Als u uw product of dienst wilt promoten, dan is de eerste stap te bepalen voor wie dit relevant is. Wie heeft baat bij wat u aanbiedt? Bij wat voor een organisatie werkt hij en wat is zijn achtergrond en functie? Een dergelijke fictieve voorbeeldklant, voor wie u uw content maakt, is uw ‘buyer persona’. Maar dit is slechts stap één. Want wist u dat er drie fases zijn waarin deze persona zich kan bevinden?
Is hij zich aan het oriënteren omdat hij een (bedrijfs)probleem heeft, is hij zich al aan het verdiepen in een specifieke oplossing voor zijn probleem of is hij juist al bezig met het maken van een beslissing in wat hij wil aanschaffen? Deze fasen zijn onderdeel van de ‘buyers journey’.
Content aanpassen
Voor iedere fase zijn er richtlijnen voor de content die het meest geschikt is om aan te bieden. In Inbound Marketing-termen heten deze fases awareness, consideration en decision, onderdeel van de ‘buyers journey’. Eigenlijk is het logisch dat u iemand die zich wil verdiepen in wat zijn (bedrijfs)probleem is, niet meteen een tarievenkaart van uw oplossing gaat voorschotelen. Zover is hij nog helemaal niet. Het is belangrijk om daar bewust over na te denken. Want wat wil die persoon dan wel lezen?
Awareness
In deze fase doet iemand research naar zijn (bedrijfs)probleem of de kansen die hij wil benutten. Bied hem die informatie in bijvoorbeeld een eBook of blog, zodat hij zich hierin kan verdiepen.
Consideration
De persoon heeft nu meer inzicht in zijn probleem en/of de kansen die hij kan benutten. Nu wil hij graag weten hoe hij dit probleem kan oplossen of de kansen kan grijpen. Hij gaat afwegen wat voor hem relevante opties zijn en welke producten in dat kader aangeboden worden. Bied vormen van verdiepingscontent aan, waarin de brug wordt gemaakt van zijn probleem naar een oplossing.
Decision
De mogelijkheden zijn verkend. Nu moet uw potentiële klant een keuze gaan maken. Wat wordt zijn oplossing voor het probleem? Wat maakt uw product beter dan dat van de concurrent? Bied hem informatie de specifiek gaat over uw product, de USP’s en hoe het effectief ingezet kan worden.
Stap voor stap naar uw product
In een ideale wereld begeleidt u uw potentiële klant stap voor stap door deze fases met de content die u aanbiedt, zodat hij uiteindelijk uitkomt bij en kiest voor uw oplossing. Hoe u dat doet? Lees deze blog eens of neem contact op met ContentXperience.
Download de gratis infographic
Exact weten welke vorm van content u het beste kunt aanbieden per fase in de buyers journey? Weten wanneer u een blog, referentieverhaal, uitleganimatie of live demo in moet zetten? Download dan deze gratis infographic!
Bron: Alex Steg, Say X
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter