Marketing Management

Call Tracking: zo bepaal je de effectiviteit van Adwords

leadership

Het netwerk van Happy Idiots wordt groter en bestaat uit steeds meer interessante partners. Zo werken we tegenwoordig bijvoorbeeld nauw samen met de organisatie Adcalls. Dit groeiende bedrijf regelt calltracking voor diverse klanten van ons en tot nu toe met veel succes! In deze blogpost wordt beschreven waarom calltracking interessant is, hoe het werkt en hoe Adcalls zelf tegen de markt aankijkt. Daarna zullen we één van deze klanten die Adcalls inzet verder uitlichten aan de hand van een case.Blog Calltracking

Waarom calltracking?

Het meetbaar maken van resultaat is voor een online marketeer erg belangrijk. De hele dag worden campagnes geoptimaliseerd op basis van data met als doel zoveel mogelijk rendement uit een investering te halen. Het is dus essentieel om ervoor te zorgen dat er geen data ontbreekt. Toch is dit helaas vaak wel het geval. De online aanvragen zijn namelijk perfect meetbaar in diverse dashboards, maar zodra een bezoeker de telefoon pakt en niet via de website converteert is hier geen inzicht meer in. Dit is erg jammer want hierdoor kun je optimalisatie missers maken in je campagnes. Calltracking is voor (bijna) elk bedrijf interessant, maar zeker in de b2b markt een ‘must’, aangezien daar het merendeel van de aanvragen via de telefoon wordt gedaan. 

Hoe werkt calltracking?

Uiteraard staat ergens op de website het telefoonnummer van het bedrijf vermeld. Dankzij calltracking wordt dit telefoonnummer automatisch aangepast. Dit wil zeggen dat een website bezoeker die via Google Adwords binnenkomt een ander telefoonnummer ziet dan wanneer iemand via Facebook of SEO op de website terecht komt. Dit lijkt onhandig, maar zowel de organisatie als de websitebezoeker merkt hier niets van. Alle data is zichtbaar in zowel Analytics als in een dashboard dat de afnemer krijgt vanuit Adcalls. Hierdoor kan men precies zien welk kanaal voor het telefoontje heeft gezorgd en zelfs welk zoekwoord er is ingevoerd in Google!

Het meten van de telefoontjes (per kanaal) is natuurlijk al interessant, maar het grootste voordeel van calltracking is de ‘callwhisper’. Callwhisper maakt namelijk inzichtelijk met welk doel de desbetreffende klant heeft gebeld. Dit wil zeggen dat de organisatie zelf een beoordelingsmenu kan instellen waarin de doelen van de telefoontjes worden benoemd. Denk hierbij aan doelen als ‘algemene informatie aanvraag’, ‘sample aanvraag’ en een ‘offerte aanvraag’. Als de beller heeft opgehangen dient de medewerker nog even aan de lijn te blijven om in het keuzemenu aan te geven met welk doel de klant heeft gebeld. Hierdoor kunnen we dus bijvoorbeeld meten dat klant X een offerte heeft aangevraagd dankzij het kanaal google Adwords, via campagne Y en zoekwoord Z.

Visie van Adcalls op de markt

Als je vraagt wat internet marketing voor hen als bedrijf betekent geeft Adcalls aan dat ze online rendement, behaald uit marketingactiviteiten, zoveel mogelijk meetbaar willen maken. Dit doen ze uiteraard door mee te gaan met de trends in de markt.

Figuur 1- oproepextensie in Adwords

Eén van die belangrijkste trends is dat steeds meer mensen via mobiel verkeer (en social media) op websites terecht komen. Daarnaast probeert Adcalls steeds meer aansluiting te vinden met verschillende Analytics tools en CRM pakketten. Op dit moment zijn ze hard bezig om juist mobiel rendement meetbaar te maken met call tracking, want ook zij zien dat veel mobiele bezoekers telefonisch contact opnemen met bedrijven. Zeker door de oproepextensies bij de Google Adwords advertenties.

Case study: calltracking via Adcalls voor één van onze klanten

In deze case wordt toegelicht hoe wij Adcalls inzetten voor één van onze klanten. Wij beheren al lange tijd de Adwords campagnes voor deze desbetreffende klant en zij gaven aan dat veel conversies via de telefoon plaatsvinden. Dit is logisch in een b2b markt, want men heeft vaak meer vragen bij het afnemen van een dienst dan bij – bijvoorbeeld – het kopen van een jurkje. Niet alleen omdat het in de meeste gevallen om hogere bedragen gaat, maar ook omdat het veelal maatwerk is.

We optimaliseren wekelijks de Adwords campagnes van deze klant en op een gegeven moment gaven zij aan dat ze opvallend minder telefoontjes – en dus minder conversies – binnenkregen. Het was op dat moment niet inzichtelijk vanuit welke AdWords campagnes de telefoontjes binnenkwamen. Daardoor pauzeerden wij campagnes die weinig tot geen online conversies opleverden, maar blijkbaar wel voor telefonische conversies zorgden. Doordat we hier geen inzicht in hadden werd het lastig om de campagnes te optimaliseren en om te zien door welke wijziging in de campagnes de telefonische aanvragen waren afgenomen. Om die reden hebben we calltracking via Adcalls geïmplementeerd.

We zetten nu vanaf oktober calltracking in voor deze klant en de resultaten zijn erg goed te noemen. Dankzij Adcalls hebben wij kunnen zien dat er via de online marketingkanalen 78 telefoontjes hebben plaatsgevonden in de laatste twee maanden. Zonder Adcalls hadden wij deze conversies niet meegenomen en was de data in Analytics over de orders, kosten per order en ROI dus niet realistisch geweest. 
Dankzij het eerder genoemde keuzemenu (callwhisper) kunnen we zien hoeveel van die telefoontjes hebben geleid tot informatie aanvragen, sample aanvragen en daadwerkelijke offertes. We zien welke campagnes en zoekwoorden de meeste telefoontjes opleveren en welke landingspagina’s dan ook het beste converteren (aanzetten tot bellen). Door al deze extra informatie kunnen wij de campagnes veel beter optimaliseren en zijn we binnen Adwords van een kosten per order (CPO) van €45,- naar een CPO van €20,- gegaan. Hierdoor bleken de campagnes dus veel meer op te leveren dan gedacht. Calltracking helpt ons om te bepalen welke campagnes de moeite waard zijn en het liet onze klant zien dat het een goede keus is geweest om verder te gaan met Google Adwords en hier zelfs meer in te investeren.

Adcalls levert dus tot nu toe zeer goede resultaten op. Werkt u zelf ook met calltracking? Zo ja, dan hoor ik graag wat uw ervaringen zijn! Mocht u nooit met calltracking gewerkt hebben en denkt u dat het iets voor uw bedrijf kan zijn, laat het ons dan even weten in een reactie onder deze blogpost en kijk wellicht ook even naar onze dienstenpagina overcalltracking.

Figuur 2- Resultaten van klant X. Calltracking vanaf oktober '14

Bron: Eline Tuerlings, Happy Idiots

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten