Ik geloof niet in plotselinge en drastische veranderingen. Als die zich al voordoen, zijn het meer abrupte manifestaties van wat allang onder de oppervlakte speelt. De Berlijnse muur is weliswaar in één nacht gevallen. Maar eigenlijk viel deze al jaren daarvoor en je zou kunnen stellen dat de muur nog steeds valt. Een plotselinge verandering is een gevolg van een langer lopende beweging.
De wereld zie ik als een rijk en enorm verbonden ‘netwerk van netwerken’ waarbinnen mensen elkaar over en weer beïnvloeden. Inderdaad, de hype-zin ‘de wereld wordt steeds complexer’ is waar. Maar die wereld was eigenlijk altijd al complex. Het loont de moeite om er nu eens uitsluitend en waarachtig zo naar te kijken. De wereld is complex en dus niet beheersbaar en niet voorspelbaar. We weten bijvoorbeeld hoe het weersysteem in elkaar zit en wat de bewegingen en invloeden daarin zijn, maar daarmee kunnen we het weer nog steeds niet ver vooruit voorspellen. Voorspellingen doen over de toekomst van werk laten zich dan ook moeilijk serieus nemen.
We kunnen wel naar de toekomstige functie van werk kijken door – net als bij het weersysteem – vast te stellen welke bewegingen en invloeden er toe doen. Bewegingen, veroorzaakt door de mensen die het werk uitvoeren. Het is een genoegen om in contact te zijn gekomen met Aart Bontekoning, Marieke Grondstra en Kim Castenmiller. Van hen komt mijn inzicht in het belang van generaties in het werk. Niet zozeer de typische levensfase waar iemand, gezien zijn leeftijd, in zit (leeftijdscohort), (b)lijkt bepalend, alswel de periode waarin iemand destijds puberde en studeerde (geboortecohort).
Bontekoning ziet vier generaties. Te kort door de bocht en in mijn eigen woorden zijn dat de volgende met ieder zo hun kenmerken. De Protestgeneratie – de zestigers van nu (60-75 jaar) – gaat voor draagvlak, structuur en wil haar ervaring zenden. De X-generatie – de vijftigers (45-60 jaar) – bundelen krachten, verbinden en zijn voorzichtig afwachtend. De Pragmatische generatie – de veertigers (30-45 jaar) – wil vrijheid, gaat voor zelfontplooiing, is efficiënt en resultaatgericht. De Y-generatie (screenagers) – de twintigers (15-30 jaar) – is open, direct, zelfbewust en gaat voor zelf en tegelijk vooral voor samen.
LEES MEER / HRM OPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR HR ANALYTICS (ROI VAN OPLEIDINGEN)
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter