Business Development Strategisch Management

Business Analytics: Wat is het? Wat levert het op? En hoe begin ik ermee?

leadership

Business Analytics: Wat is het? Wat levert het op? En hoe begin ik ermee?

Business Analytics, een term die u vast en zeker steeds vaker voorbij hoort komen. Maar wat is dat nou precies? Wat levert het op? En hoe past u het toe binnen de inkoop of supply chain afdeling van uw bedrijf? Met deze blog zal ik dit in een notendop aan u duidelijk maken zodat u er direct mee aan de slag kan!

Wat is het?

Het algemene beeld van Business Analytics is als volgt: je beschikt over (veel) data en gebruikt dit in de ondersteuning van bedrijfsactiviteiten. De focus binnen de literatuur ligt vooral op het maken van beslissingen. Dit is niet zo gek, aangezien de huidige Business Analytics afstamt van ‘decision support systems’. Een brede definitie van Business Analytics is de volgende: ‘evidence-based problem recognition and solving that happen within the context of business situations’. In de praktijk wordt Business Analytics in toenemende mate belangrijk en omarmen steeds meer organisaties het als een manier om hun resultaten en processen te verbeteren. De achterliggende reden is dat deze organisaties met steeds complexere situaties moeten omgaan. Denk bijvoorbeeld aan de toenemende digitalisering en het rappe tempo waarin de externe omgeving verandert. Dit vereist aanpassingsvermogen en daadkracht. Het gebruik van Business Analytics en data, of in bredere zin bewijsvoering, stelt organisaties hiertoe in staat.

Wat levert het op?

De volgende zes redenen zijn voorbeelden van wat Business Analytics voor uw bedrijf zou kunnen betekenen:

  1. Het verschaft een concurrentievoordeel:
    Zara, de welbekende succesvolle ‘fast fashion’ kledingketen, maakt gebruik van een ‘data-driven coordinated supply chain’ waardoor aanzienlijke verlagingen in de levertijden en efficiëntie behaald kunnen worden vanwege snelle informatie-uitwisseling.
  2. Het zorgt voor een betere performance van uw bedrijf:
    Door middel van Business Analytics technologieën en processen, die gebruik maken van data, wordt het mogelijk om behaalde performance te begrijpen en analyseren. Hierdoor, kunt u vervolgens daadkrachtig de performance van uw bedrijf verbeteren.
  3. Het zorgt voor betere beslissingsuitkomsten: Vanwege het gebruik van Business Analytics is het mogelijk om tot een verbeterd en geïnformeerd beslissingsproces te komen, wat uiteindelijk zal resulteren in betere beslissingsuitkomsten.
  4. Het biedt ondersteuning aan de strategische en tactische doelen: Door het maken van goed geïnformeerde en op feiten gebaseerde beslissingen, dankzij Business Analytics, worden de tactische en strategische doelen ondersteund. Dit in tegenstelling tot het nemen van beslissingen gebaseerd op bijvoorbeeld anekdotes, schattingen of politieke overtuigingen waarbij ‘bewijs’ genegeerd wordt omdat ‘data-driven decision making’ te lastig lijkt.
  5. Het produceert nieuwe kennis: Wal-Mart, de welbekende winkelketen, gebruikt analytics om meer te weten te komen over klantenvoorkeuren. Zo zijn ze er bijvoorbeeld achter gekomen dat voordat er een orkaan aankomt, mensen veelvuldig voedsel inslaan waarvoor geen koelkast nodig is en dat niet gekookt hoeft te worden. Er zijn nog veel meer voorbeelden te noemen, bijvoorbeeld over supply chain optimalisatie, maar de essentie is dat door middel van Business Analytics waardevolle nieuwe kennis kan worden gegenereerd waarmee bedrijven hun voordeel kunnen doen.
  6. En bottom line, dankzij al het bovenstaande: het levert gewoon heel veel geld op: De return on investment is hoog. Volgens onderzoek door Nucleas Research levert elke geïnvesteerde euro die u steekt in Business Analytics uiteindelijk ongeveer twaalf euro op.

Hoe begin ik ermee?

Nu denkt u misschien: “leuk, al die voorbeelden van grote ‘multinationals’ die al die mooie resultaten boeken”, maar wat kan mijn organisatie daar nu mee? En waar moet ik beginnen? Dan heb ik goed nieuws voor u!

‘Basic Business Analytics’ is vaak al voldoende en levert direct resultaten! Het implementeren van Business Analytics kan het beste worden gedaan via een geleidelijk proces richting ‘Business Analytics Volwassenheid’. Geleidelijke implementatie is belangrijk om uw bedrijf met Business Analytics te werken, waarna u langzaam maar zeker steeds beter gebruik gaat maken van de mogelijkheden! Bovendien, creëert een opbouwende aanpak het draagvlak binnen uw bedrijf waardoor de medewerkers de verandering sneller zullen omarmen en accepteren. Het proces van implementatie bestaat uit vier stappen, waarbij de snelheid afhangt van de bekwaamheid van uw bedrijf op dit gebied.

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten