De nieuwsberichten over online boodschappen-diensten stapelen zich op deze weken. Zo kondigde websuper Picnic haar lancering aan, introduceerde AH de Allerhandebox en liet Jumbo weten ook boodschappen te gaan thuisbezorgen. Daarnaast liet HelloFresh Nederland doorschemeren dat het de omzetgrens van 100 miljoen euro snel verwacht te passeren. Staan we aan de vooravond van een revolutie in supermarktland? Zal online boodschappen doen eindelijk een vlucht nemen? En vooral: wie gaat de strijd om de consument winnen?
Barrières doorbroken
Allereerst waren het diensten (verzekeringen, reizen, etcetera) die massaal ‘online’ gingen. De reden is eenvoudig: de enige consumentenbarrière die overwonnen moest worden was het gemak van en vertrouwen in online betalingen. Dit werd opgelost met de introductie van iDEAL in 2005.
Inmiddels wordt zo’n 85 procent van alle verzekeringen en reizen online verhandeld. Pure players als Independer en Booking.com zijn de duidelijke winnaars. Een categorie waarvan experts zeiden dat deze nooit online zou gaan was Mode. Consumenten willen immers altijd eerst hun kleren of schoenen aanpassen voordat ze er geld voor neertellen.
Met de komst van Zalando naar Nederland in 2010 werd ook die barrière overwonnen en inmiddels is het niet kosteloos kunnen retourneren een dissatisifier geworden. Zestien procent van alle kleding en schoenen in Nederland wordt nu online gekocht en Zalando is met zo’n 400 miljoen euro omzet de onbetwiste marktleider.
LEES MEER / BUSINESS INNOVATIE OPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR BUSINESS INNOVATION
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter