Auteur: Roberto Tessaro
Bron: Graydon
De rol van de accountant verandert, schreven wij in 2013 al op het Graydon blog. Uit onderzoek bleek dat ondernemers steeds meer strategisch advies, aanwezige branchekennis en duiding van de cijfers verlangen, om daar bedrijfskeuzes op te kunnen baseren. Die veranderende verwachtingen bieden kansen voor accountants en controllers, voorspelden we. Maar vier jaar later lijken accountants die kansen nog niet te hebben gegrepen. Welke bijdrage kan een accountant leveren bij het bepalen van de strategie van een klant? En wat is er nodig om die nieuwe rol te gaan vervullen?
Traditionele rol van de accountant
Accountants werken dagelijks met gedetailleerde cijfers. Klanten vertrouwen hun accountant, willen ontzorgd worden en wensen inzicht te verkrijgen in hun huidige situatie. Of nog mooier: inzicht in de toekomst. Welke markten zijn kansrijk? Welke risico’s kan ik het beste vermijden? Heeft een potentiële samenwerkingspartner betalingsachterstanden? Hoe staan mijn klanten er financieel voor?
Toch houden de meeste accountants het nog altijd bij het achteraf verklaren van de cijfers en het opmaken van de jaarrekening. Een gemiste kans, want juist de traditionele rol van de accountants als verwerker van gegevens lijkt onder invloed van de digitalisering binnenkort te zijn uitgespeeld.
Hulp bij risicobeheersing
Maar het kan ook anders. Een geautomatiseerde administratie biedt real time inzichten, waardoor ondernemers niet meer hoeven te wachten op de jaarcijfers om te weten hoe zij er voor staan. Zij kunnen op elk moment bijsturen en snel inspringen op kansen.
Ondernemers hebben meer dan ooit behoefte aan een strategisch businesspartner om hun toekomstige richting te bepalen. Bijvoorbeeld als het gaat om risicobeheersing. Ga ik in zee met een bepaalde leverancier of is het bedrijf in verband gebracht met fraude? Ga ik investeren in een duurzame relatie met mijn klant of is dat te risicovol, gelet op zijn financiële positie?
Inzicht in risicoprofiel
Hoe kan de accountant de benodigde gegevens verkrijgen om ook daadwerkelijk te kunnen adviseren over de toekomst? Door externe samenwerkingen aan te gaan met een ratingbureau of een dataspecialist kunnen accountants waardevolle inzichten genereren voor hun klanten.
Denk aan Big Data-oplossingen, die direct inzicht geven in het netwerk van een zakenrelatie. Hiermee kan een accountant zijn klanten snel en eenvoudig inzicht verschaffen in het risicoprofiel van (potentiële) leveranciers of klanten en strategisch meedenken bij het nemen van belangrijke beslissingen. Doet een klant er verstandig aan om met een bepaalde onderneming in zee te gaan?
[alert type=”info” title=”Leestip: Business Controlling & Accounting “] Lees het artikel
Samenwerking biedt kansen
Door intensief samen te werken met een externe datapartij kan een accountant een uitvoerige risicoanalyse uitvoeren en goed onderbouwd advies uitbrengen over de te volgen strategie. Daarmee creëert een accountant nieuwe kansen voor zijn klanten, maar zeker ook voor zichzelf, als strategisch partner en rechterhand van de ondernemer.
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter