Business Analytics: Wat is het? Wat levert het op? En hoe begin ik ermee?
Business Analytics, een term die u vast en zeker steeds vaker voorbij hoort komen. Maar wat is dat nou precies? Wat levert het op? En hoe past u het toe binnen de inkoop of supply chain afdeling van uw bedrijf? Met deze blog zal ik dit in een notendop aan u duidelijk maken zodat u er direct mee aan de slag kan!
Wat is het?
Het algemene beeld van Business Analytics is als volgt: je beschikt over (veel) data en gebruikt dit in de ondersteuning van bedrijfsactiviteiten. De focus binnen de literatuur ligt vooral op het maken van beslissingen. Dit is niet zo gek, aangezien de huidige Business Analytics afstamt van ‘decision support systems’. Een brede definitie van Business Analytics is de volgende: ‘evidence-based problem recognition and solving that happen within the context of business situations’. In de praktijk wordt Business Analytics in toenemende mate belangrijk en omarmen steeds meer organisaties het als een manier om hun resultaten en processen te verbeteren. De achterliggende reden is dat deze organisaties met steeds complexere situaties moeten omgaan. Denk bijvoorbeeld aan de toenemende digitalisering en het rappe tempo waarin de externe omgeving verandert. Dit vereist aanpassingsvermogen en daadkracht. Het gebruik van Business Analytics en data, of in bredere zin bewijsvoering, stelt organisaties hiertoe in staat.
Wat levert het op?
De volgende zes redenen zijn voorbeelden van wat Business Analytics voor uw bedrijf zou kunnen betekenen:
Hoe begin ik ermee?
Nu denkt u misschien: “leuk, al die voorbeelden van grote ‘multinationals’ die al die mooie resultaten boeken”, maar wat kan mijn organisatie daar nu mee? En waar moet ik beginnen? Dan heb ik goed nieuws voor u!
‘Basic Business Analytics’ is vaak al voldoende en levert direct resultaten! Het implementeren van Business Analytics kan het beste worden gedaan via een geleidelijk proces richting ‘Business Analytics Volwassenheid’. Geleidelijke implementatie is belangrijk om uw bedrijf met Business Analytics te werken, waarna u langzaam maar zeker steeds beter gebruik gaat maken van de mogelijkheden! Bovendien, creëert een opbouwende aanpak het draagvlak binnen uw bedrijf waardoor de medewerkers de verandering sneller zullen omarmen en accepteren. Het proces van implementatie bestaat uit vier stappen, waarbij de snelheid afhangt van de bekwaamheid van uw bedrijf op dit gebied.
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter