Marketing Management

De 21 basisregels van content marketing

leadership

Er zijn een aantal belangrijke regels en guideleness die gevolgd kunnen worden bij het uitzetten van nieuw contentmarketingbeleid. Onderstaande infographic laat zien wat de belangrijkste lessen zijn voor het succesvol toepassen van contentbeleid.

Content marketing wint aan populariteit, onder meer doordat Google zijn algoritme zodanig aanpast dat ‘snelle zoekmachineoptimalisatie trucjes’ steeds minder effect hebben. Met content marketing creëer Je waardevolle content die voldoet aan de vragen die er spelen bij je doelgroep. Deze content brengt je vervolgens met behulp van verschillende marketingstrategieën bij je doelgroep onder de aandacht.

Er zijn echter een aantal regels om ervoor te zorgen dat je content marketing op de juiste manier toepast. Onderstaande infographic gemaakt door Randy Milanovic van Kayak Online Marketing heeft 21 regels voor content marketing opgesomd die ik graag met je wil delen.

De 21 content marketing regels

Regel 1 – Behandel zoekwoorden als pittige saus

Net als bij het gebruik van pittige saus bij een gerecht moet je ook het aantal zoekwoorden spaarzaam gebruiken, om zo de ‘smaak’ van je website te verbeteren.

Tot een paar jaar geleden kon je content volstoppen met zoekwoorden, maar het algoritme van de zoekmachines is dusdanig verbeterd dat je hiervoor eerder wordt afgestraft dan dat het je helpt. Natuurlijk moet je wel aan de zoekmachines duidelijk maken je website en content over gaat, maar doe dit spaarzaam en overdrijf het niet.

Regel 2 – Gebruik een toon die resoneert met je doelgroep

Ga na welke ‘tone of voice’ je doelgroep behoefte aan heeft, maar ook de juiste vormen van content. Als je hierin consistent bent creëer je een subtiel een positieve indruk bij je potentiële klanten.

Regel 3 – Bouw vertrouwen op door transparantie

Het is geen geheim dat content marketing erop gericht is om bedrijven te helpen om geld te verdienen, dus wanneer je hier duidelijk over bent kan dit er juist voor zorgen dat je aan geloofwaardigheid wint.

Ad

Bij Slagter Media is dit niet anders. Wij helpen ondernemers met behulp van content marketing om hun doelstellingen te realiseren. Meestal is dit meer omzet, maar de basis moet zijn dat de website goed staat en duidelijk is wie de doelgroep is.

Regel 4 – Haal het meeste uit een goed idee met meerdere formats

Probeer je ideeën te verhalen in verschillende vormen content. Als je bijvoorbeeld een uitgebreid artikel hebt geschreven is het wellicht een idee om deze later om te zetten in een video of powerpoint-presentatie, om deze vervolgens te delen via Slideshare.

Regel 5 – Koppen zijn alles

De kop is voor ieder artikel van cruciaal belang om lezers aan te trekken. Het is het eerste wat je doelgroep ziet. Zorg er dus voor dat deze aansprekend is.

Regel 6 – Gebruik het nieuws

Profiteer van nieuwsberichten en activiteiten die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf. Denk daarbij niet alleen artikelen, maar ook aan flims of sportevenementen. Ik zie content marketing bijvoorbeeld als een uitputtingsslag, iets wat prachtig verwoord wordt in de film Moneyball.

Let er wel op dat deze vormen content tijdsgebonden zijn en een beperkte houdbaarheidsdatum hebben.

Regel 7 – Ruim eerst de rommel op voordat je iets moois opbouwt

Als je je in het (recente) verleden hebt beziggehouden met ongeoorloofde optimalisatie praktijken of in zee bent gegaan met partijen die zich hiermee bezighouden, adviseert de infographic om deze rommel eerst op te ruimen. Ik ben het hier helemaal mee eens, aangezien het schadelijk is voor je website.

Doe dit eerst voordat je aan de slag gaat met content marketing, aangezien de effecten daarvan anders minder sterk zullen zijn.

Regel 8 – Zend niet alleen maar ga de interactie aan

Oude media waren vooral bezig met zenden oftwel psuh marketing. Denk aan televisie, dat erg opdringerig kan zijn.

Content marketing staat juist voor pull marketing, oftewel de interactie aangaan met je doelgroep. Waardevolle content moet gezien worden. Nadat je deze hebt geplaatst is het zaak om deze bij je doelgroep onder de aandacht te brengen.

Regel 9 – Nodig jezelf eens uit bij een ander

Ad

Voordat je aan de slag gaat met gastbloggen, oftewel dat je schrijft voor andere websites, is het zaak om je huiswerk te doen. Verdiep je in de bezoekers van de website en zorg ervoor dat de toon van die website in lijn is met de jouwe.

Ik schrijf bijvoorbeeld regelmatig gastblogs voor Karel Geenen. Daar zitten veel andere internet ondernemers waarvoor het van waarde kan zijn om mijn kennis en opinie mee te delen.

Regel 10 – Goede content leidt tot links

Google hecht nog altijd (veel) waarde aan links, mits deze van een waardevolle bron komen. Gastbloggen kan je helpen om deze links te verkrijgen, aangezien er onder een gastblog bijna altijd een verwijzing staat naar de website van de auteur.

Maar ook het creëren van waardevolle content op je eigen website kan leiden tot links. Mensen zullen er namelijk naar verwijzen via hun eigen website of social media als zij het interessant vinden. Mijn artikel over de Google (not) provided Apocalypse + tips om het op te lossen leverde bijvoorbeeld links op vanaf SEOzwolle en 42Bis.

Regel 11 – Zorg voor een redactionele kalender

Stel voordat je met je content marketing strategie van start gaat een redactionele kalender op. Met deze planning creëer je een structuur en houvast voor jezelf. Uiteraard is niet alles te plannen, zoals nieuwsberichten waar je op kunt inspringen, maar zie dit als een bonus die je kunt geven aan je bezoekers.

Regel 12 – Haal je inspiratie van verschillende bronnen

Som kan een idee zomaar ontstaan. Gebruik ter inspiratie verschillende websites om tot een idee te komen om uit te werken.

Ik bezoek bijvoorbeeld regelmatig Topsy om interessante infographics te vinden.

Regel 13 – Kwaliteit is net zo belangrijk als kwantiteit

Het creëren van waardevolle content op een regelmatige basis is een goede manier om onder de aandacht te komen bij je doelgroep. Stel in je redactionele kalender vast hoe vaak je een artikel, video of andere vorm van content op je website wilt plaatsen. Zodoende zorg je ervoor dat het voor je doelgroep interessant wordt om regelmatig je website te bezoeken.

Regel 14 – Kwantiteit is nog altijd belangrijk

Het creëren van waardevolle content is een topprioriteit, maar het delen van statusupdates of ideeën is net zo belangrijk. Hiermee blijf je namelijk onder de aandacht van je doelgroep en ga je de interactie aan.

Regel 15 – Neem je tijd

Net zoals een goede maaltijd tijd kost om te bereiden is het opbouwen van een publiek of aanhang ook iets waar je de tijd voor moet nemen. Ik heb al vaker gezegd dat content marketing een lange adem vergt, maar je daar op langere termijn zeker de vruchten van plukt.

Regel 16 – Stop met het kopen van goedkope content

Dit is natuurlijk een klassiek voorbeeld van ‘wij van wc-eend adviseren wc-eend’, maar ik verbaas mij nog altijd regelmatig over bedrijven (ook grote) die besluiten om te kiezen voor de goedkoopste oplossing.

Mensen zullen je vergeven als er spellingfouten in je artikel staan (of je zal erop worden gewezen), maar zorg er wel voor dat je content inhoud heeft. Ik ken voorbeelden waar artikelen worden geschreven voor 5 euro of minder, maar ik kan mij niet voorstellen dat deze van meerwaarde zijn voor een website.

Regel 17 – Ken je grootste tegenstander

Ad

Weet jij wie je grootste content marketing tegenstander is? Niet Google of een van je concurrenten, maar een ongeïnteresseerde koper. Zorg ervoor dat je vertrouwen wint bij je potentiële klanten en dat zij uiteindelijk overgaan tot de aanschaf van je product of dienst.

Regel 18 – Gebruik content om andere content te promoten

Gebruik een artikel om andere vormen van content onder de aandacht te brengen, bijvoorbeeld een ebook of een cursus. Of verstuur via social media een bericht om je content onder de aandacht te brengen. Je doelgroep consumeert op verschillende manieren.

Bij deze wil ik je daarom ook graag wijzen op onze cursussen :).

Regel 19 – Recycle je beste content

Al eerder biechtte ik al op dat ik content steel en waarom jij dat ook zou moeten doen. Hoe meer lezers je aantrekt, hoe groter de kans is dat zij ook eerdere artikelen van je lezen.

Hergebruik daarom je beste content door er naar te verwijzen. Op deze manier bouw je ook aan je interne linkstructuur, iets dat Google maar ook je bezoekers waarderen.

Regel 20 – Stel altijd de belangrijkste vraag

De belangrijkste vraag die je jezelf altijd vooraf moet stellen is: Is het voor iemand echt de moeite waard om dit te lezen?

Het internet wordt steeds voller met content. Maar door echt toegevoegde waarde te leveren zorg je ervoor dat je jezelf onderscheidt van de rest.

Regel 21 – Gebruik je content om leads te genereren

Gebruik je content om zoekers, lezers en fans in leads te veranderen. Je kunt nog zoveel bezoekers op je website hebben, als deze uiteindelijk niets van je afnemen (product danwel dienst) wordt het moeilijk om je schoorsteen te laten roken.

Als je redactionele kalender goed in elkaar zit, zal dit ervoor zorgen leden en volgers zullen transformeren in nieuwe verkoopkansen.

Bron: Christian Slagter – Slagtermedia

Het bericht De 21 basisregels van content marketing verscheen eerst op Content Marketing Management.

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten