Bas van Eeuwen (Mailplus).
Sommige van de tips licht ik nog in mijn eigen woorden nader toe via een ingesloten video.
1) Richt je op het juiste publiek
Frans Jan Boon: Bezint eer ge begint: zorg ervoor dat je blogpost aansluit bij het (be)zoekgedrag van je potentiële klanten en bezoekers met betrekking tot het onderwerp waarover jij gaat schrijven. Als dat het uitgangspunt van je blogpost is dan vergroot je de kans dat deze gevonden gaat worden via zoekmachines en gedeeld gaat worden via social media.
Steven van Vessum: Mijn eerste tips als het gaat om blog promoten? Onderscheid je van de rest, en wees spraakmakend!
2) Zet sterk in op SEO
Edwin Vlems: De beste promotie is geen promotie, aangezien de meeste lezers uiteindelijk via Google op je blog landen. Dat betekent wel: goede SEO.
Keesjan Deelstra: Doe zoekwoord onderzoek zodat je artikel aansluit bij het taalgebruik van je lezer en je blog in google zichtbaar wordt op veelgezochte zoektermen. Video
Steven van Vessum: Zoek naar websites die linken naar een kapotte pagina over hetzelfde onderwerp en bied ze een artikel van jezelf als goed alternatief aan (broken linkbuilding).
Frans Jan Boon: Meet vanaf het moment van publicatie het bezoekgedrag (bounce, click, scroll) op je blogpost en pas deze daar direct op aan. Negatief bezoekgedrag schaadt de SEO van je blogpost en is een indicatie dat social sharing waarschijnlijk ook niet hard zal gaan lopen.
3) Bedenk een onweerstaanbare titel
Keesjan Deelstra: Gebruik een oneven cijfer in je kop die aanzet tot lezen. “11 tips om… / 7 tips voor ..” De CTR bij social delen zal dan hoger zijn omdat je doelgroep alleen de koppen snelt. Video
4) Werk samen met collega bloggers
Steven van Vessum: Betrek anderen in het schrijven van jouw blogposts, ze zullen dan ook eerder je blog promoten.
Danny Oosterveer: Een blog schrijf je niet in isolatie. Je wilt immers dat je blog relevant is voor anderen om te lezen. Inherent daaraan is dat je schrijft over dingen die ‘leven’ bij anderen. Een blog schrijven en niet verwijzen en linken naar bestaande materie is dus eigenlijk heel raar. Anderen vinden het ook gaaf als je naar hun werk verwijst. Als jij schrijft over iets wat ze interessant vinden, en je linkt bovendien naar hun stuk, nou dan is de kans erg groot dat zij ook wel iets willen roepen over jouw stuk. Linken draagt ook bij aan je betrouwbaarheid. Voortbouwend op het linken naar content van anderen, kan je het artikel bij hen onder de aandacht brengen. Je zou hen zelfs kunnen vragen om te reageren op jouw artikel. Dit zorgt weer voor meer interactie rondom jouw artikel.
Melchior van Velzen: Vraag experts of (micro-)influencers vooraf te reageren op je blogpost. Grote kans dat je eerder opvalt in de stroom van likes, reviews en mentions. Video
5) Zet social media op de juiste manier in
Christian Slagter: Delen via social media als Linkedin, Facebook & Twitter (voor Twitter meerdere keren). Je kunt ook je blog promoten met een advertentiecampagne op Facebook (promoted post).
Nils van der Knaap: Deel je blogpost op in korte behapbare stukjes en verspreid de informatie via social media. Verwijs naar het complete artikel voor mensen die geïnteresseerd zijn geraakt.
6) Versnel de indexering door Google met Google Search Console
Frans Jan Boon: Doe, direct nadat je nieuwe blogpost online staat, een ‘fetch’ van de URL in Google Search Console. Dit versnelt de indexatie door Google, waardoor je blogpost sneller gevonden en bezocht kan gaan worden.
7) Schat je leads op waarde in
Nils van der Knaap: Zodra meer bezoekers ook meer leads opleveren kun je uitrekenen wat een bezoeker je waard is. Stel dat van de 100 bezoekers er zich 10 inschrijven op je nieuwsbrief en van die 10 wordt er 1 klant. Als een klant gemiddeld 100 euro waard is kun je per bezoeker dus maximaal 1 euro uitgeven. Al het verkeer dat goedkoper is, resulteert in winst. Via gerichte advertentiekanalen als Google AdWords en Facebook Advertising kun je gericht verkeer inkopen.
8) Schrijf gastblogs op andere websites
Edwin Vlems : Probeer je blog op een onafhankelijk platform te krijgen, ze zijn altijd op zoek naar goede content. Link van daaruit ook naar je eigen site, dat is goed voor je eigen ranking bij Google.
Nils van der Knaap: Schrijf eerst een uitgebreide blogpost over een onderwerp. Promoot deze blog vervolgens door gastblogs te schrijven (op andere websites dus) over hetzelfde onderwerp. Hierin verwijs je naar de uitgebreide uitleg die op jouw eigen site te vinden is. Zorg dat de link naar je eigen website ook echt meerwaarde geeft aan het artikel, anders voelt het aan als spam.
9) Gebruik afbeeldingen
Keesjan Deelstra: Gebruik veel plaatjes in je blogpost. ook deze worden bij social delen dan meegenomen. Denk ook aan Twittercards.
Melchior van Velzen: De meest vergeten tip: gebruik alt-tekst labels bij de plaatjes in je post. Ook afbeeldingen worden geïndexeerd en in verband gebracht met content. Video
10) Blog promoten: vergeet e-mail niet
Frans Jan Boon Sluit e-mail niet uit om je blog te promoten. Dit ‘old school’ medium genereert vaak nog het beste bereik.
Keesjan Deelstra: Verleid mensen in te schrijven voor je nieuwsbrief zodat je een trouw schare lezers krijgt die je je volgende artikelen kunt sturen.
Nils van der Knaap: Plaats op de pagina van de blogpost, bijvoorbeeld ernaast of eronder, een oproep om zeer waardevolle informatie gratis te downloaden in ruil voor een e-mailadres. Dit wordt ook wel een ‘lead magnet’ genoemd. Hiermee bouw je een mailing list op met geïnteresseerde lezers. Hoe groter de mailing list, hoe meer mensen ook je nieuwe blogposts lezen. Als de kwaliteit van je nieuwe artikelen ook hoog is worden deze posts door je doelgroep verspreid via hun eigen sites en/of social media.
Bas van Eeuwen: Voorzie volgers van je blog van automatische updates bij nieuwe posts. Video
11) Deel je kennis op andere websites
Nils van der Knaap: Zoek op fora, blogs en vraag-en-antwoord-sites of er gesproken wordt over het onderwerp waar je zelf ook een artikel over hebt geschreven. Als jouw artikel een waardevolle aanvulling is dan kun je een link er naar toe plaatsen. Deel eerst mee in de discussie om te laten zien dat je daadwerkelijk verstand van het onderwerp hebt.
12) Hergebruik je blog op andere manieren
Nils van der Knaap: Als je blogpost voornamelijk uit tekst bestaat, dan kun je dezelfde informatie nogmaals gebruiken in een ander formaat. Er zijn 4 formaten die tot je beschikking staan: tekst, afbeelding, audio en video. Herpubliceer je content bijvoorbeeld als infographic, spreek een podcast in of film jezelf via een webcam terwijl je over de inhoud vertelt. Door deze content te delen op platformen als SoundCloud en YouTube ben je vindbaar op meerdere kanalen en bereik je mogelijk een ander publiek. Vergeet natuurlijk niet een link te plaatsen naar de locaties waar de andere contentvormen te vinden zijn.
13) Publiceer een teaser op LinkedIn Articles
Edwin Vlems: LinkedIn trekt blogs voor die op hun eigen platform zijn geschreven, dus daar zitten voordelen aan als je in de B2B markt actief bent. Normaliter is dubbele content geen goed idee, maar een kopie van een LinkedIn-blog op je eigen site is geen probleem.
Keesjan Deelstra: Publiceer de eerste alinea’s van je blogpost als Linkedin Artikel met een lees meer link naar je eigen blog. Dit werkt vooral goed bij B2B.
14) Gebruik je netwerk
Steven van Vessum: Laat je netwerk je blog promoten. Je kent vast mensen met een goed bereik, kijk of je elkaar over en weer kunt helpen met promotie van blogposts.
Bas van Eeuwen: Stel influencers op de hoogte van het verschijnen van je blog.
15) Blog promoten bonus tip: Update oude blogposts en promoot ze opnieuw
Frans Jan Boon: Heb je -om welke reden dan ook- wijzigingen doorgevoerd in je blogpost, pas dan de publicatiedatum aan, fetch deze opnieuw, en communiceer deze als ‘update’ naar je relaties, fans, followers etc.
Auteur: Erik van Hall begon z’n carrière als copywriter en filmregisseur/-producent. In 1994 raakte hij gefascineerd door het destijds prille ‘world wide web’. In 1995 richtte hij internetbureau Mediaweb op. Sindsdien is het zijn missie om het web aangenamer te maken voor gebruikers en meer winstgevend voor bedrijven. Met Mediaweb heeft hijhonderden websites gebouwd voor talloze opdrachtgevers. In 2015 verkocht hij Mediaweb en startte CopyRobin. Met CopyRobin helpt Eric organisaties aan unieke, professionele teksten voor jun website, blog, nieuwsbrief, social media en andere publicaties. Eric heeft een fijne neus voor waar het web naar toe gaat en waar je als online marketeer op moet letten. Hij is van mening dat het web, nu het is bevrijd van de desktop, pas echt gaat beginnen. You ain’t seen nothing yet!
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter