Marketing Management

Learnings ‘public speaking’ voor de creatie van goede content

leadership

Als je niet zo’n fan bent van spreken voor een groep of ineens overvallen worden door een vraag, wordt dit artikel een feest van herkenning. Natuurlijk gaat het er niet om je te wijzen op missers in het publiekelijk spreken. Waar het WEL om gaat is de overeenkomsten die er liggen tussen een goede publiekelijke adressering en een pakkend stuk content.

De 4 interessantste leermomenten zet ik op een rij.

1. “Maar weer even terug..”

Maak een onderscheid tussen hoofd- en bijzaken.
Het lijkt misschien extreem basic, maar niets is in communicatie zo lastig als hoofd- en bijzaken een gepaste rol te geven.

Ken je de spreker die begint aan een verhaal, een uitstapje neemt en nooit meer de weg terug vindt. Zo zorgt hij ervoor dat jij als toehoorder niet de kern van de boodschap te pakken krijgt, maar bovenal ervaart dat de spreker zijn zaakjes niet echt op orde heeft.

Positief gevoel? Nee.

Ook in het maken van content moet je een duidelijke lijn hebben en te volgen zijn voor je lezer. Neem ze mee in jouw gedachtenpatroon.

2. Houd rekening met (de achtergrond en verwachting) van je doelgroep

Als spreker is het lastig om een goed verhaal neer te zetten als je niet weet voor welke doelgroep je staat en wat hun achtergrond is. Het team van Supair heeft zelf ook ervaring als spreker voor gemêleerde groepen, waarbij de achtergrondkennis en beweegredenen voor deelname echt niet altijd duidelijk zijn.

Omdat het niet altijd eenvoudig is, schreven we eerder al een artikel over het spiegelen van je content aan je doelgroep.

Dus: Hoe bepaal je dan je verhaal, hoe ‘diep’ ga je op materie in?
Blijf je teveel aan de oppervlakte, dan mis je de kans om je kennis tentoon te spreiden en werkelijke waarde te bieden voor je deelnemers.

Ga je teveel de diepte in terwijl de kennisachtergrond van je toehoorders daar niet naar is, dan missen ze je verhaal en gaan ze met een vertwijfeld en negatief gevoel naar huis.

Ook DIT ervaar je in content. Is jouw content te eenvoudig, dan bied je geen waarde en haakt je lezer af. Is je informatie doorspekt met vaktermen die je doelgroep (nog) niet kent, ben je ze ook kwijt.

Communiceer in lastige gevallen eventueel voor wie bepaalde informatie bedoeld is en wat het niveau is.

3. “Nnnduss…“

Voorkom stopwoorden en nutteloze opvullingen
We kennen het, allemaal. Zelfs de meest getrainde en ervaren spreker heeft weleens een moment dat hij of zij even niet uit zijn woorden komt, niet vlot genoeg kan reageren of het antwoord niet weet.

Opvullingen en stopwoorden zijn dan bijna volautomatisch onze noodgreep. Uh, ah, nou, oké, dus, uhm zijn de meest gehoorde haperingen. Ook invullingen als ‘nou, dus, in principe, theoretisch gezien, algemeen gezien, je weet wel, ….’

Niet alle ontspannen termen die je wilt gebruiken zijn slecht. Vaak worden dit soort invullingen echter gebruikt omdat je de controle over je verhaal kwijt bent of een antwoord niet weet.
Het grote gevaar hiervan is, dat de waarde van wat je wilt vertellen én de geloofwaardigheid die je als spreker/schrijver wilt uitdragen, wordt beschadigd.

In content zie je natuurlijk minder directe stopwoorden, maar zie je wel veel opvullingen of tekstherhalingen die onnatuurlijk zijn. Herken je het dat je het gevoel hebt dat een alinea nog wat nodig heeft, maar je niet echt weet wat. Dat soort momenten zijn de aanstichter van nutteloze opvullingen.

4. Transparantie en kennis

Draai niet om de hete brei heen, zou ik willen zeggen. Als iemand vraagt naar bronnen of je vraagt ‘hoe je dat weet’, geef dan openheid. Dit noodzaakt je ook om informatie te verstrekken die eerlijk en feitelijk is. Ga niet statistieken verzinnen, maak er geen kletsverhaal van en zorg dat je je informatie baseert op juistheden. Of het nu gesproken of geschreven is, wees eerlijk en open.

De kennis die je laat zien en de sympathie die je hiermee opwekt is meer dan de moeite waard om te zorgen dat je informatie klopt, ook als dat wat research vraagt.

Over content en Content Marketing bestaan veel misverstanden en onduidelijkheden. Dat is niet zo gek, want het is nog een relatief jong vakgebied dat de afgelopen jaren een zeer dynamische ontwikkeling heeft doorgemaakt.

Bron: Supair Marketing

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten