Je hebt een prachtige whitepaper gemaakt; een toptekst met dito beeld. Het onderwerp sluit helemaal aan bij je doelgroep. Jij weet namelijk als geen ander hoe je een goed kennisdocument moet (laten) vervaardigen. Daar hoef ik jou niets meer over te vertellen.
De meer dan gelikte presentatie wordt voor het voetlicht gebracht via digitale nieuwsbrieven waarop jouw klanten en nog veel meer potentiële klanten zijn geabonneerd. De e-zine is nog niet verschenen of jouw creatie wordt tientallen keren gedownload. Succes gegarandeerd!
Het bruggetje
Ik moet je helaas teleurstellen. Zelfs een document dat vaak wordt gedownload is geen garantie dat jij jouw doelstelling gaat halen. Het zou namelijk kunnen dat je aan alles hebt gedacht, behalve aan het bruggetje. Ofwel het samenspel tussen de inhoud van het document en het product dat of de dienst die jouw bedrijf aanbiedt.
Ook bij Vakmedianet hebben we er wel eens mee te maken dat een campagne het uiteindelijk niet goed doet. We weten dan dat jij heel goed weet wat binnen jouw doelgroep leeft. Dat je echt in de huid bent gekropen van jouw mogelijke toekomstige klanten. Dat je bovendien erg je best hebt gedaan om een staaltje van perfectie aan het digitale papier toe te vertrouwen. Of je hebt voor de schrijfkunst iemand anders ingeschakeld, die bijna één is met diezelfde doelgroep.
Jouw document wordt geabsorbeerd. Dat blijkt later ook wel wanneer je de vele downloaders belt met de vraag wat ze ervan vinden. Stuk voor stuk weet iedereen zich de inhoud nog wel in meer of mindere mate te herinneren. Dat wist je! Want jij bent echt iemand die door de ogen van jouw doelgroep kan kijken. En toch ben je oprecht verbaasd dat niet één downloader geïnteresseerd is in jouw product of dienst, laat staan in het in jouw ogen bijzonder aantrekkelijke aanbod.
Campagne mislukt?
Jouw campagne is mislukt. Opeens herinner je je weer dat je na het aanleveren van de whitepaper gelijk de vraag kreeg wat het bruggetje is tussen dat kennisdocument en jouw aanbod. En je weet ook weer dat je die vraag niet echt kon beantwoorden, maar wel per se wilde dat dat bewuste document voor het voetlicht zou worden gebracht. Die lastige contentmarketingredacteur liet je maar een bruggetje verzinnen, dat is namelijk haar specialisme. Jij had immers al een journalist ingeschakeld om een doelgroepgerichte tekst te produceren. Bovendien had je ook nog eens een vormgever ingehuurd om de woorden met een professioneel jasje te omlijsten.
Een leermomentje. Je was namelijk vergeten de bewuste journalist in te seinen wat je met de whitepaper wilde bereiken. Die professional had jou dan namelijk vast aangeraden een andere insteek te kiezen. En het kwam in die ingehuurde redacteur niet op om door te vragen en jou misschien op andere gedachten te brengen. Die is immers van jou gewend dat je de doelgroep van haver tot gort kent en jij wel de laatste zou zijn die een opdracht zou geven die kant noch wal raakt.
Andere adviezen had je bovendien niet nodig, omdat je ervan overtuigd was dat lead generation niet meer en niet minder is dan ervoor zorgen dat jouw document zo vaak mogelijk wordt gedownload. Meer downloads = meer leads = meer omzet. Was het maar zo simpel.
Succesvol met enkele downloads
Gelukkig vergeet jij niet meer wat jouw leadgeneration campagne tot een succes kan maken. Of juist niet. En onthoud dat zelfs wanneer een document maar mondjesmaat wordt gedownload via de digitale snelweg je dit uiteindelijk soms meer omzet oplevert dan je ooit voor mogelijk had gehouden. Met dank aan het bruggetje.
Auteur: Annet van den Berg, Vakmedianet.
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter