De wereld verandert. Steeds meer consumenten kopen online, de deeleconomie wordt steeds meer gemeengoed en wat gaat er gebeuren met de 3D printer? De een gelooft er niet in, de ander denkt dat het helemaal de toekomst wordt. Hoe ga je als ondernemer met deze trends om? Wat is de invloed van deze trends op je business (model)? Moet je mee gaan op elke trend, of ze juist aan je voorbij laten gaan?
Concurrentie uit onverwachte hoek
Keek je vroeger alleen naar concurrenten binnen je eigen branche voor nieuwe ontwikkelingen, producten en diensten, tegenwoordig moet je veel breder kijken. Concurrentie komt juist vanuit onverwachte hoek, de Hema die opeens verzekeringen gaat aanbieden of een Startup als Square die een functie van banken overneemt. Je moet als ondernemer dus blijven vooruitkijken, je business model up-to-date te houden en je blijven ontwikkelen. Wat gebeurt er in je markt, wat gebeurt er in de wereld om je heen – in Nederland maar juist ook daar buiten?
Ontkennende fase
Uit onderzoek van Ondernemen 2020 blijkt echter dat veel ondernemers in de ontkennende fase blijven zitten tot het te laat is. Er worden geen keuzes gemaakt, visie ontbreekt en daardoor ontstaan kansen voor ondernemers met een vernieuwende blik van buiten de sector om bestaande business modellen op hun kop te zetten, kijk naar Uber of AirBnB. Traditionele aanbieders kijken er naar en reageren eigenlijk nauwelijks of niet. AirBnB speelt in op een behoefte van consumenten aan een meer huiselijk gevoel tijdens hun verblijf in een vreemde stad, voor een redelijke prijs. Maar wat zie je nog steeds bij de grote ketens? (Te) dure, te kleine, en onpersoonlijke kamers en afstandelijke medewerkers. Slechts een enkele keten durft de stap te zetten om het roer helemaal om te gooien
LEES MEER / BUSINESS INNOVATIE OPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR BUSINESS INNOVATION
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter