Marketing Management

De handen niet op mekaar voor content marketing? Dat ligt aan uzelf!

leadership

Content (en online) marketeers werken niet slim en scherp genoeg. We besteden te weinig tijd aan ons vak. We zijn te weinig bezig met hoe we ons vak goed inzetten ten gunste van de klant, onze eigen business en hoe we ons vak integreren in werkprocessen bij collega’s. Hoe dat komt? Ik denk hierdoor …  

We besteden in mijn optiek te veel tijd aan het vinden van argumenten. Die argumenten hebben we nodig om draagvlak voor het belang van zinvolle communicatie en marketing via internet te creëren bij de organisaties waar we voor of bij werken. Draagvlak om ons vak te kunnen uitoefenen zoals nodig is. 

We wringen ons in bochten om alles ‘meetbaar’ te maken, zelfs als dat niet eens kan of logisch is. Alleen al omdat in cijfers aantoonbare resultaten zo overtuigend zijn. Ga maar eens bij jezelf na. Een van de belangrijkste vragen die je steeds wilt beantwoorden richting je organisatie of klanten is: ‘wat levert het op?’

En is die vraag niet legitiem? Jazeker wel. Zeer legitiem, maar de antwoorden die we geven zorgen er mogelijk ook voor dat we onszelf dieper in de nesten werken en in een vicieuze cirkel belanden. En dat gaat ten koste van de manier waarop we ons vak uitoefenen. Jammer!

Kunnen wij ‘omdenken’ en het accent anders leggen?

Op vragen zoals ‘wat is de ROI van content marketing’ zouden we een simpeler antwoord moeten geven in plaats van ons in bochten te wringen om ergens een rapportage of vergelijkbare case vandaan te halen. Het duurt vaak lang voordat je kunt aantonen wat content oplevert. En als het dan gelukt is, dan heb je nog steeds geen garantie dat je ‘all the way’ kan gaan voor de business met je vak.

Sterker nog, misschien heb je voor jezelf de maat gemeten waar je voortaan aan moet voldoen. Ik merk dat we meer en meer doorslaan in meetinstrumenten waardoor content marketing een nog groter doel op zich kan worden dan nu al het geval is. Terwijl content marketing volgens mij niets meer is dan gewoon logische en relevante (online) marketing en communicatie tussen je business en je klant. Alleen dan via allerlei andere manieren en wegen dan voorheen mogelijk was. En juist dáár hebben wij, de marcom mensen, verstand van! (Of zijn wij toch de one trick ponies die vooral de old school online marketing knoppen kunnen bedienen?)

Waarom is haast nu geboden? De norm van de klant is om op internet snel en soepel zaken te regelen, hulp en informatie te vinden en daarop te acteren. En de verwachting van de klant wat hij op internet kan wordt steeds hoger. Voor organisaties een gegeven om mee te werken. Back to the old days? Oude wijn in nieuwe zakken? Daar red je het echt niet meer mee.

Vergelijk het eens met het gebruik van een PC. Destijds was dit een werkinstrument voor een enkeling van de technische dienst en de boekhouding. Nu is het dat voor alle medewerkers. Wat zou het antwoord zijn geweest destijds op de ROI vraag van de PC? En wat zou nu je antwoord zijn? Waarschijnlijk is de ROI op de intrede van de PC dat je als bedrijf vandaag de dag nog in leven bent, in plaats van al lang failliet. Zo is het ook met ons communicatie en marketing vak. Als je dat als bedrijf nu niet serieus oppakt dan raak je uit beeld bij je klant, met alle gevolgen van dien ….

Laten we elkaar helpen met het vinden van goede argumenten.

Wat is in jouw optiek nodig?

In eerdere blogs heb ik enkele argumenten gegeven om bijvoorbeeld de ‘wat is de ROI op content’ vraag te pareren. Ik zou dit aan jullie willen voorstellen: laten we elkaar helpen met het vinden van meer argumenten zodat we zo snel als kan ons vak naar eigen inzicht kunnen uitoefenen bij onze organisaties. Zonder ons in bochten te hoeven wringen. Zonder belemmeringen onze vakkennis inzetten omdat het in eerste instantie bijdraagt aan de behoefte van de klant. En daarmee dus logischerwijs bijdraagt aan de organisatiedoelen en resultaten. Misschien willen jullie eens nadenken over deze vragen:

  1. Wat weerhoudt jullie ervan om je werk all the way te kunnen doen?
  2. En als je dat wel kan, wat en hoe is dat dan geregeld?
  3. Wat was ervoor nodig om dit te bereiken?
  4. En wat moe(s)t jij zelf leren?

Ik ben ook benieuwd naar de verschillen en overeenkomsten tussen de te nemen hordes bij grote organisaties en bij kleine.

Zou je een goede controller of een jurist ook in twijfel trekken? Waarom gebeurt dat dan wel bij ons?

Ik hoop dat we open en eerlijk onze ervaringen kunnen delen met elkaar. Are you in?

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten