Dat een website via Google beter vindbaar wordt is natuurlijk voor iedere website eigenaar van groot belang. Echter, het creëren van betere vindbaarheid via Google is niet het enige dat telt, het is niet alles waar een content strategie zich op richt. Natuurlijk is het wél belangrijk om de vindbaarheid van nieuwe publicaties op het internet altijd in acht te nemen. Zo wordt de content en dus ook het aanbod constant beter vindbaar voor de doelgroep waar men zich op richt, en er zal dus ook snel verbetering te zien zijn in de resultaten. In dit artikel zullen we je uitleggen welk verband een content strategie heeft met SEO, en we zullen bespreken hoe deze kan zorgen voor betere resultaten wat betreft de vindbaarheid.
SEO en de content strategie.
Alles wat men onderneemt wat betreft de SEO, en alles wat men vervolgens analyseert, levert altijd goede en waardevolle inzichten op in het zoekgedrag van de websitebezoeker. In dit geval spreken we over het gedrag van doelgroepen die de zoekmachines zelf gebruiken, maar ook over het gedrag van de bezoeker die de zoekmachine van de website zelf gebruikt. Zodat je ook kunt zien waar de internetsurfers die ook écht van jouw site gebruikmaken nu opzoek naar zijn op de site.
Wanneer je zoekgedrag goed kunt analyseren, dan kun je jezelf inzicht geven in de volumes van relevante termen die worden gebruikt bij het zoeken en het uiteindelijk terechtkomen op jouw website, en de verandering in positie van jouw content in de zoekresultaten. Inzicht in deze factoren kunnen zeer goed van pas komen bij het stellen van doelen en targets wat betreft de content. Je kunt gerichter aan slag met toekomstige websitecontent.
De content strategie is dus gericht op de betere vindbaarheid via de zoekmachine, en inzicht in de relevantie van zoektermen met betrekking tot de content en deze proberen te verbeteren, dat is waar de samensmelting met SEO in het spel komt.
Data is een sleutelfactor.
Een content strategie die gericht is op SEO gecombineerd met goede analyses in het zoekgedrag leveren steeds meer inzicht op over dategeen waar bepaalde doelgroepen naar zoeken op het internet. Hierdoor kun je ook beter begrijpen welk soort content voldoet aan de voorwaarden van de zoekverwachtingen van diverse doelgroepen. Zo kun je dus makkelijker begrijpen wat voor soort content jij dient te leveren om de prestaties te verbeteren.
Wanneer bepaalde onderwerpen goed scoren op SEO gebied, doordat zij goed weten in te spelen op het zoekgedrag van mensen en zo dus betere prestaties op Google kunnen genereren, dan kan dit voor jou een goede inspiratiebron zijn om zelf goed aan de slag de gaan. En op deze manier heeft een goede content strategie dus altijd raakvlakken met SEO.
Het komt in feite dus hier op neer, wanneer je door middel van data inzicht weet te krijgen in de SEO en wanneer je deze dus op orde stelt. Dan is het makkelijker om content te creëren die helpt bij het bereiken van doelstellingen. Dit is ook de eerste focus die je hebt bij de content strategie, middels deze inzichten publicaties optimaliseren met relevante zoektermen, en dit bij de nieuwe content direct goed verwerken.
Wanneer de strategie goed is gerealiseerd, en de beoogde doelstellingen dus zijn behaald, dan is dit enkel het begin. Je bent nooit klaar met dingen optimaliseren aan een website, de wereld verandert heel snel en er zijn altijd verbeteringen mogelijk. Echter, wanneer je in staat bent om nu beoogde doelen te realiseren, dan vormt dit een heel goed fundament voor de SEO. Je kunt hier altijd op terugvallen wanneer andere content niet meer goed presteert, en dankzij dit fundament is er dus altijd een grotere kans dat de content onder deze voorwaarde wél goede prestaties levert en dus goed gevonden wordt.
Tevens is deze data weer een goede vorming voor een verbeterde strategie, wanneer plannen voor verbetering goed kunnen worden gerealiseerd dan kan deze data weer inzicht geven in verdere verbeterpunten.
Specialisten zijn zeer belangrijk.
Wanneer je nog geen concrete plannen hebt om aan te vangen met de strategie, dan is het ten zeerste aan te raden om de strategie eerst vooral te richten op de uitvoer van SEO-georiënteerde activiteiten. Een beginnend team van specialisten is vooral bestaande uit een specialist op het gebied van SEO, een goede redacteur die verstand heeft van de criteria van de SEO en uiteraard een content manager. De laatst genoemde heeft de verantwoordelijkheid voor de content die wordt gepubliceerd of geoptimaliseerd. Het goed monitoren van prestaties en het halen van deadlines zijn ook dingen die onder zijn verantwoordelijkheid vallen. Maar, je kunt hier natuurlijk ook zelf de verantwoordelijkheid voor nemen.
Gedreven doelstellingen komen vanuit inzicht.
Om ervoor te zorgen dat de doelstellingen goed meetbaar zijn is SEO dus een vrij laagdrempelig, maar daarom dus ook een heel goed startpunt. Het optimaliseren van vindbaarheid in de zoekmachine, en het zoekgedrag analyseren levert snel inzichten op die goed meetbaar zijn, ook ten opzichte van de concurrentie.
Hierbij kan gedacht worden aan doelstellingen waar er op wordt gelet op de prominente zichtbaarheid te proberen te verbeteren, of beter resultaat op commercieel gebied door middel van algemeen betere vindbaarheid.
Hier zijn allerlei handige tools voor ontwikkeld die veel mensen hiervoor gebruiken om beter inzicht te genereren in de prestaties van de content. Hiermee kan bijvoorbeeld worden gekeken naar de zoektermen die men ingeeft om jou, of de concurrentie, te vinden. Of om bijvoorbeeld een goede analyse te krijgen in de mate waarin de content beter presteert wanneer er veranderingen worden doorgevoerd.
De sleutel is simpelweg om zoekgedrag te vertalen naar de content die aansluiting geeft op het zoekgedrag van consumenten en de huidige trend. Uiteraard moeten de doelgroepen wel helder zijn, zodat de redacteur van het specialisten team een goed inzicht heeft in welke vormgeving er moet worden gehanteerd wanneer er teksten worden geschreven.
De kwaliteit in de inhoud moet tevens niet enkel zorgen voor een betere vindbaarheid, maar ook voor een goede ervaring met de content. De ervaring bepaalt immers of de consument/bezoeker op de website blijft terugkomen, of dat deze in het vervolg zal kiezen voor de concurrent.
[alert type=”info” title=”Wilt u weten welke marketing opleiding bij u past? “] Klik hier en u weet het direct
Het draait niet enkel om een zo goed mogelijk specialisten team, soms is dat binnen het bedrijf niet nodig en soms wel. Maar het gaat er ook vooral om dat je zelf een beter inzicht genereert in content marketing.
Nog een 2 tal praktische basis tips.
- Het is makkelijk om snel verbetering te behalen wanneer je de optimalisatie verwerkt in al bestaande content, dit levert namelijk meteen al betere vindbaarheid op. Een kleine aanpassing kan al echt een wereld van verschil zijn.
Relevantie is belangrijk. De manier waarop een URL is opgebouwd hebben wel degelijk invloed op de vindbaarheid in zoekmachines, ook al denken velen van niet. De kans op betere prestaties worden vaak gemist, simpelweg omdat URL’s totaal niet aansluiten op datgeen waar een doelgroep naar op zoek is, en dit is een factor die heel belangrijk is om goede vindbaarheid in Google te realiseren.
Auteur: Rene Lobbe
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter