Inkoopmanagement Management & Leadership

De arbeidsmarkt Inkoop beweegt!

leadership

De opleving van de economie heeft gevolgen voor de arbeidsmarkt van inkoopprofessionals, deze lijkt na een relatief rustige periode de weg naar boven rap te hebben ingezet.Na jaren van laagconjunctuur en flinke onzekerheid op de arbeidsmarkt voor inkopers, is het nu wellicht weer tijd om verder te kijken en ambities na te jagen. De strijd naar goede inkopers is niet nieuw maar is tegenwoordig heviger en menig hoogopgeleide professional in vaste dienst, overweegt nu ook het interim/ZZP-schap. Uitdagingen en kansen voor inkopers én inkooporganisaties!

Stalken
De telefoon staat momenteel roodgloeiend bij zowel interim als vaste inkoop professionals. Met name ervaren interim professionals worden bijna dagelijks benaderd door recruiters of ze wellicht snel beschikbaar zijn. Het begint te lijken op ‘stalken’ en sommigen overwegen zelfs om hun linkedin-account offline te halen en geven daarbij de voorkeur aan exclusief contact met specialistische bureaus. Maar ook inkopers in vaste dienst worden geregeld gehunt door recruiters voor een interessante vaste functie met ‘uiteraard’ een beter perspectief of met het aanbod om nu een overstap te maken naar het interimschap. Deze ontwikkeling in het arbeidsproces heeft effect op groeiambities van organisaties. Als je de mensen niet hebt en met name niet beschikt over de juiste specialisten die cruciaal zijn voor de business en de ontwikkeling daarvan, schiet je tekort in de vraag en dat gaat pijn doen.

Talenten
Een oplossing is het opleiden van jonge talenten, maar helaas blijkt dat de crisis het tekort aan talentvolle inkoopkrachten heeft gemaskeerd. In tijden van economische terugval bleek de rem te hebben gestaan op het begeleiden van talenten, met als gevolg dat de talenten bij inkooporganisaties simpelweg nu niet opgelijnd staan. Voor de grotere inkooporganisaties is dit moment wellicht een “wake up call” en het moment om in contact te treden met een onderwijsinstelling in de buurt. Inkoop zal weer meer ‘sexy’ gemaakt moeten worden in de schoollokalen door ervaringsdeskundige. Business focus, ketenoptimalisatie, social return, publiek-private samenwerking, duurzame economie, best value, het zijn allemaal hot topics voor de komende decennia. Als het onderwijs samen met inkooporganisaties dit soort onderwerpen op een juiste manier onder de aandacht weet te brengen, dan zullen meer studenten voor inkoop gaan kiezen. Daarbij niet vergeten dat het uiteraard heel belangrijk blijft om stages en aantrekkelijke afstudeerplekken aan te bieden. Dat is de juiste manier om structureel echt met inkoop aan de slag te gaan en om te voorkomen dat uw inkoopafdeling op de middellange termijn onderbezet raakt.

“Employer branding
Daarnaast is een omslag nodig in het wervingsproces om de juiste mensen aan te trekken. Een gevolg van de huidige schaarste is dat de wijze van werving en selectie langzaam wordt omgedraaid door potentieel werkzoekenden, de potentials hebben tegenwoordig gewoon meerdere opties! Advies is om bij het werven van een professional, breder te kijken; kijk naar wat je nodig hebt en minder “wie met welke papieren”. Zet bijvoorbeeld in plaats van de geijkte harde criteria zoals Nevi 1 / 2, vooral bewezen competenties en vaardigheden centraal. Realiseer dat zowel vaste als interim inkoopprofessionals in het selectieproces keuze hebben en bedrijven gaan beoordelen en selecteren i.p.v. andersom. Organisaties krijgen te maken met een moderne HR-term “Employer Branding” wat zoveel betekent als : “Hoe verkrijg je als werkgever een voorkeurspositie in de mindset van (potentiele) medewerkers en hun beïnvloeders, met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers”. In hoeverre is uw inkooporganisatie wel aantrekkelijk genoeg voor nieuwe inkoopmedewerkers?

Gras groener?
Voor inkopers betekent de krapte op de arbeidsmarkt dat dit kansen en nieuwe mogelijkheden biedt. Maar voordat je je huidige werkgever onder druk gaat zetten, realiseer dat ‘het gras niet per definitie groener is aan de andere kant’. Veel organisaties zullen zich aan de buitenkant beter voordoen en beloven “gouden bergen” en veelal is er geen weg meer terug. Vacatures in kranten, tijdschriften en op internet zijn niet altijd vacant, sommige bedrijven zien dit als goedkope marketing. Alvorens je je manager confronteert met een eventuele overstap, onderzoek of laat je goed adviseren door specialisten die de markt kennen. Vanzelfsprekend één die beweegt in de inkoopmarkt!

Auteur: Marc Brugman: Drs Marc J. Brugman is verantwoordelijk voor InQuest Publiek sinds 1 maart 2009. Hij heeft ruim 15 jaar gewerkt in de publieke sector als inkoop- en aanbestedingsmanager bij o.a. het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en het Ministerie van Defensie. Marc is zeer enthousiast over het inkoopvak en met name over de inkoopontwikkelingen in de (semi) publieke sector. Hij combineert de praktijk met theorie en publiceert geregeld zijn ervaringen en interessante artikelen over inkoop en aanbesteden op zijn site ‘www.aanbestedingsmakelaar.nl’.

[alert type=”info” title=”Leestip: 10 belangrijke misvattingen over prestatie-inkoop “] Lees het artikel

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten